سردار سلامی در برنامه «نگاه یک»:

«آمریکا» شکست بزرگی را در حلب تجربه کرد/ «برجام» در مسیر مبارزه با ایران بود/ بازگشت «انگلستان» به منطقه خواب بدون تعبیر است

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: برجام در فضای مبارزه با ملت ایران شکل گرفت و نقطه ای در مسیر این مبارزه بود و در انتهای آن نبود.
کد خبر: ۲۱۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۳ - 25December 2016
«آمریکا» شکست بزرگی را در حلب تجربه کرد/ «برجام» در مسیر مبارزه با ایران بود/ بازگشت «انگلستان» به منطقه خواب بدون تعبیر است
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» در خصوص تحولات سوریه و آزادسازی حلب گفت: آزادسازی شهر حلب یک پیروزی آشکار، فتح المبین و نشانه ای از نصرت الهی برای جبهه مقاومت در عرصه نبردهای میدانی سوریه بود. این پیروزی را به امت اسلام، ملت سوریه، خانواده های شهدای مدافع حرم و ملت ایران تبریک و تهنیت می گویم.
 
وی ادامه داد: سوریه به پاشنه رویای راهبردی آمریکا و متحدانش تبدیل شده بود. آمریکایی ها برای ورود به سرنوشت این منطقه نقطه ای را به عنوان قلب تحول مد نظر قرار داند. آن ها می خواستند، ابتدا نظام سوریه را ساقط و سپس به سمت لبنان و عراق بدهند. در عراق بازسازی سیاسی انجام بدهند و در نهایت به سوی ایران بیایند و یک نظم نوین در غرب آسیا شکل بدهند و سیطره خود در منطقه را شکل بدهند.
 
سردار سلامی با بیان اینکه آمریکا در جهان اسلام، ایران را به عنوان مبارز نهایی تلقی می کند، خاطرنشان کرد: قطع کردن دامنه های تاثیر ایران، تبدیل کردن ایران از قدرت منطقه ای به قدرت ملی و انتقال بحران به کشورمان از اهداف راهبردی آمریکا بود. این رویای راهبردی آمریکایی ها محقق نمی شود. آنان در مرحله ابتدایی این سناریو گیر کردند و قادر به مدیریت تحولات نیست.
 
وی گفت: عربسنان قصد داشت رقابت راهبردی با ایران برقرار کند. ترکیه نیز همین خواب را در ذهن رهبرانش پرورش می داد. همچنین رژیم صهیونیستی به دنبال این بود که آرامش امنیتی برای سال های سال تجربه کند.
 
** «آمریکا» شکست بزرگی را در حلب تجربه کرد
 
سردار سلامی در خصوص حلب اظهار داشت: در سوریه، حلب کلید تحولات بود. در جغرافیای سیاسی سوریه هر کسی که حلب را داشته باشد کنترل شمال را برعهده دارد و هر کس که دمشق را دارد، جنوب را دارد و آنکه هر دو را داشته باشد، بر شمال و جنوب سیطره سیاسی، اجتماعی  و امنیتی دارد. یک نقطه که اهمیت حلب را برجسته می کند، شخصیت شهر حلب است. حلب، شهر تاریخی است که به 6 هزار سال قبل از میلاد منسیح بر می گردد. حلب شهری جهانی است و در بعضی از مقاطع تاریخ نام حلب بیشتر از نام سوریه شناخته می شده است و زمانی مرکز تقاطع تمدن ها بوده است.
 
وی ادامه داد: حلب شاخصه های جهانی دارد و به عنوان مبدا دستگاه مختصات برای قدرت هایی که آنجا جنگ می کنند، تلقی می شود. حلب نقطه تراکم آرایش سیاسی و نظامی قدرت های جهانی علیه نظام سوریه و جبهه مقاومت و حامیان و متحدان سوریه است. شکست و پیروزی در حلب در افق فیزیکی در محدوده یک شهر است اما در افق راهبردی جهانی است. میدان تاثیر آن به گونه ای است که قدرت های بزرگ را تحت تاثیر خود قرار می دهد و فتح آشکاری است. وقتی حلب آزاد شد، آمریکا در سوریه با شکست بزرگ و سقوط آزاد مواجه شد، عربستان نیز همین طور. رژیم صهیونیستی نیز با یاس و ناامیدی عمیقی مواجه شد و در مقابل جبهه مقاومت با اعتماد به نفس جدید روبرو شد. بشار اسد و دولت سوریه تا مدت ها قبل مفروضات کلیلدی طرح های راهبردی بود که او باید از صفحه سیاسی سوریه حذف شود. اما این مفروضات سیاسی که توسط آمریکا و متحدانش اراده می شد، باطل شد.
 
سردار سلامی عنوان کرد: در ترکیه و اروپا کنفرانس هایی با عنوان دوستان سوریه برگزار شد که یکی از حرف هایشان این بود که بشار اسد باید برود و سوریه تجزیه بشود. امروز تمام این مفروضات راهبردی باطل شده است. حلب داستانش، داستان یک تحول سیاسی در مقیاس رقابت های جهانی است.
 
** ارسال سلاح از آمریکا به اردن و ترکیه برای تجهیز گروه‌های تکفیری
 
وی ادامه داد: حزب الله یک زمانی در دستور کار دشمنان بود که از موضوع سیاسی لبنان جدا، تضعیف و مهار بشود اما امروز این حزب الله به یک قدرت منطقه ای تبدیل شده و عامل اثرگذار در معادلاتی است که یک سوی آن آل سعود، آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند. حزب اللهی که در حلب به مبارزه با گروه های تکفیری پرداخت، این توانایی را دارد که در خیابان‌های شهرهای رژیم صهیونیستی خیلی بهتر بجنگد. حزب الله امروز در لبنان به سیادت سیاسی رسیده است. و هسته‌های مقاومت در جهان اسلام در حال بزرگ شدن است.
 
سردار سلامی تصریح کرد: حلب از سال 2012 دچار حادثه اشغال قسمت شرقیش توسط گروه‌های تکفیری شد که از سوی آمریکا و متحدانش حمایت می‌شد. نبردها ادامه داشت ولی به طرز شگفت انگیزی و در اثر مقاومت جبهه مقاومت و صبر راهبردی آنان برای اینکه نمی‌خواستند مردم حلب متحمل تلفات غیر ضرور شوند. در روزهای اخیر قسمت شرقی حلب آزاد شد.
 
وی ادامه داد: در آن سوی جبهه نیز، تکفیری‌ها دچار تفرقه شدند و امکان پشتیبانی حامیانشان از آنان کم شد و در نتیجه یک ناامیدی در سطح تکفیری‌ها اتفاق افتاد و آنان دچار فروپاشی روانی شدند. گروه‌های تروریستی برای خروج از حلب مدت‌ها مقاومت کردند ولی وقتی احساس کردند، ایستادنشان به تلفات بیشتر منجر می‌شود، فرار کردند.
 
جانشین فرمانده کل سپاه در رابطه با حامیان گروه‌های تروریستی گفت: گروه‌های تکفیری تروریستی از شش هفت سال پیش پا به عرصه تحولات منطقه گذاشتند و از آغاز بحران موجودیت پیدا کردند و به شکل فزاینده‌ای سازماندهی و تسلیح شدند. همچنین سرزمین برای آموزش در اختیار آنان قرار داده شد. مرزها برای ورودشان به سوریه نیز باز شد. پیدایش چینین نیروی مسلحی با سلاح‌های سبک و نیمه سنگین مدرن که کارخانه تولید سلاح نداشتند و ما نیز به آنان ندادیم، جای سوال است که از سوی چه کسانی حمایت شدند. ضمن اینکه نظام سوریه هم سلاحی به اینان تسلیم نکرده بود. ما گزارشاتی داریم که در سال 2012 تا 2014 ده‌ها فروند جنگنده لجستیکی از پایگاه‌های مختلف آمریکا سلاح به ترکیه و اردن منتقل و گروه‌های تکفیری در آنجا تسلیح و سپس به سوریه اعزام شدند.
 
** الباقی مناطق اشغالی سوریه آزاد می‌شود/ ذخایر تفکرات استراتژیک آمریکا خاتمه پیدا کرده است
 
سردار سلامی بیان کرد: آمریکا مدیریت گروه‌های تکفیری و حامیانشان را بر عهده داشت و تقسیم کاری از سوی آمریکا برای اینان انجام گرفت و به هم کشورها نقش داده بود. عربستان مسئولیت ایجاد هیجان اعتقادی و ایدئولوژی داشت. همچنین حمایت تسلیحاتی و مالی را بر عهده داشت. برخی کشورهای جنوبی حاشیه خلیح فارس نیز حمایت مادی و معنوی از این گروه‌های تکفیری انجام داشتند. کشورهای اردن و ترکیه زمین و پایگاه برای اموزش و تسلیح در اختیار گروه‌های تکفیری قرار دادند و مرزها را باز کردند.
 
وی تصریح کرد: حلب مبدا تاریخی مهمی در استمرار نبردهاست. مناطق دیگر سوریه نیز حتما آزاد خواهد شد که قطعا از آزادسازی حلب آسان‌تر است. سایر مناطق اشغالی، بیابانی است و میدان نبرد آسانی برای ارتش سوریه است.
 
سردار سلامی خاطرنشان کرد: قدرت نظامی آمریکا اعتبار خود را از دست داده است و برای اولین بار بود که آمریکا گفت در سوریه مداخله نظامی می‌کند، اما این کار نکرد. ذخایر تفکرات استراتژیک آمریکا خاتمه پیدا کرده است.
 
وی اضافه کرد: در نبردهای نیابتی طرفی موفق می‌شود که ظرفیت روانی، سیاسی و انگیزشی بالایی داشته باشد. کسی که برای آزادی وطن و سرزمینش می‌جنگد حتما از کسانی که انگیزه‌هایشان از بیرون عاریت گرفته شده است و نمی‌توانند چشم اندازهای روشنی داشته باشند، موفق‌ترند و پیروزی نصیب آنان است. صحنه سیاسی - امنیتی سوریه نشان داد، راهبرد آمریکا شکست خورده است.
 
سردار سلامی گفت: ایران در سال‌های بحران و در لحظه‌های بسیار سخت همراه با مردم سوریه بود. ما خودمان را مکلف دانستیم تا از کرامت مردم سوریه دفاع کنیم. در پاره‌ای از موارد امیدها دارای جزر و مد بود. گاهی برخی تصور می‌کردند محیط امنیتی سوریه از تعادل خارج شده است اما وقتی اراده‌های سیاسی و اجتماعی این کشور به هم پیوند خورد، بقای سیاسی نظام مشخص شد. به موازات اینکه امیدها آشکار شد، روس‌ها متوجه این حقیقت شدند که اگر با گروه‌های تکفیری مبارزه نکنند، ممکن است نخست به قفقاز و سپس به روسیه بروند و در راهکار دوم به افغانستان و آسیای میانه و سپس روسیه بروند. لذا روس‌ها وارد صحنه نبرد سوریه شدند.
 
وی ادامه داد: روسیه در بحران سوریه بیشتر نقش پشتیبانی هوایی دارد که البته موثر است. ضمن اینکه در میدان نبرد، یک همکاری بین نیروها وجود دارد.
 
** ایران به قدرت مسلط و مسلم منطقه‌ای تبدیل شده است
 
سردار سلامی بیان کرد: هدف اساسی آمریکا و ائتلاف این بود که جغرافیای سیاسی منطقه از هم گسسته شود. اگر این گسست ایجاد می‌شد، ما از چه طریقی در شرق مدیترانه حضور پیدا می‌کردیم و از فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها دفاع می‌کردیم. نقطه کانونی این پیوند سوریه است. اگر این نقطه جدا می‌شد، اتصال ما با لبنان و فلسطین جدا می‌شد و اجزای این جغرافیای سیاسی از هم منفصل می‌شدند.
 
وی اشاره کرد: اولین پیامد جنگ در سوریه این بود که امروز ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای مسلم و مسلط که نقش تعیین کننده‌ای دارد ظهور پیدا کرده است و در راه رسیدن به قدرت جهانی است. امروز ساختارهای قدرت در اقصی نقاط حهان اسلام شکل یافته که متاثر از ایران هستند، همچون حزب الله و انصارالله.
 
سردار سلامی عنوان کرد: امروز با آمریکایی مواجه‌ایم که حدود 20 تریلیون دلار بدهی خارجی دارد و از تولید ناخالص داخلیش در حال سبقت گرفتن است. اگر آمریکاهایی دارای عقل راهبردی باشند امروز مداخلات خود در جهان اسلام را ترک می‌کنند و هزینه‌های سرسام آور جهت ایجاد بحران در غرب آسیا را خرج زیرساخت‌های خود می‌کنند و کشور را از بحران اخلاقی، هویتی و اجتماعی نجات می‌دهند.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین اظهار داشت: برجام در فضای مبارزه با ملت ایران شکل گرفت و نقطه‌ای در مسیر این مبارزه بود و نه در انتهای آن. آمریکایی ها اگر هم هنر کنند و تحریم ها را بردارند، جنگ اقتصادیشان با ایران کم نمی‌شود.
 
** بازگشت انگلیس به منطقه خواب بدون تعبیر است
 
وی در بخش دیگری از این برنامه در خصوص اظهارات چندی پیش نخست وزیر انگلیس در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بیان داشت: نمایش شرم آوری بین کشورهای عربی و نخست وزیر انگلیس رخ داد. انگلیسی ها تصورشان این است که آمریکا در حال زوال قدرت است و خلا قدرتی به وجود آمده است. امروز انگلیسی ها تصور غلطی می کنند که فضای جابجایی قدرتی برای آنان به وجود آمده است البته ما این را قبول داریم که فضای تنفس آمریکا تنگ شده است.
 
سلامی تصریح کرد: مقامات سیاسی کشورهای عربی احساس کرده اند که آمریکا تکیه گاه مطمئن گذشته نیست و یا اینان در نقطه مرکزی توجه آمریکا نیستند، لذا گاهی به انگلیس و روسیه نزدیک می شوند ولی بدانند که بازگشت انگلستان به منطقه، خواب بدون تعبیر است. 

انتهای پیام/211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار