وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تلاش می‌کنیم مسیر حج باز شود/ وضعیت زیارت عتبات در شأن نظام نیست

«صالحی امیری» با تاکید بر عزم مسئولان برای اعزام مجدد زائران به مکه مکرمه گفت: سیل میلیونی جمعیت به عتبات عالیات باید سازماندهی شود؛ زیرا در حال حاضر شرایط عتبات عالیات مناسب نظام نیست.
کد خبر: ۲۱۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۹ - 26December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «سیدرضا صالحی امیری»  وزیر ارشاد در مراسم تکریم معارفه ریاست سازمان حج و زیارت با اشاره به تجربه های گرانقدر در ادوار گذشته این سازمان افزود: حج و زیارت به کانون کادرسازی در جمهوری اسلامی تبدیل شده و افراد زیادی که امروز منشاء خدمت در سمت های مختلف هستند، در این کانون کسب تجربه کرده اند.

وی حج را نماد وحدت به داخل و خارج و همچنین نماد زیست اسلامی معرفی کرد و گفت: اگر می خواهیم از تهمت، شایعه و انتقام‌جویی پرهیز کنیم، یکی از ابعاد آن تقویت حج و زیارت و هدایت مردم به سمت اهل بیت(ع) است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حج علاوه بر کاربرد فقهی و شرعی، کانون بزرگ ساخت انسان است و همچنین تمامی مبانی اندیشه فرهنگی امام راحل(ره) بر انسان سازی استوار است.

صالحی امیری اضافه کرد: اگر بتوانیم تداوم زیست فرهنگی در حج و عتبات را در داخل کشور امتداد دهیم بسیاری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی کاسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب در حوزه فرهنگی شاهد کم کاری بوده ایم، خاطرنشان کرد: برای جبران این کم کاری باید فرهنگ دینی را در جامعه تقویت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش فرهنگ دینی در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: اگر به دنبال کم کردن آمار اعتیاد، ایدز، طلاق و خشونت هستیم، باید الگوی مصرف فرهنگی را با حج و زیارت تقویت کنیم همانگونه که در ایام محرم و رمضان آسیب های اجتماعی به شدت کاهش می یابد.

صالحی امیری با تاکید بر عزم مسئولان برای اعزام مجدد زائران به مکه مکرمه افزود: همه مسئولان در تلاش هستیم مسیری را که توسط متحجرین و متکبرین مسدود شده را بازگشایی کنیم و این مسیر را برای مردم باز کنیم. امیدواریم با مذاکراتی که با وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آغاز شده، مسیر حج باز شود و مسئولان عربستانی باید شرایط لازم را برای زائران ایرانی فراهم کنند.

وی افزود: اگر شرایط فراهم شود همه مسئولان آمادگی دارند مسیر را هموار کنند و اگر مسئولان عربستانی این مسیر را هموار نکنند در دنیای اسلام خوار و ذلیل می شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حج نقطه اتصال کشور با دنیای اسلام است، تاکید کرد: می خواهند این نقطه اتصال را دچار اختلال کنند زیرا بازگشایی این مسیر به معنی انتقال فرهنگ اهل بیت(ع) به دنیای اسلام است.

صالحی امیری با مهم خواندن استحکام در سازمان حج و زیارت اظهار کرد: سیل میلیونی جمعیت به عتبات عالیات باید سازماندهی شود؛ زیرا در حال حاضر در کربلا و نجف شرایط مناسب زائران نیست. زائران ما باید با کمترین دغدغه به زیارت بپردازند و آنچه امروز در جریان است شایسته نظام نیست.

وی به برگزاری جلسه با شورای امنیت ملی به منظور سازماندهی زیارت عتبات عالیات اشاره و اضافه کرد: وضعیت فعلی، وهن نظام و وهن مردم است که باید به عزت مردم و عزت نظام تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید مسئله عتبات از یک نقطه مرکزی و ستادی هدایت شود، اما این به معنی نادیده گرفتن بخش خصوصی نیست. اعزام زائران باید با کمترین هزینه و بیشترین فایده برای مردم باشد. زائران عتبات باید صیانت شوند و این وظیفه نظام است.

صالحی امیری با بیان اینکه صیانت از زائران عتبات در سطوح عالی نظام دنبال خواهد شد، ادامه داد: ریاست جمهور هم در ایام اربعین نسبت به ساماندهی این مراسم تذکر دادند و ما دنبال خواهیم کرد.

منبع: مهر

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار