هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت-1/ امیر اسماعیلی در نشست خبری:

فردا؛ رزمایش مشترک پدافند هوایی در جنوب کشور آغاز می‌شود/ به کارگیری سامانه‌های موشکی، راداری و شنود در این رزمایش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) از آغاز رزمایش مشترک پدافند هوایی از فردا(دوشنبه) به مدت 5 روز در جنوب کشور خبر داد.
کد خبر: ۲۱۸۹۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴ - 25December 2016
فردا؛ رزمایش مشترک پدافند هوایی در جنوب کشور آغاز می‌شودبه گزارش خبرنگار اعزامی دفاع پرس به منطقه عمومی هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت، امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در نشست خبری رزمایش مدافعان آسمان ولایت-7 که صبح امروز در ستاد فرماندهی منطقه پدافند هوایی جنوب کشور برگزار شد، اظهار داشت: رزمایش مشترک و سراسری مدافعان آسمان ولایت-7 با مشارکت یگان‌های پدافندی ارتش و سپاه و نیروهای کنترل عملیاتی نیروهای دریایی ارتش و سپاه و نیروی هوافضای سپاه پاسداران و نیروهای بسیج در مدت 5 روز برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه این رزمایش از فردا آغاز می‌شود، گفت: وسعت منطقه رزمایش  496 هزار کیلومتر مربع، از ماهشهر تا چابهار است. 
 
امیر اسماعیلی خاطرنشان کرد: نیروی هوایی ارتش، یگان‌های توپخانه‌ای و دیده‌بانی نیروهای زمینی ارتش و سپاه و یگان‌های دفاع هوایی نیروی انتظامی در این رزمایش شرکت دارند.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: در این رزمایش و در نقطه عمق یعنی از اهواز و دزفول تا شیراز، از شیراز تا کرمان و از آن محدوده به چابهار تا دریای عمان و خلیج همیشه فارس که شامل جزایر سه گانه نیز خواهد شد و در بیش از هزار نقطه دفاع هوایی انجام می‌شود.
 
وی عنوان کرد: بیش از 17 هزار نفر پایور و وظیفه در نیروهای مسلح در این رزمایش به طور مستقیم و غیر مستقیم حضور دارند.
 
امیر اسماعیلی گفت: آنچه که این رزمایش را منحصر به فرد می‌کند، برگزاری آن پس از عمر هشت ساله قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) تصریح کرد: یکی از مشخصه‌های این رزمایش این است که برای انتقال تجربیات به جوانان پدافند هوایی به صورت عملی، قرارگاهی با عنوان «حضرت علی اکبر(ع)» پیش بینی شده است. در این قرارگاه جوانان با سن خدمت زیر پانزده سال که در بسیاری از رزمایش‌های پیش از این حضور نداشتند، اما آن رزمایش‌ها را مرور کرده‌اند، امور تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و آزمایش گرم، را در بخشی از رزمایش اداره خواهند کرد.
 
** هواپیماهای کشورهای فرامنطقه‌ای از محدوده رزمایش دور باشند
 
وی افزود: از دیگر مشخصه‌های این رزمایش اینست که در حساسترین نقطه کشور برگزار می‌شود و ما شاهد حضور تعدادی از هواپیماهای فرامنطقه‌ای در بیرون از مرزهای هوایی خلیج فارس و دریای عمان هستیم. تاکید و توصیه همیشگی ما بر این است که این هواپیماها همچون گذشته باید حریم خود را حفظ کنند و از صحنه و محدوده رزمایش دور باشند.
 
امیر اسماعیلی تصریح کرد: یکی دیگر از مشخصه‌های این رزمایش استفاده تلفیقی از سامانه‌های دفاع هوایی ارتش و سپاه در حوزه راداری، شنود الکترونیکی، موشکی در سه ارتفاع پایین، متوسط و بالا، در تمام طیف‌های فرکانسی وی اچ اف، یو اچ اف و اچ اف است. در حقیقت در این رزمایش، جنگ الکترونیک در حجم بالا آزمایش و ارزیابی خواهد شد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) حجم بالای شلیک‌ها در مدت زمان مشخص را از دیگر ویژگی‌‌های این رزمایش برشمرد و گفت: این شلیک‌های توپخانه‌ای و موشکی بعد از کشف، شناسایی و رهگیری دشمن فرضی که هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین انجام خواهند داد، صورت می‌گیرد. در حوزه جنگ الکترونیک، دفاع منسجمی را به امید خدا شاهد خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: حجم بالای شلیک موشک‌ها و توپخانه‌ها، در شرایطی صورت می‌گیرد که در همان ساعات تعداد زیادی از هواپیماهای مسافربری از فراز این منطقه به سلامت عبور خواهند کرد.
 
امیر اسماعیلی تصریح کرد: هدف اولیه رزمایش ایجاد یکپارچگی، اقتدار و انسجام در شبکه پدافند هوایی توسط جوانترین سازمان رزم نیروهای مسلح یعنی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) همچنین در خصوص اتفاقی که روز جمعه در منطقه مرکزی تهران بزرگ رخ داده بود، گفت: هر پرنده‌ای اعم از بدون سرنشین و با سرنشین که متعلق به هر نقطه‌ای از دنیا باشد، برای پرواز در فضای مقدس جمهوری اسلامی ایران باید مجوز داشته باشد، بنابرین فرقی نمی‌کند که این پرنده متعلق به چه شرکت، نیرو، سازمان و یا کشوری باشد، لذا برای پرواز باید مجوز داشته باشد و مجوز یعنی اطلاع پدافند هوایی از نوع و خصوصیت پرواز و اینکه در کجا و چه ساعتی به پرواز خود ادامه می‌دهد.
 
وی افزود: در روز جمعه شاهد بودیم که در شلوغترین نقطه تهران در محدوده میدان انقلاب، یک فروند کوادکوپتر متعلق به گروه مستندساز که مجوز فیلم‌سازی داشتند اما مجوز پرواز در آن ساعت و در آن منطقه را نداشتند، به منطقه پرواز ممنوع نزدیک شد و با هوشیاری همرزمان عزیز من در مجموعه تهران بزرگ این پرنده بدون سرنشین که دیدن آن در آسمان فوق العاده سخت است، رهگیری و منهدم شد.
 
** به کارگیری تمامی سامانه‌های راداری، شنودی و موشکی در رزمایش
 
امیر اسماعیلی خاطرنشان کرد: در این رزمایش از سامانه‌های جدید موشکی و راداری به صورت تلفیقی با سامانه فرماندهی و کنترل فکور که سامانه‌ای تاکتیکی است، استفاده خواهیم کرد و علت این استفاده، ارزیابی سرعت عمل در انهدام پهپادهایی است که طول آنها نصف طول موشک‌هاست.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع پرس مبنی بر استفاده از سامانه‌های برد بلند در رزمایش مدافعان آسمان ولایت-7 اظهار داشت: با توجه به اینکه کار پدافند هوایی دفاع لایه به لایه است، در این رزمایش از تمامی سامانه‌ها اعم از راداری، شنود و موشکی در سه ارتفاع کم، متوسط و بالا استفاده خواهد شد.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار