ابلاغیه طلایی ستاد کل نیروهای مسلح؛

پرورش بلدرچین در زمین های پادگان بسیج

عظیم قدیمی یکی از پرورش دهندگان بلدرچین است که کار تولید را با استفاده از امکانات معطل یکی از رده های نظامی آغاز کرده و هم اکنون با بی نیازی از این حمایت ها در حاشیه شهر تهران یک مجموعه بزرگ تولید بلدرچین تاسیس کرده است.
کد خبر: ۲۱۹۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۵ - 01January 2017
پرورش بلدرچین در زمین های پادگان بسیجبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، نشریه «منهای نفت» که به تازگی توسط سازمان بسیج سازندگی و با هدف معرفی ستاره های اقتصاد مقاومتی منتشر شده است به توضیح مثالی ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر واگذاری زمین ها و پادگان های بلااستفاده به فعالان اقتصاد مقاومتی پرداخته است که در ادامه این گزارش را می خوانید:
 
عظیم قدیمی یکی از پرورش دهندگان بلدرچین است که کار تولید را با استفاده از امکانات معطل یکی از رده های نظامی آغاز کرده و هم اکنون با بی نیازی از این حمایت ها در حاشیه شهر تهران یک مجموعه بزرگ تولید بلدرچین تاسیس کرده است. آقای قدیمی پرورش بلدرچین را در سوله بلااستفاده مجتمع نیایش که اقشار سازمان بسیج مستضعفین در آن مستقر هستند، استارت زد. نکته جالب توجه اینکه او خود از کارمندان بسیج سازندگی است و همزمان با انجام وظایف سازمانیش به اداره مزرعه پرورش بلدرچین اشتغال دارد.
 
با تایید ستاد کل نیروهای مسلح، چندی پیش ابلاغیه ای مهم و در نوع خود جالب توجه و منحصر به فرد به رده های مختلف نیروهای نظامی کشور ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه رده های نظامی که در شرایط صلح پادگان ها و زمین های بلااستفاده در اختیار دارند، می توانند در راستای حمایت از اقتصاد مقاومتی این امکانات را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان جوان و فعالان اقتصاد مقاومتی قرار دهند. براساس این ابلاغیه پس از اینکه تولیدکنندگان روی پای خود ایستادند و توانایی تهیه مکان را یافتند، این امکانات باید در اختیار تولیدکنندگان جدید قرار بگیرد.
 
با عنایت به اینکه زمین ها و امکانات زیرساختی قابل توجهی در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد و در عین حال در شرایط برقراری صلح و امنیت بخشی از این امکانات بلااستفاده است، ابلاغیه مذکور زمینه بسیار مناسبی را برای حمایت از فعالان اقتصاد مقاومتی و تولیدکنندگان جوان به وجود آورد. بدون تردید حذف هزینه های تهیه مکان برای تولیدکنندگان تازه به میدان آمده کمکی بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود.
 
در حال حاضر با تدبیر صورت گرفته توسط سپاه، ارتش و ستاد کل نیروهای مسلح، صدها تولید کننده جوان در پادگان های بلااستفاده و ساختمان های متروک در حال تولید محصولات مختلف به ویژه انواع ماکیان هستند.
 
عظیم قدیمی یکی از پرورش دهندگان بلدرچین است که کار تولید را با استفاده از امکانات معطل یکی از رده های آغاز کرده و هم اکنون با بی نیازی از این حمایت ها در حاشیه شهر تهران یک مجموعه ی بزرگ تولید بلدرچین تاسیس کرده است. آقای قدیمی پرورش بلدرچین را در سوله بلااستفاده مجتمع نیایش که اقشار سازمان بسیج مستضعفین در آن مستقر هستند، استقرار زد. نکته جالب توجه اینکه او خود از کارمندان بسیج سازندگی است و هم زمان با انجام وظایف سازمانیش به اداره مزرعه پرورش بلدرچین اشتغال دارد.
 
عظیم قدیمی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه استخدام رسمی است و از حقوق ماهانه برخوردار است، در عین حال به عرصه پرورش بلدرچین روی آورده، می گوید: «سازمان بسیج سازندگی نهادی است که برای حمایت از اقتصاد مقاومتی به تولیدکنندگان تسهیلات اعطا می کند و من هم در همین بخش اشتغال دارم. سه سال پیش به این فکر افتادم، کاری را که خودمان به مردم پیشنهاد و تشویقشان می کنیم، خودمان هم انجام دهیم. علاوه بر علاقه شخصی به کار تولید، اعتقاد داشتم که فرهنگ اقتصاد مقاومتی را ابتدا باید بین خودمان که قرار است حامی تولیدکنندگان و کارآفرینان باشیم، جا بیاندازیم و مشکلات و موانع را از نزدیک لمس کنیم.»
 
وی می افزاید: «در همان مقطع متوجه شدم، سرلشکر جعفری طی ابلاغیه ای به رده های زیرمجموعه تصریح کرده اند که اماکن بلااستفاده پادگانی را می توان در اختیار فعالان اقتصاد مقاومتی قرار داد. در مجموعه نیایش که جمعی از اقشار بسیج در آن مستقر هستند، سوله بلااستفاده ای وجود داشت که شهرداری قبلا از آن برای احداث پل سئول استفاده کرده بود. به این فکر افتادم که با استفاده از این ابلاغیه و گرفتن مجوز بهره برداری از این سوله، مزرعه پرورش بلدرچین را راه اندازی کنم. با مساعدت مسولین سرانجام موفق به اخذ مجوز شدم و کار را در محیط پادگان شروع کردم.»
 
 عظیم قدیمی خاطر نشان می کند: «سال اول کار به آزمون و خطا و کسب تجربه تولید گذشت اما این تجربه به مهمترین سرمایه من تبدیل شد. پرورش بلدرچین به گونه ای است که برای رسیدن به سوددهی کامل، باید همه چرخه تولید در داخل مجموعه انجام شود؛ از جمله تولید تخم نطفه دار، تولید جوجه، پروار کردن، کشتار و بسته بندی. در حال حاضر استفاده از گوشت و تخم بلدرچین هنوز در کشور به طور شایسته جا نیافتاده است و بسیاری از مردم آن را نمی شناسند. امیدوارم کمک رسانه ها باعث تسریع روند آشنایی مردم با گوشت بسیار مفید و لذیذ بلدرچین شود.»
 
این فعال اقتصاد مقاومتی اظهار می کند: «پس از تحویل دادن سوله پادگان در حاشیه شهر تهران، یک مزرعه بزرگ پرورش تاسیس بلدرچین تاسیس کرده ایم. با تجربه ای که پیدا کردیم، خودمان دستگاه جوجه کشی را در فضایی به وسعت 15 متر مربع ساختیم که از نمونه های موجود در بازار بسیار موفق تر است و 85 درصد تخم ها جوجه می شوند. در حال حاضر 4 سالن هر یک با ظرفیت نگهداری از 15 هزار بلدرچین در اختیار داریم و برای 4 نفر اشتغالزاییی کرده ایم.»
 
او درباره خواص گوشت بلدرچین می گوید: «بلدرچین قوت غالب مردم در کشورهای پیشرفته صنعتی نظیر آمریکا، روسیه و انگلیس است. بلدرچین گوشت گرمی دارد که برای خانم های باردار و سالمندان بسیار مفید است و توسط پزشکان تجویز می شود. خواص بلدرچین با مرغ اصلا قابل مقایسه نیست و فوق العاده مفید است. تولید بلدرچین فعالیتی زودبازده است و ظرف 42 روز محصول به بازار می رسد. بلدرچین در قیاس با مرغ غذای کمتری مصرف می کند و مجوزهای تولید آن آسان تر صادر می شود.»
 
عظیم قدیمی ادامه می دهد: «در حال حاضر به جز کشتار، چرخه تولید بلدرچین ما کامل است. به دنبال اخذ مجوز کشتار هستیم. زیرا فقط در این صورت است که به سود واقعی دست پیدا می کنیم. اگر دست واسطه ها را کوتاه و خودمان گوشت را به بازار عرضه کنیم، قیمت برای مصرف کننده هم کاهش می یابد، قیمت برای مصرف کننده هم کاهش می یابد. کسانی که به دنبال تولید صنعتی هستند باید کار را با حداقل 10 هزار بلدرچین گوشتی و 3 هزار بلدرچین تخم گذار آغاز کنند. هر بلدرچین به طور متوسط در طول دوره رشد هزار تومان دان می خورد. کسانی که دنبال ورود به عرصه تولید صنعتی بلدرچین هستند با 40 میلیون تومان سرمایه می توانند کار را شروع کنند.»
 
این فعال اقتصاد مقاومتی درباره حضور تحصیل کرده های رشته طیور در عرصه پرورش ماکیان خاطرنشان می کند: «متاسفانه باید بگویم در میان پرورش دهندگان ماکیان تعداد بسیار قلیلی از تحصیل کرده های رشته طیور مشاهده می شوند. در عرصه پرورش بلدرچین که شخصا تا امروز خودم کسی را ندیده ام. جای تاسف دارد که جوان های ما حداقل 4 سال از عمر خود را صرف تحصیل در رشته دام و طیور می کنند اما تمایلی به اشتغال در این عرصه ندارند. متاسفانه همه ی آن ها به دنبال شغل مدیریتی و پشت میز نشینی هستند و حاضر نیستند سختی های کار تولید را به جان بخرند. پیشنهاد من به نظام آموزشی کشور این است که متقاضیان تحصیل در رشته های دام و طیور را قبل از آغاز تحصیل چند روزی به مزارع بفرستند تا ابتدا با سختی های کار آشنا شوند و بعد تصمیم بگیرند که آیا واقعا تحصیل در این رشته با روحیاتشان سازگار است یا خیر.»
 
عظیم قدیمی وضعیت مافیای بازار نهاده ها را یکی از مشکلات پرورش دهندگان طیور می نامد و خاطرنشان می کند: «بازار نهاده های کشور کاملا مافیایی است و تحت سلطه چند نفر انگشت شمار است که هر وقت اراده می کنند، قیمت نهاده ها را افزایش می دهند. متاسفانه دولت هم هیچ نظارتی بر فعالیت آن ها ندارد.»
 
انتهای پیام/211 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار