العهد بررسی کرد؛

داعش پس از سوریه به کجا می‌رود؟

پایگاه خبری و تحلیلی العهد در گزارشی نوشت که گروه تروریستی داعش بعد از شکست‌های پی درپی در عراق و سوریه به دنبال خاستگاه بعدی خود خواهد رفت.
کد خبر: ۲۱۹۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱ - 31December 2016
به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، پایگاه خبری و تحلیلی العهد در گزارشی به قلم محمد کسروانی به بررسی مقصد بعدی گروه تروریستی داعش پس از شکست و ناکامی در سوریه پرداخت و نوشت: یک تئوری اجتماعی درباره گروههای مسلح می گوید که ساده ترین روش برای خلاص شدن از دست این گروه‌ها این است که خاستگاه جدیدی برای آنها درست کنید تا به آنجا پناه ببرند. این تئوری در انتقال تکفیری‌ها از افغانستان به عراق و سپس لیبی و سوریه موفق بود. امروز بعد از شکست های پی درپی این گروه‌های تروریستی بویژه بعد از آزادسازی حلب و موصل، «میهن جدید داعش» کجا خواهد بود؟

ارزیابی‌های اطلاعاتی نشان می‌دهد که خاستگاه بعدی سوریه یا لیبی یا مرزهای افغانستان و پاکستان خواهد بود. اولین مکان اساسا ناآرام است و سرشار از نفت. اما دومین مکان، قبلا خاستگاه بوده و همچنان ده‌ها هسته خفه و غیرفعال در آنجا فعالیت می‌کنند.

شفقت الشیرازی عالم دینی و مسئول روابط خارجی در شورای وحدت مسلمانان در پاکستان معتقد است که دولت کشورش به ریاست نواز شریف یک سری گام ها را در برهه گذشته دنبال کرده است که  پاکستان را به خاستگاه آتی برای این گروه‌های تروریست تبدیل می‌کند.

به گفته الشیرازی، اولین گام تعیین فرمانده جدید ارتش به نام سرلشکر یکم قمر جاوید باجوا است که از طرفداران نواز شریف است. فرماندهی ارتش پاکستان از سوی شریف به معنای کاهش عملیات نظامی علیه تروریسم و نادیده گرفتن حملات و تحرکات آنها در مرزها است.

دومین گام این است که نواز شرف در برهه گذشته توانست تا رسانه ها را به طور تقریبا قوی زیر کنترل خود ببرد. بخش بزرگی از آنها به بوق های تبلیغاتی تبدیل شده اند که از گزینه های سیاسی نواز شریف دفاع می کنند.

شفقت الشیرازی اشاره می‌کند که رسانه هیا نزدیک به نواز شریف با رویدادها با تندی و شدت برخورد می کنند. وی روی را یادآور می شود که گروه انصار الله یمن موشکی را به شهر جده عربستان شلیک کرد و این رسانه ها سریعا این حادثه را حمله به اماکن اسلامی و تهدیدی برای خانه کعبه دانستند.

سومین گام این است که نواز شریف ارکان دستگاه قضایی را در دست دارد. شفقت الشیرازی تشریح می کند که چطور نخست وزیر کنونی جلوی دستگاه قضایی را برای صدور احکام عادلانه می گیرد. با وجود رسوایی مالی اخیر نواز شریف و پنهان کاری درباره دارایی هایش قبل از انتخابات پارلمانی اخیر و پذیرش حضور در دادگاه؛ هیچ حکمی علیه وی صادر نمی شود

گام چهارم، رسوای مسرور نواز جهنگوی است. وی نماینده کنونی ایالت پنجاب در پارلمان و فرزند موسس "لشکر صحابه" تکفیری در پاکستان است. دولت نواز شریف نامزدی وی را -که از نظر قانونی مردود بود- برای انتخابات پارلمانی پذیرفت. این دولت پیروزی مسرور نواز جهنگوی در انتخابات را با نامزد کردن فردی ضعیف در مقابل او، تسهیل بخشید. امروز جهنگوی نماینده گروههای تکفیری است که از مصونیت (پارلمانی) برخوردار است و شکی نیست که با خودروهای خود سلاح در مناطق پاکستان جابجا می کند.

شفقت الشیرازی معتقد است که اقدام نواز شریف در وارد کردن باندهای تکفیری در سازوکار حکومت "سرآغاز شعله" قانونی کردن جنایت های آنها در آینده است.

پنجمین گام این است که همگان از ارتباط نواز شریف با هسته های تکفیری مطلع هستند. وی در تسهیل تحرکات آنها و تخفیف اکام قضایی علیه آنها دست دارد. به گفته مسئول روابط خارجی شورای وحدت مسلمان پاکستان، اقدام نواز شریف در احیای دوباره هسته های خفته و پنهان و ارتباط دادن آنها به یکدیگر قابل ملاحظه است.

وی اشاره می کند که مسئولان سعودی اخیر سفری به پاکستان داشتند و با سران این گروهها ملاقات کردند و از آنها حمایت مالی و معنوی وافی بعمل آوردند که همه اینها با آگاهی و کمک نواز شریف بود.

ششمین گام نیز از بین بردن صدای وحدت و بالابردن صدای فتنه انگیزی بود. از چند ماه پیش، دولت نواز شریف برای پیگرد قضایی افراد میانه رو (سیاستمداران و شخصیت های دینی) در پاکستان تلاش می کند.دولت آنها را وحشیانه در شب بازداشت می کند و برای مدت های طولانی بدون محاکمه در بازداشت نگه می دارد. اخیرا یکی از شیوخ مشهوری به خاطر دعوت به میانه روی و مبارزه با تروریسم بازداشت شدند.

شفقت الشیرازی اشاره کرد که در مقابل این سیاست ارعاب آمیز دولت علیه حامیان وحدت، سیاست سست دولت در مقابل صدای وهابیت و فتنه انگیزی قرار دارد. شیوخ وهابی که وحدت خواهان جنگ و تروریسم هستند و کسی جلوی آنها را نمی گیرد و حتی از آنها به خاطر اقدامات تحریک آمیز طائفه ای و مذهبی آنها، سوال یا بازخواست نمی کند.

انتهای پیام/ 411
نظر شما
پربیننده ها