دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

جوان زرتشتی: شخصیت علی (ع) برایم در نوشته‌های شهید چمران روایت شد/ فروشگاه کتابی از جنس جنگ

علاقه بسیار اقلیت‌های مذهبی و شهروندان کشورهای خارجی به مطالعه در مفاهیم جنگ و دفاع مقدس حکایت از تقدس شهداء دارد، به گونه‌ای که یک جوان زرتشتی می‌گوید نوشته‌های شهید چمران او را به شناخت شخصیت حضرت علی (ع) رساند.
کد خبر: ۲۱۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳ - 21December 2016

به گزارش خبرنگار دفاع پرس از تهران، ظاهرش کمی متفاوت تر از جوان های دیگر بود و سنش از 26 سال تجاوز نمی کرد. پیراهنی گشاد، با گردنبندی بلند؛ در کنار موهای بلند و بسته شده اش ظاهری متفاوت نسبت به دیگران را برایش به وجود آورده بود. او در میان شلوغی و تردد جمعیت در آخرین صبح پاییزی در خیابان انقلاب، پشت ویترین یکی از کتاب‌فروشی‌ها میخکوب به پوستری از شهید آوینی همراه با یکی از جملات شیرینش نظاره می کرد.

ظاهر کتابخانه نشان می داد که در لابه لای قفسه های آن می توان رد پای سال های جنگ و خمپاره‌ها را دنبال کرد و به گنجینه ای از خاطرات نایاب هشت سال مقاومت مردانه و ایستادگی محکم دست یافت.

جوان همچنان در افکار خود غوطه ور بود و چشمانش تلاطمی از دنیای درونش را هویدا می ساخت. کتاب‌فروشی مقابل دانشگاه تهران است تا میزبان جوانانی باشد که ظاهرشان با موضوع دفاع مقدس همخوانی ندارد؛ اما دلشان چرا.

اولین سکانس این کتاب‌فروشی پس از ورود به آن نمایش قفسه های منظم با دنیایی از کتاب های رنگارنگ است که حکایت‌گر اطلاعات درونشان هستند.

حمیدرضا هوشمندان مسئول این کتاب‌فروشی است. نمایشگاه کتابی که زیر نظر نشر صریر فعالیت می کند.

جوان زرتشتی: شخصیت علی (ع) برایم در نوشته های شهید چمران روایت شد/ کتابفروشی از جنس جنگ 

انتشارات صریر با بیش از 6 هزار جلد کتاب در حوزه دفاع مقدس

حمیدرضا هوشمندان در ارتباط با نوع فعالیت نشر صریر به خبرنگار دفاع پرس می گوید: با وجود فضای کوچک انتشارات و کتاب‌فروشی که در اختیار ما قرار دارد، خوشبختانه ما توانستیم بیش از 6 هزار جلد کتاب و هزار و 500 عنوان کتاب داشته باشیم و با رصد علاقه مندی مخاطبان و احساس نیاز آنها علاوه بر کتب نشر صریر از انتشارات دیگری همچون ابراهیم هادی، یا زهرا، بنیاد دکتر چمران، ملک اعظم، پیام آزادگان، سوره مهر، سوره سبز، نشر 27، مرکز اسناد دفاع مقدس، مرکز اسناد سپاه، روایت فتح، نیروی هوایی آجا، موسسه شهید کاظمی کتاب در اختیار مخاطبان قرار دهیم.

وی ادامه می دهد: با قرار دادن کتب مربوط به هر یک از انتشارات در قفسه های مربوط به خود و به صورت جداگانه اسباب راحتی را برای مراجعه کنندگان فراهم کردیم که با این روش این امکان به خواننده داده می شود که با ورود به کتابفروشی همراه با جست و جوی کتاب مورد نظر خود از انتشارات، کتب های دیگری از همان انتشارات را پیدا کرده و با آنها اشنا شود این در حالی است که ما در شکل کلی تمامی کتب را در قالب های پژوهشی، شعر، خاطرات، داستان و بخش کودک طبقه بندی کرده ایم.

وی می افزاید: براساس دستور ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مصوب شده هر یک از استان ها هر ساله 30 جلد کتاب تولید کنند، که خوشبختانه ما نیز سال گذشته در استان تهران توانستیم کتاب هایی نظیر، ژاژیله، شهروند آسمانی، شهریاران شهریار، مشق عاشقی را چاپ و منتشر کنیم.

جوان زرتشتی: شخصیت علی (ع) برایم در نوشته های شهید چمران روایت شد/ کتابفروشی از جنس جنگ 

مسئول فروشگاه انتشارات صریر تصریح می کند: کتاب های مذهبی موضوعی جدا از دفاع مقدس نیستند که در همین رابطه ما سعی کردیم به منظور فرهنگسازی مطالعه کتب مذهبی، کتاب هایی از حضرت آقا، حضرت امام (ره)، شهید مطهری، آیت الله بهجت، و مراجع دیگر داشته باشیم.

هوشمندان با اشاره به عدم تجدید چاپ برخی از کتب گفت: مهمترین مشکل در حوزه انتشارات صریر عدم تجدید چاپ برخی از کتب است در حالی که مخاطبان آن وجود دارد برای همین ضروری است تا تصممیات لازم به منظور حل این معضل اتخاذ شود.

نویسندگان دفاع مقدس به حوزه اسراء هم وارد شوند

مدیر فروشگاه صریر در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار دفاع پرس با اشاره به ارائه و فروش کتاب های ویژه مربوط به خاطرات آزادگان و اسرا، می گوید: بسیاری از رزمندگان به این فروشگاه مراجعه می کنند و درخواست کتاب های مربوط به خاطرات رزمندگان را دارند که در حال حاضراین امکان در نمایشگاه محقق شده است.

وی خاظرنشان می کند: 20 تا 25 درصد تخفیف در ایامی نظیر آزادسازی خرمشهر، دهه فجر، هفته دفاع مقدس برای مخاطبان در نظر گرفته می شود این در حالی است که این تخفیف برای خریدارانی که تیراژ کتاب های خریداری شان بالا است به مرز 40 تا 50 درصدی می رسد.

«من زنده ام» نخستین گام برای ورود به دنیای کتاب الکترونیک

پیشرفت علم و تکنولوژی همراه با معایب و محسنات خود میهمان تازه زندگی های امروزی شده است که صنعت کتاب و نشر از این قاعده مستثنی نیست.

کتاب «من زنده ام» نسختین پروژه ای است که علاوه بر فایل متنی به صورت فایل صوتی تهیه و به فروش می رسد که این اقدام برای اولین بار در حوزه کتب دفاع مقدس انجام شد و می تواند گفت این حرکت فتح بابی برای کتب دیگر باشد.

هوشمندان در ادامه این گفت وگو با اشاره به بهره مندی از فرصت های موجود در دنیای تکنولوژی، می گوید: برای ارتباط گیری هرچه بهتر و بیشتر و تشویق او از طریق فضای موجود، کانالی در فضای مجازی تلگرام راه اندازی کرده ایم که با قرار دادن تصویر کتاب، قسمتی از شناسنامه، تیراژ، سال تولید به همراه قیمت کتاب، قسمتی از متن نیز آمده تا مخاطب بتواند دسترسی بهتر و راحت تری به کتاب داشته باشد.

وی خاطر نشان می کند: این اقدام بی شک می تواند کتاب های حوزه دفاع مقدس را به صورت مناسبتری به مردم ارائه دهد. فضای مجازی در حوزه کتاب یک فرصت به حساب می آید و ما نباید بگذارین این فرصت پیش رو از دست برود.

جوان زرتشتی: شخصیت علی (ع) برایم در نوشته های شهید چمران روایت شد/ کتابفروشی از جنس جنگ 

فراموشی کتب دفاع مقدس نتیجه عدم توجه به تبلیغات

یکی از مهم ترین موضوعات در ایجاد انگیزه در ذهن مخاطب برای مطالعه و سوق دهی آنان به این سمت و سو بحث مهم تبلیغات است که نقشی پررنگ و اساسی را در این پروسه ایفا می کند.

هوشمندان در حالی که مشغول مرتب کردن کتاب های داخل قفسه است، می گوید: حضرت آقا بارها در صحبت های خود به این موضوع اشاره می کنند که نباید بگذاریم دفاع مقدس دچار فراموشی شود چرا که دفاع مقدس تنها یک واژه نیست بلکه خود یک فرهنگ ناب است که ترویج آن در جامعه می تواند سدی محکم در مقابل ناهنجاری ها باشد.

نشر صریر میزبان مخاطبان خارجی

مدیرفروشگاه صریر در ارتباط با حضور مشتریان خارج از کشور، بیان می دارد: ما علاوه بر حضور مشتریان داخلی این افتخار را دارد که بتوانیم با ارائه کتب مورد نظر نیاز بسیاری از مشتریان خارج از کشور را برطرف کنیم.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه در میان صف مشتریان ما، میهمانانی از کشورهای دیگر و اقلیت های مذهبی به چشم می خورند که علاقه بسیاری برای آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس و همینطور جنگ تحمیلی دارند.

هوشمندان تصریح می کند: در یکی از این موارد با گفت وگویی که با یک شهروند آلمانی داشتم فهمیدم که او به دنبال کسب تفاوت های میان جنگ ایران با کشور خودشان است که در این راستا هم کتاب های بسیاری خریداری کرده بود.

مدیر فروشگاه صریر خاطر نشان می کند: شهروند دیگری از آلمان می گفت که میان خاطرات جنگ ما با شما تفاوت هایی است که واقعا مرور این کتاب ها و مطالعه آنها برایم به وضوح نشان می دهد که واقعا دفاع شما مقدس بوده چون نیروهای شما بیشتر مردمی و مقاومت شما در مقابل تجاوز دشمن توانسته نسخه ای برای سایر جنگ های بعد از خود باشد.

مقاومت و دفاع از خاک وطن در جنگ تحمیلی الگویی مثال زدنی برای سایر کشورها است

ساعتی از حضورمان در فروشگاه صریر می گذرد و شیرینی بحث کتاب و مطالعه هم چنان ما را در خود غرق کرده است.

مدیر فروشگاه از جای خود بر می‌خیزد و به قسمت دیگری از کتابفروشی می رود و صحبتش را از حضور میهمانان خارجی و مشتریان سایر کشورها ادامه میدهد: درحالی که نگاهش به سمت یکی دیگر از قفسه ها است، می گوید: مایه افتخار و خرسندی است که ما با دارا بودن فضایی محدود توانستیم از کشورهایی نظیر آلمان، آمریکا، بوسنی، چین میهمان داشته باشیم.

وی می افزاید: آنها به دنبال کتاب هایی از دفاع مقدس هستند که بتوانند به وسیله آن مقایسه ای میان جنگ ایران و عراق با جنگ های مربوط به کشور خودشان داشته باشند.

هوشمندان تصریح می کند: من با مشتریان اقلیت های مذهبی که صحبت می کنم بسیاری از آنها ساعت ها در قفسه های کتاب به دنبال مطلب مورد نظر خود هستند که در یکی از این موارد با گفت وگویی که با یک شهروند آلمانی داشتم به دنبال کسب تفاوت های میان جنگ ایران با کشور خودشان بود که در این راستا هم کتاب های بسیاری خریداری کرده بود.

جوان زرتشتی: شخصیت علی (ع) برایم در نوشته های شهید چمران روایت شد/ کتابفروشی از جنس جنگ 

چمران من را با علی(ع) و حضرت علی(ع) من را با خدا آشنا کرد

کلام مدیر فروشگاه همچنان گرم و شیرین است که به خاطره خود از حضور یکی از اقلیت های مذهبی اشاره می کند و می گوید: من از مشتریانی که به اینجا مراجعه می کنند دلیل انتخاب کتاب هایشان را می پرسم. در یکی از همین موارد با جوانی بیست ساله که زرتشتی بود روبه رو شدم که تمامی کتب مربوط به شهید چمران را مطالعه کرده و برای یافتن کتاب دیگری از این شهید به انتشارات مراجعه کرده بود. این جوان زرتشتی در صحبت هایش می گفت که از طریق شهید چمران توانسته با شخصیت حضرت علی(ع) آشنا شود که این آشنایی او را به شناخت خداوند منتهی کرده است. در این مسیر آشنایی وی توانست نهج الابلاغه را نزدیک به 14 بار بخواند و نزدیک به 18 بار ختم قرآن داشته باشد و در آن تفکر کند. جمله ای که او در صحبت هایش می گفت این بود که «چمران من را با علی و علی من را با قرآن آشنا کرد.»

صحبت ها و خاطرات مدیر فروشگاه صریر پایان می یابد که دوباره همان جوان با ظاهری متفاوت در قاب ویترین مغازه نمایان می شود در را می گشاید و رو به مدیر فروشگاه می گوید: کتابی از جمله روی این پوستر می خواستم آقا؟ دارید؟؟

جمله ای که نوشته بود «پندار ما بر این است شهداء رفته اند و ما مانده ایم اما در حقیقت شهداء هستند و زمانه ما را با خود برده است...»

گزارش از مهری کارخانه

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها