بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه گفت: به لحاظ نظامی، فاز جدیدی در سوریه در حال شکل‌گیری است و وضعیت را برای رسیدن به راه‌حل نزدیک می‌کند.
کد خبر: ۲۱۹۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹ - 27December 2016
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمد ایرانی» مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه 7 دی ماه) در نشست «آثار راهبردی آزادسازی حلب» که در محل شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: در ذهن خیلی‌ها این سوال ایجاد می‌شود که آزادی حلب چه میزان در پایان بحران سوریه تأثیرگذار است؟ باید حلب را شناخت و باید دید وضعیت به چه گونه است؟ باید حضور معارضین در کل سوریه را بررسی و توانایی آن‌ها را ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: همه ما اعتقادمان بر این است که سوریه راه‌حل نظامی ندارد و اگر بخواهیم پیروزی در حلب را تنها یک پیروزی نظامی ببینیم، به بیراهه می‌رویم.

ایرانی افزود: نه ارتش سوریه این توانایی را دارد که بر کل معارضین فائق آید و نه معارضین با تمام کمک‌هایی که به آن‌ها می‌شود، توان پیروزی بر دولت سوریه را دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیروزی نظامی در سوریه، دور از دسترس است و راهکار حل بحران سوریه، سیاسی و گفت‌وگو است.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه ادامه داد: باید واقعیت پیروزی در حلب را دید و سطح انتظارت خود را در همین حد تنظیم کرد.

ایرانی با بیان اینکه حلب به دلیل بسیاری از ویژگی‌هایی که دارد، در اهمیت آزادسازی آن تردید بود، خاطرنشان کرد: معارضین در حلب، به دنبال ایجاد زمینه‌هایی برای خودمختاری و تجزیه بودند. 53 ماه، بخش عمده حلب در اختیار نیروهای معارض بود و تعداد زیادی از مردم در این منطقه بودند که اکثریت آن‌ها در چند هفته گذشته خارج شدند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل تصمیم داشت، در خلال خروج مردم نیروهای مخالف را خارج کند و به منطقه غرب ببرد، عنوان کرد: آن‌ها تا آخرین نفس هم مقاومت می‌کردند و حتی به دنبال افزایش فشارهای بین‌المللی بودند. می‌خواستند تمام ذهنیت‌ها را به سمت حلب ببرند و از دیگر مناطق منحرف کنند.

ایرانی ادامه داد: شهرک‌های فوعه و کفریا در کنار ادلب هستند که از روز اول درگیر محاصره بودند و سه سال کامل، مردم این دو منطقه در محاصره کامل هستند و هیچکس اشاره‌ای به آن‌ها نداشت و در لحظات آخر تصمیم گرفته شد که مردم این مناطق هم در معادله قرار بگیرند.

وی گفت: در سه مرحله قرار شد مردم این مناطق خارج شوند؛ یک مرحله انجام شده، مرحله دوم در حال انجام است و مشخص نیست مرحله سوم انجام شود یا خیر؟

این دیپلمات کشورمان، با بیان اینکه به لحاظ نظامی فاز جدیدی در حال شکل‌گیری است که وضعیت را برای رسیدن به راه‌حل نزدیک می‌کند، اظهار داشت: شرایط در سوریه، وارد فاز جدیدی شده، هم مسکو و هم تهران به عنوان بازیگران قدرتمندی هستند که توانسته‌اند خارج از فضای بین‌المللی کاری را انجام دهند و روسیه و ایران، بازیگران انکارناپذیر در بحث سوریه هستند.

وی اضافه کرد: نقش آمریکایی‌ها در سوریه و موضوع حلب تضعیف شد و آزادی حلب باعث کاهش نقش سازمان ملل نیز شد و سازمان ملل در آزادی حلب نقش چندانی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نقش بین‌المللی مسکو در موضوع سوریه به عنوان طرفی که الان موضوع مذاکرات در آستانه را در اواخر ژانویه مطرح می‌کند، در فضای جدید که ترک‌ها هم پذیرفته‌اند، این روند به سمتی پیش می‌رود که گفتگو و مذاکره شکل بگیرد.

ایرانی گفت: پیدا شدن یک راه‌حل سیاسی که در حال حاضر زوایایی از آن دیده می‌شود خیلی مهم است، اما عرب‌ها هنوز نظری در این خصوص نداده‌اند، ولی این محور در صورت تشکیل می‌تواند خیلی کارساز باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه سطح خشونت در طرف مقابل بعد از قضیه حلب افزایش یافته است، عنوان کرد: حوادث تروریستی در آلمان و ترور سفیر روسیه در آنکارا از نشانه‌های آن است و این موجب تعدیل مواضع طرف‌های غربی شده و دیگر به نظر نمی‌آید اروپایی‌ها پیش شرط‌هایی مانند گذشته را از جمله رفتن اسد مطرح کنند.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه گفت: افزایش توان تسلیحاتی برای مخالفین از دیگر آثار منفی است و طراحی‌های گسترده‌تر و کمک‌های مالی بیشتر نیروهای جدید از جمله برنامه‌های آنها خواهد بود.

ایرانی در انتها گفت: ما با در نظر گرفتن نقاط مثبت و منفی باید به سمت پذیرش این ذهنیت برویم که سوریه راه‌حل نظامی ندارد و تنها باید به دنبال راه‌حل سیاسی برای حل بحران این کشور بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار