الاخبار گزارش داد؛

آتش‌بس در سوریه با بندهای پنهان و تفسیرهای متعدد

بین دولت‌های حاضر در مذاکرات سوریه بر سر مصادیق گروه‌های تروریستی و گروه‌های خارجی رسمی اختلاف نظر وجود دارد.
کد خبر: ۲۱۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ - 31December 2016

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، هم‌اکنون مقامات قزاقستان در شهر «آستانه» پایتخت این کشور مشغول فراهم‌سازی مقدمات برای برگزاری گفت‌وگوهای بین‌المللی در مورد سوریه هستند. هدف از این گفت‌وگوها بررسی راهکارهای موجود برای رسیدن به یک توافق جامع پیرامون آتش‌بس در سوریه در ژنو سوئیس است.

الأخبار طی گزارشی در این مورد، با اشاره به استثنا شدن «جبهه فتح‌الشام» (النصره سابق) و «داعش» از آتش‌بس در سوریه، افزود: گروه‌های تروریستی موسوم به «جنبش احرار‌الشام» و «جنبش نورالدین زنکی» برای نشان دادن اتحاد خود با فتح‌الشام، هر نوع آتش‌بس را رد کرده تا وحدت خود با این گروهک تروریستی در نبرد با ارتش سوریه و متحدانش را نشان دهند.

بر اساس گفته‌های این روزنامه لبنانی، به گروه‌های مخالف دولت سوریه فرصت داده شده تیم مذاکره کننده خود را تا 16 ژانویه معرفی و ظرف یک هفته، کار مذاکره و گفت‌وگو با دولت سوریه را آغاز و برای رسیدن به «نقشه راه پایان بحران سوریه در سریع‌ترین زمان ممکن» تلاش کنند. این گزارش در ادامه به نقل از «ویتالی چورکین» نماینده روسیه در سازمان ملل می‌افزاید: مسکو به دنبال دعوت تعداد هرچه بیشتر از کشورهای مختلف جهت مشارکت در موضوع گفت‌وگوهای آتش‌بس فراگیر سوریه در آستانه قزاقستان است. چورکین با نام بردن از تعدادی از کشورهای عربی، به مصر اشاره کرد و گفت این کشور نقش مهمی در این فرایند بازی خواهد کرد.

در بخش دیگری از مقاله الاخبار، نویسنده به نقش گروه‌های خارجی حاضر در سوریه اشاره کرده و می‌افزاید: مسکو به دنبال بیرون کردن تمام افراد مسلح خارجی از سوریه به استثنای «گروه‌هایی که دارای توافق همکاری رسمی با دولت سوریه هستند» است. دولت ترکیه ادعا می‌کند که شبه نظامیان شیعه عراقی جزو این اسثتنا نیستند و باید سوریه را ترک کنند درحالی‌که نیروهای عراقی وابسته به بسیج مردمی طبق درخواست رسمی دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارند. در مقابل روسیه خواهان خروج تروریست‌های چچنی، اویغور (نیروهای داعش و النصره از شمال غرب چین) و دیگر نیروهای خارجی وابسته به گروه‌های تروریستی شده است.

روزنامه الأخبار همچنین در این مقاله به تضاد دیدگاه‌ها در مورد برخی گروه‌ها اشاره کرده و می‌نویسد: مقامات دولت ترکیه عقیده دارند که این آتش‌بس شامل «حزب دموکراتیک خلق» که همان کردهای سوریه هستند، نمی‌شود؛ اما برخی طرف‌های نزدیک به کردها از حضور نمایندگان این جریان در مذاکرات آستانه خبر داده اند.

انتهای پیام/421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار