آیت‌الله مصباح یزدی در مراسم گرامیداشت حماسه 9‌دی:

مهمترین وظیفه ما حفظ دستاوردهای انقلاب است

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) قم با بیان اینکه برای به ثمر رسان کامل انقلاب نیاز به ادامه دادن مسیر انقلاب است، گفت: اولین و مهم‌ترین وظیفه ما نسبت به انقلاب حفظ دستاوردهایی است.
کد خبر: ۲۱۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸ - 29December 2016
به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، گردهمایی گرامیداشت هفتمین سالروز حماسه مردمی «۹دی» عصر امروز با حضور «آیت الله محمدتقی مصباح یزدی» رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) قم در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه انسان ها را می توان از یک نظر به دو دسته کلی تقسیم کرد، گفت: اول انسان های که در برابر مسائل اجتماعی احساس مسئولیت نمی کنند در مقابل کسانی هستند که حتی جانشان را هم در مسائل اجتماعی نثار می کنند.

وی افزود: این دو مسئله به شناخت و بعد تربیتی انسان مربوط می شود. ما هم گاهی آزموده‌ایم که در اثر مسائل مزاجی در موضوعاتی صرف نظر می کنیم. اما گاهی در برابر مشکلات دیگران نمی توان بی تفاوت بود.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: حرکت های عظیم اجتماعی تاریخ نیز از این احساسات بی بهره نبوده اند. عاطفه انسانی مهمترین مسئله در مسائل اجتماعی است.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی(ره) قم بیان کرد: شناخت عامل دومی است که ممکن است به دلایل مختلف ممکن است، غلط باشد. از آغاز پیداش اسلام بین یاران پیامبر نیز کسانی بودند که اختلاف نظرهایی پیدا می کردند و هر کدام نیز به آیه یا رفتاری از ایشان رجوع می کردند.

آیت الله مصباح با اشاره به آیه‌ای از سوره مائده گفت: کسانی که در بعد شخصیتی خود محور هستند از این آیه برداشت می کنند که مسئولیت اجتماعی ندارند. این تفسیر غلط از دیرهنگام رواج داشته و افرادی منحرف شدند و فرقه های مختلفی به وجود آمد.

وی ادامه داد: یکی از ضروریات دین جهاد است که در برخی مواقع لازم است. کسانی که تنبل هستند آیات جهاد را طور دیگری معرفی می کنند و می گویند ما به این کارها کاری نداریم تا آقا امام زمان ( عج)خودشان تشریف بیاورند. این نقض در شناخت است که منجر به شانه خالی کردن از وظایف می شود.

رئیس موسسه آموزشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: روحیات انسان در فهم او تاثیر می گذارد. با توجه به این مطالب که گاهی انسان در فهم مطلبی اشتباه می کند و گاهی دلش نمی خواهد آن مطلب را بفهمد نگرش او تغییر پیدا می کند. پس گاهی خواسته های انسان بر فهم او تاثیر می گذارد. مسلمانان در فهم آیات و روایات از صدر اسلام با هم مشکل داشتند.

آیت الله مصباح خاطرنشان کرد: گاهی یک اتفاق اجتماعی منجر به این می شود فهم ها تغییر پیدا می کند. و انحراف در فهم و رفتار ایجاد می شود که در طول ۱۴قرن حیات اسلام با تفسیر به رای که توجیه گر رفتار مسلمان ها بوده ایجاد شده است.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری گفت: در اوج دوران ستم‌شاهی کودک بودم. اختلافات بین مردم مسلمان و کسانی که اهل ایمان بودند وجود داشت و بر اثر فشارهای اجتماعی و فشار بر روحانیت این تمایلات عمومیت پیدا کرد. برداشت از دین زیاد بود. مدارس دینی تعطیل می شد و پوشیدن لباس روحانیت ممنوع بود و کتاب های دین یافت نمی شد. همه چیز علیه دین بود. عده ای سختی هایی را تحمل کردند و به زندان افتادند.

وی تصریح کرد: اکثریت به این نتیجه رسیدند باید حداقل‌های دین را حفظ کنند و نگاه دینی کم رنگ شد و تیم موضوع مقارن با یک موج تبلیغاتی غرب بود که اسم آن را «دین و دنیا» گذاشته بودند. یعنی اسلام و دین از مسائل زندگی تفکیک شد که ناخداگاه بر حوزه دینی ما اثر گذاشت.

آیت الله مصباح خاطر نشان کرد: وضعیت به گونه ای شد که در هر استان گاهی فقط چند نفر به مسائل و مشکلات مردم توجه می کردند و اسم آن ها به عنوان آخوند سیاسی مطرح می شدند و مورد توجه مردم قرار نمی گرفتند. و کسی آن ها را به عنوان مرجعیت قبول نداشت.

عضو سابق مجلس خبرگان بیان کرد: ما به یاد نداریم یک حرکت اجتماعی شروع شده باشد و این گرایش وجود داشته باشد که ما در کنار دین و نماز باید به مسائل اجتماعی بپردازیم و فقط یک نفر چنین پرچمی را برافراشت که با عزم راسخ دنبال کرد تا به موفقیت مطلوب رسید. تا روز قیامت بسیاری از چیزهایی که از دین گفته می شود ایشان در ثواب آن شریک خواهد بود.

رییس موسسه امام خمینی (ره) گفت: اگر حرکت امام خمینی نبود وضعیت امروز ما بدتر از دوران اوج ستم شاهی بود. کاری که ایشان کردند و تصریح کردند بخش اعظم فقه اسلام مربوط به مسائل اجتماعی است. امروز غالب کتاب های بازمانده از آن دوران که در مدارس مانده با موضوع طهارت است و کمتر کتابی درباره امر به معروف است. این جریان نهادینه ای است که رخ داد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نزدیک به چهل سال از انقلاب سپری می شود در صورتی که کمتر کسی چنین آینده ای را پیش بینی می کرد. دشمنان امروز برای براندازی این نهضت ناامید شده اند.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد: اولین وظیفه ما حفظ دستاورد انقلاب است که با خون صدها هزار جوان به ثمر نشست. متاسفانه چنین خطری وجود دارد که از عهده حفظ دستاوردهای آن برنیاییم. باید نتایج انقلاب را حفظ کنیم. برای به ثمر نشاندن کامل این حرکت احتیاج به ادامه حرکت دارم و چیزهایی که تا به امروز به ثمر نرسیده را به ثمر برسانیم.

عضو سابق مجلس خبرگان با اشاره بیانات امام خمینی گفت: تا به امروز در انقلاب فقط بویی از اسلام دیده شده است و اگر اسلام کامل اجرایی شود زمین بهشت خواهد شد. باید این امانت را به نسل های آینده برسانیم.

رییس موسسه امام خمینی قم ادامه داد: دعوتی در شیلی برای سخنرانی داشتیم که اساتید به ما گفتند ما به آینده جوانان امیدی ندارم چون فرهنگ مادی آمریکایی آن ها را مسخ کرده است. ما حاضریم دانشگاهیان را در اختیار شما بگذاریم تا شما جوانان ما را نجات دهید.

وی گفت: ما خودمان قدر امام، یارانش و شهیدان را نمی دانیم. باید آن ها را تکریم کنیم که انجام آن خطرهایی دارد. اولین خطر تحریف فکر امام(ره) است. اینکه رهبر انقلاب به کلمه انقلاب می کند به خاطر ایجاد انقلاب توسط امام در فکر مردم است.

آیت الله مصباح افزود: کار امام ایجاد مسئولیت دادن به مردم نسبت به اجتماع، زندگی، آزادی و زندگی تمام مردم بود. وزیر اسبق ارشاد گفت که «دین مربوط و مسائل آن مربوط با روحانیت است و ارشاد وظیفه ای به آن ندارد». نباید اجازه بدهیم چنین تفکری بازگردد.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: شناختمان را نسبت به اسلام و وظایف اسلامی بیشتر کنیم. اگر روح انقلابی ضعیف شود، تنبلی و بی مسئولیتی رواج داده می شود.

رییس موسسه امام خمینی (ره) تاکید: در کار فردی و گروهی با انگیزه خدا کار کنید. آنگاه است که خدمت، تجارت، سیاست و همه به خاطر اطلاعت از خدا می شود.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار