نوذر شفیعی:

طرف مقابل پیام توفیقات ایران در حلب را گرفت/ دشواری مذاکرات سیاسی

عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به آزادی شهر حلب در سوریه گفت: نقش ایران در مسئله حلب بر کسی پوشیده نیست و آنهایی که باید پیام‌هایی را گرفته باشند هم گرفته‌اند.
کد خبر: ۲۱۹۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸ - 02January 2017
طرف مقابل پیام توفیقات ایران در حلب را گرفت/ دشواری مذاکرات سیاسیبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نوذر شفیعی عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص ابعاد سیاسی آزادسازی حلب و ارتباط آن با نشست سه‌جانبه مسکو اظهار داشت: اجلاس سه‌جانبه مسکو درواقع ادامه روند نظامی در حلب است یعنی پس از اتمام فاز نظامی که البته این هم به معنای اتمام بحران سوریه نیست، ولی لازم بود که به لحاظ تاکتیکی اتفاق بیفتد تا تروریست‌ها به این نتیجه برسند که راهکار نظامی بی‌فایده است و این را هم اضافه کنم که در این میان نشست سه‌جانبه مسکو اهمیت سیاسی خودش را دارد.

وی ادامه داد: پس از آن مرحله باید همه طرف‌های درگیر در صحنه سوریه پشت میز مذاکره بنشینند و در واقع این مذاکرات سیاسی ادامه بحث نظامی حلب است منتهی به شیوه‌ای دیگر دنبال می‌شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حفظ حلب بسیار اهمیت دارد و در واقع دشوارتر از آزاد سازی آن به حساب می‌آید، گفت: مذاکراتی که قرار است بعد از این اتفاق بیفتد، مذاکراتی نیست که فوری به نتیجه برسد، لذا حفظ حلب، گسترش قلمروهای مرزی دولت و محدود ساختن نیروهای تروریستی از جمله اقدامات ضروری است که باید انجام گیرد.

شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها، تروریست‌ها را در سوریه تجهیز می‌کنند و قطعاً طرف مقابل به دنبال حضور قدرتمندتر پای میز مذاکره است و به همین خاطر اقداماتی را انجام می‌دهد یعنی در حال حاضر معارضه سوریه حاضر به ورود به پای میز مذاکره نیست.

وی ادامه داد: جبهه معارضین می‌خواهند پس از انجام اقداماتی نظامی در حلب و یا دیگر مناطق سوریه، شکست خود را در مسئله حلب جبران کنند و آنگاه حاضر می‌شوند که پای میز مذاکره بنشینند.  

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آینده احتمالاً منازعه سوریه ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر محور مقاومت در مسئله سوریه دست بالاتر را دارد.

شفیعی افزود: لزومی ندارد نقش ایران در بحث آزادسازی حلب بزرگنمایی شود و ایران باید همچنان به کارهای مستشاری خود در سوریه ادامه دهد و خوشبختانه رفتار ما تاکنون به گونه‌ای بوده که حساسیت‌هایی که در مورد دولت‌های روسیه و سوریه ایجاد شده است، برای ایران چنین فضایی به وجود نیامده است.

وی ادامه داد: نقش ایران در مسئله حلب بر کسی پوشیده نیست و آنهایی که باید پیام‌هایی را گرفته باشند هم گرفته‌اند، برخی رسانه‌های غربی به اشتباه و تعمداً فضاسازی منفی برای نیروهای ارتش سوریه در خصوص نحوه آزادسازی حلب انجام داده‌اند و از این روی ایران نباید خودش را در این مسئله برجسته کند تا در معرض این قبیل اتهامات نزد افکار عمومی جهان قرار نگیرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در مقام بیان نتیجه می توان اینگونه گفت که مسئله سوریه یک روندی است که همچنان ادامه دارد، آزادی حلب نقطه عطف بحران سوریه تاکنون بوده است، مذاکرات از این به بعد شروع می‌شود ولی سخت‌تر به نتیجه می‌رسد و اینکه نیروهای مقاومت باید خودشان را جهت نبردی سنگین‌تر و بلندمدت‌تر آماده کنند چرا که جبهه معارضان و مسلحین سوریه از طرف آمریکایی‌ها و برخی دیگر از حامیان تروریست‌ها در حال تقویت شدن است.
 
منبع: مهر
نظر شما
پربیننده ها