دارنده "نشان درجه دو فتح" در گفت‌وگو با دفاع مقدس مطرح کرد

همکاری افسران زبده ارتش با شهید چمران/ پاوه با مدیریت او پاکسازی شد

فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در دوران دفاع مقدس گفت: استراتژی شهید چمران در دفاع از کشور مبتنی بر جنگ‌های چریکی بود و از این حیث بخشی از همرزمان ایشان را افسران و درجه‌داران نیروی مخصوص ارتش تشکیل می‌دادند.
کد خبر: ۲۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷ - 20June 2014

همکاری افسران زبده ارتش با شهید چمران/ پاوه با مدیریت او پاکسازی شد

امیر سرتیپ دوم «سعید پورداراب» فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه در جنگ تحمیلی، در گفتوگو با خبرگزاری دفاع مقدس با اشاره به نقش شهید چمران در پاکسازی ارتش از عناصر ضد انقلاب اظهار کرد: شهید چمران در دوران تصدی وزارت دفاع با تشکیل کمیتههایی در پادگانها، برخی از عناصر غیر انقلابی را شناسایی و از ارتش اخراج کرد.

وی با بیان اینکه شهید چمران در دفاع از تمامیت ارضی و مقابله با دشمنان انقلاب و حمایت از مردم بی دفاع، حضوری موثر داشت، افزود: نقش ایشان در دفاع از کردستان و همچنین در تشکیل ستاد جنگهای نامنظم جهت مقابله با عناصر ضد انقلاب بیبدیل است.

امیر «پور داراب» با اشاره به نقش محوری شهید چمران در ایجاد هماهنگی میان نیروهای مسلح افزود: چمران معتقد بود ارتش چون در مناطق وسیعی از سطح کشور پراکنده است، میتواند در مقابله با تهدیدات گام موثری بردارد. ایشان با همین دیدگاه همکاری نیروهای مردمی، سپاه و ارتش را در انهدام مواضع دشمن موثر دانست و در ایجاد هماهنگی میان نیروها تلاش قابل توجهی کرد، که ما نتیجه این تدبیر را در پاوه مشاهده میکنیم.

دارنده "نشان درجه دو فتح" در این رابطه گفت: شهید چمران و شهید فلاحی در پاوه حضور پررنگی داشتند و توانستند به کمک هوانیروز، نیروهای مردمی و سپاه پاسداران منطقه را از لوث وجود عناصر نامطلوب و ضد انقلاب پاکسازی کنند.

وی با اشاره به تعاملات ارتش با ستاد جنگهای نامنظم و ارتباط چمران با افسران عالیرتبه ارتش تصریح کرد: البته ارتش هم با ایشان همراهی کرده و همواره پشتیبان چمران بود و به نوعی با واگذاری افسران و درجهداران خود به ستاد جنگهای نامنظم، دکتر چمران و اقدامات نظامیاش را تایید میکرد.

فرمانده تیپ ۳ لشکر ۲۱ حمزه با بیان اینکه شهید چمران حتی بخشی از نیازمندیهای تسلیحاتی خود را از ارتش دریافت میکرد، افزود: بهطور کلی شهید چمران با ارتش ارتباط مطلوبی داشت؛ طبق یکی از اسنادی که در این خصوص مشاهده کردم دستور داده شده بود که مرکز پشتیبانی ارتش در منطقه خوزستان ۱۹۰۰ قبضه اسلحه، تعدادی تفنگ ۱۰۶، تعدادی خمپارهانداز ۱۲۰ را به ستاد جنگهای نامنظم شهید چمران تحویل دهد.

فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در سه منطقه مختلف خوزستان قرارگاه جنگهای نامنظم تشکیل شد، که یکی از آنها در منطقه «مورموری» واقع در غرب سد کرخه فعلی بود؛ این منطقه و توابع آن با نظارت شهید آبشناسان از نیروی زمینی ارتش اداره میشد، که به همراه نیروهای شهید چمران عملیاتهای پارتیزانی و چریکی را در منطقه دشتعباس و ارتفاعات «علی گرهزد» و جادهای که به سمت دهلران میرفت انجام میدادند و نیروهای دشمن را در این مناطق آسیبپذیر کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه دکتر چمران در حقیقت موسس و بنیانگذار ستاد جنگهای نامنظم در کشور بود، تصریح کرد: گروه دوم و سوم جنگهای نامنظم در منطقه حمیدیه و ماه شهر مستقر بودند، زیرا زمانی که عراق آبادان را محاصره کرد، بیم آن میرفت که بتواند به جزیره آبادان تسلط یابد، لذا گروه سوم جنگهای نامنظم با هدف مسدود سازی نفوذ دشمن به آبادان، تاسیس شد.

امیر «پور داراب» افزود: در تاریخ سی و یکم خرداد سال ۶۰ پس از عزل بنی صدر، فرماندهان ارتش نشستی را با حضور مسئولین رده بالا برگزار کرده بودند، تا بدین ترتیب این آرامش فکری را برای امام(ره) ایجاد کنند که پرسنل ارتش سربازانی مخلص و فداکار و تابع ولایت فقیه هستند؛ شهید چمران هم در این جلسه حضور داشتند و متاسفانه یک روز پس از این جلسه (در منطقه دهلاویه) مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفته و به شهادت میرسد.

نظر شما
پربیننده ها