مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه:

تحولات در سوریه وارد فاز جدید می‌شود

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحولات در سوریه وارد فاز جدید می‌شود اظهار داشت: این اتفاقات عمدتا وضعیت را به یک راه‌حل سیاسی نزدیک می‌کند و تحولات اخیر ناشی از پیروزی در «حلب» است.
کد خبر: ۲۱۹۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۰ - 27December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمد ایرانی» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه عصر (سه شنبه) در نشست بررسی آثار راهبردی آزاد سازی «حلب» گفت: بحران «حلب» نقطه عطفی است و با پیروزی طرفداران مقاومت، ایران، ارتش سوریه و روسیه روشن می شود که وضعیت به جایی خواهد رسید.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه افزود: دیدگاه دیگر این است که حلب جزیی از بحران و نه کل بحران سوریه است و سطح توقع را باید به این میزان داشت و باید دید شرایط آن چگونه است و حضور معارضان و مخالفان در کل سوریه را و توانایی های خودی و طرف مقابل را هم باید دید.
ایرانی به سابقه بیش از 6 سال و روندی که در سوریه طی شد، اشاره و با این نگاه که در سوریه راه حل نظامی وجود ندارد تصریح کرد: اینکه افق پیروزی در حلب را به عنوان برد نظامی ببینیم می تواند ما را به راه خطا بکشد.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه درباره اهمیت آزادی حلب نیز خاطر نشان کرد: آزادی حلب با توجه به بسیاری از ویژگی ها، اعم از ژئوپلتیکی و شعارهای اقتصادی و جمعیت و بعد همسایگی و تاریخی اتفاق مهمی بوده است.

ایرانی افزود: ما شاهد تحولات گسترده بین المللی بودیم که در طول بحران 6 ساله بی نظیر بود و فشار سنگینی از نظر بین المللی و سیاسی روی دولت سوریه وارد می شد.

به گفته ایرانی انواع فشارها در شورای امنیت و سازمان ملل کم نظیر بود و علت این بود که تصور داشتند با تثبیت در منطقه ، اعلام خودمختاری کرده و موضع معارضه را گسترش داده و نیروهای داخلی تقویت شده و به دیگر سرزمین های واقع در غرب این کشور کشیده شود.

وی با اشاره به آخرین گروهی که پنجشنبه گذشته از حلب خارج شدند یاد آور شد: 53ماه حلب و یا بخش عمده آن در اختیار نیروهای مخالف بود و در این مدت مبارزه منجر به بازپس گیری آن توسط دولت و ارتش شد.
ایرانی با اشاره به این که تعداد زیادی از مردم در منطقه (حلب) در چند روز هفته گذشته خارج شدند بیان کرد: حدود 36 هزار نفر با فضایی که فراهم شده از حلب خارج شدند.

وی با بیان این که پیروزی نظامی در سوریه بسیار دور از دسترس است تاکید کرد: راه حل در سوریه فقط سیاسی و گفت و گو است.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه گفت: در نهایت امرتصمیم طرف مقابل این بود که در خلال خروج مردم، در آخر کار نیروهای مخالف، نیروهای مسلح و جبهه النصره را خارج کرده و در منطقه غرب و ادلب مستقر کند.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: اینها تا آخرین نفس هم مقاومت می کردند که فضا حفظ شود و روسیه نیز به نمایندگی از بقیه تسلیم شود و ارتش هم عقب نشینی کند وبه لحاظ میدانی سلاح در اختیار اینها باشد.

ایرانی گفت: اتفاق خوبی که افتاد این بود که دو شهرک «فوعه» و «کفریا» در کنار «ادلب» که از روز اول بحران در محاصره بودند و تشدید محاصره اینها سه سال امکان رسیدن کوچکترین امکانات به این مناطق نبود و هیچکس و هیچ طرفی به این مناطق اشاره ای نداشت ، در اواخر بحران حلب بود که در مقابل خارج شدن اینها، بهترین زمان این است که راه نفس کشیدن و کمک رسانی به مردم این مناطق پیدا شود.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار