حاشیه نگاری دفاع پرس از افتتاحیه هفتمین جشنواره عمار؛

از «دست کش» ننه عصمت تا «نان‌»های خیرالنسا/ خانواده شهدا هدایای خود را به برگزیدگان اهدا کردند

افتتاحیه هفتمین جشنواره مردمی عمار شب گذشته با حضور خانواده شهدا و اهدای جایزه توسط آنان برگزار شد.
کد خبر: ۲۱۹۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ - 29December 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، شب گذشته با حضور اهالی فرهنگ و رسانه افتتاحیه هفتمین دوره جشنواره عمار همچون سال‌های گذشته در سینما فلسطین برگزار شد.

مراسم از دقایقی بعد از ساعت اعلام شده یعنی 7:45 دقیقه با تلاوت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم «محمد آژند» به طور رسمی آغاز شد.

نماد سه دهه مقاومت از خرمشهر تا زینبیه و مسجدالاقصی

دکور برنامه تصویری از سه پایگاه مقاومت اسلامی نمادی از سال‌ها حماسه و ایثار مردم مسلمان در مقابل ظلم، یعنی مسجد جامع خرمشهر، گنبد حرم حضرت زینب(س) و گنبد مسجد الاقصی بود.

در ابتدا نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره برای عرض خیرمقدم به میهمانان از انتهای سالن فراخوانده شد که با تشویق حضار به روی سن رفت و دقایقی صحبت کرد.

خانواده شهدا مهمانان ویژه مراسم

در ادامه جایزه بخش‌های نقد، مقاله، پژوهش‌های سینمایی، لوح نگار و اقلام تبلیغاتی شامل تیزر و پوستر به برگزیدگان اهدا شد. قطع شدن صدای سالن در خلال پخش تیزرها اتفاقی بود که برای چند دقیقه اجرای مراسم را با مشکل مواجه کرد که حاضران نقص فنی سالن را با فرستادن چندین بار صلوات به دوش کشیدند.

خانواده‌های شهدا از شهدای مدافع حرم تا شهدای جبهه مقاومت در سوریه و عراق مهمانان ویژه شب گذشته مراسم بودند. ادامه تقدیرها با حضور چند تن از خانواده‌های شهدا انجام شد.

دستکش ننه عصمت در دستان محسن اردستانی

جایزه ویژه دستکش ننه عصمت که هر ساله به برگزیدگان برتر امسال نیز به چند از فعالان عرصه فرهنگ انقلاب اسلامی داده شد.

ننه عصمت در سال‌های جنگ به پشتیبانی از جبهه‌ها اقدام به بافت دستکش و لباس گرم برای رزمنده‌ها می‌کرد که پس از جنگ نیز برای سربازان کشور این دست کش‌ها بافته می‌شد تا سال‌های اخیر که با شکل‌گیری جبهه مقاومت ننه عصمت همچون سال‌های دفاع مقدس به پشتیبانی از رزمندگان جبهه مقاومت دستکش و کلاه بافت.

سال‌های گذشته جایزه ویژه ننه عصمت به مسعود ده نمکی، مسعود شجاعی، و جمعی از فعالان جبهه رسانه‌ای انقلاب اهدا شد امسال نیز این جایزه به «محسن اردستانی» تعلق گرفت. محسن اردستانی مدیر سایت مبارز کلیپ در روزهای اوج فتنه بود، وی همچنین این روزها به کار مستندسازی را در موضوعات محرومیت‌های مناطق جنوب کرمان و جبهه مقاومت اسلامی در سوریه را دنبال می‌کند.

محسن اردستانی پس از دریافت جایزه ویژه جشنواره از خانواده‌های شهدای حاضر در مراسم خواست که ابتدا برای پیروزی 30 هزار نفر از مردم دو شهر شیعه نشین فوعه و کفریا دعا کنند. وی در ادامه گفت: «خواسته دیگرم از خانواده شهدا دعا برای آزادی رزمنده مقاومت سلیم اقبالی است. یک دعا نیز برای بنده کنند تا بتوانم فیلم بلند داستانی ام را بسازم.»

خاطره پیرمرد ایرانشهری از حضور رهبری در ایرانشهر

پس از پخش بخشی از مستندی مربوط به راننده مقام معظم رهبری در زمان تبعید به ایرانشهر، جایزه محسن اردستانی توسط حاج آقا صدیقی راننده مقام معظم رهبری در ایرانشهر به وی اهدا شد.

صدیقی به بیان خاطره کوتاهی از حضور معنوی مقام معظم رهبری در هشت ماه تبعید ایشان به ایرانشهر پرداخت و گفت: در زمان حضور مقام معظم رهبری در ایرانشهر اردیبهشت ماه سیل عجیبی آمد به‌طوری‌که یک سوم شهر را ویران کرد. با وجود درخواست‌های مردمی هیچ یک از مسئولان کمکی نکردند. مقام معظم رهبری در اقدامی از مردم خواست به ایرانشهر کمک کنند که پس از این سیل کمک‌های به شهر سرازیر شد. شب و روز به همراه ایشان مشغول بسته بندی مواد خوراکی و اقلام بودیم که این کار 50 روز طول کشید.

قرآن یادگاری شهید غواص به حسین دارابی تعلق گرفت

در ادامه خانواده شهیدان پورهنگ، طباطبایی مهر و سیاح طاهری به روی سن آمدند تا از برگزیدگان بخش‌های بعدی تقدیر کنند.

در دوره‌های قبلی جشنواره بنا گذاشته شد تا بخشی از جوایز توسط خود مردم انتخاب شده و به برگزیدگان اهدا شود. مادر شهید غواص «سید محمدعلی موسوی‌زاده» اولین جایزه مردمی جشنواره امثال را که یادگارانی از همسر و فرزند شهیدش بود به حسین دارابی اهدا کرد. انگشتر پدر شهید موسوی‌زاده به همراه قرآن یادگاری از شهید به حسین دارابی کارگردان فیلم «دایو» تعلق گرفت.

در دوره‌های گذشته جشنواره خانواده شهیدان خالقی‌پور از مهمانان ویژه مراسم افتتاحیه و اختتامیه بودند که امسال پدر شهیدان خالقی پور مهمان غائب مراسم بود. مادر شهیدان خالقی‌پور مهمان بعدی بود که به روی سن رفت تا هدیه خود را به برگزیده بعدی اهدا کند.

مادر شهیدان خالقی در صحبت‌های کوتاهی گفت: «از اینکه چهار سال همراه حاج آقا به این مراسم آمدم ولی امسال ایشان در کنار من نیستند و به فرزندانش پیوسته اند، دل آزرده‌ام»

وی ادامه داد: جشنواره عمار با تمامی جشنواره‌های دیگر متفاوت است چرا که به دور از مادیات حول معنویت و مردم فعالیت می‌کند.

پدر شهیدان خالقی‌پور، مهمان غائب مراسم

مادر شهیدان خالقی در توضیح هدایای خود گفت: وقتی به من گفتند که هدیه‌ای بیاورم دیدم چیز باارزشی ندارم، چفیه‌ای یادگار شهید رسول را دارم که بسیار برای من باارزش است، این چفیه از سال 62 تا 67 در تمامی عملیات به دور گردن رسول بود، شاید از نظر ظاهری بی ارزش باشد ولی برای من باارزش است. پس از شهادتش نیز این چفیه 40 روز به دور کردن رسول بود و خون‌های باقی مانده روی آن در این سال‌ها با اشک چشمان من پاک شده است. شاید گفتن این قضیه آسان باشد ولی تجربه‌اش برای من و دیگر خانواده شهدا سخت است.

صحبت‌های مادر شهید اشک را به دیدگان مهمانان مراسم به خصوص خانواده شهدایی که به همراه عکس شهدایشان در ردیف‌های نخست سالن نشسته بودند، نشاند.

خانم «خیرالنسا» از زنانی است که در سال‌های دفاع مقدس پایگاه پشتیبانی از جنگ را با پخت نان برای رزمندگان در روستای «صدخرو» پایه گذاری کرده بود. خیرالنسا در این سال‌ها ستاد پشتیبانی از مدافعان را در روستا شکل داده است و برای رزمندگان نان و کلوچه می‌پزد.

در طول برنامه از شرکت کنندگان مراسم با نان‌های پخته شده توسط خیر النسا و زنان روستای صد خرو پذیرایی شد.

خانواده شهیدان کبیری طامه و شهید قدیر سرلک از رضوانه دباغ فرزند مبارز انقلاب مرضیه حدیدچی دباغ تقدیر کردند.

پس از انجام تقدیر با حضور خانواده‌های شهیدان زینالی از دیگر برگزیدگان مراسم با پخش مستند «دایو» پایان یافت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار