سیمای مراکز استان‌ها فرصتی برای «وحدت ملی» است

صدا و سیمای مراکز استان‌ها فرصتی است برای مقابله با هجمه فرهنگی دشمنی، که «وحدت ملی» ما را نشان گرفته است.
کد خبر: ۲۲۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷ - 03January 2017
سیمای مراکز استان‌ها فرصتی برای وحدت ملی است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حفظ ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس راه‌کارهای متنوعی را می‌طلبد و مراکز استان‌های صدا و سیما یکی از همین راه‌کارها است. فرصتی که رسانه ملی در 31 مرکز استان دارد پتانسیل بالایی برای جذب مخاطب دارد که تا کنون از همه ظرفیت‌های آن استفاده نشده است.

علاوه بر حفظ ارزش‌ها دفاع مقدس و انتقال آن به نسل امروز، معرفی  الگوی سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، تحکیم وحدت، عمق بخشیدن به اصالت‌های مثبت قومی از دیگر اولویت‌هایی است که باید به آن توجه ویژه شود.

فراوانی فضاهای مجازی و دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای که اغلب با هدف از بین بردن دست‌آوردهای نظام جمهوری اسلامی و اقتدار آن، تخریب وحدت و از میان برداشتن اصالت‌های قومی سعی در سست کردن ایمان به اسلام و ایرانی دارند که دشمن شماره یک سیاست تک قطبی بودن در جهان است.

رسانه ملی در این میان دارای 31 سنگر استراتژیکی است که می‌تواند پیروزی‌های بسیاری در این جنگ بی‌امان فرهنگی بردارد. بخصوص مراکز استان‌های مرزنشین که از اهمیت قابل توجهی در این خصوص برخوردارند و می‌توانند در جهت آگاهی بخشی و تقویت روحیه سلحشوری نقشی تعیین کننده داشته باشد.

گذشته از این استان‌های مهاجر پذیری مثل استان البرز، اصفهان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و ... به دلیل ورود قومیت‌های مختلف مسئولیت سنگین‌تری دارند. استان‌های یاد شده به دلیل فراوانی سلایق فکری و سیاسی خطر پذیری بالایی برای اختلاف افکنی نیز دارند که این نقص از دید دشمنانان داخلی و خارجی پوشیده نیست.

آنچه که تا حد زیادی می‌تواند به عنوان سپری دفاعی در جنگ فرهنگی عمل کند، حضور پر رنگ صدا و سیما است. وقتی فیلم های روز جهان و دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای در مرزی ترین شهرهای کشور امکان پذیر است. چگونه باید از سیمای مراکز استان‌ها شاهد سریال و تله‌فیلم‌های نازلی باشیم که حرفی برای گفتن ندارند.

استفاده از داستان‌های فلکلوریک، افسانه‌ها و اسطوره‌ها که خوشختانه تعدادشان بسیار زیاد است در حفظ غرور ملی ضرورتی غیرقابل انکار است. چرا رسانه ملی از این ذخایر غنی استفاده نکند؟ همچنین تاکید بر نقش هر استان در پیروزی و حفظ انقلاب از موارد دیگری است که کمتر به آن پرداخته شده است. تاکید بر این نقش آفرینی‌ها سبب علقه به انقلاب خواهد شد و اینکه مردم هر استان خود را صاحبان انقلاب می‌دانند که باید برای حفظ آن از جان مایه بگذارند.

تبادل تولیدات مراکز استا‌ن‌ها با هم، علاوه بر صدور ارزش‌های فرهنگی هر استان به استان دیگر، نوعی گفت و گوی فرهنگی ایجاد می‌کند که ضامن تحکیم وحدت ملی خواهد شد. این امر همچنین تنوع برنامه‌های سیمای مراکز استان‌ها را به همراه دارد.

سیمای مرکز البرز با پخش آثار دیگر استان‌ها، قدم‌های موثری برداشته بخصوص اینکه این استان دومین استان مهاجر پذیر کشور است و درصد بالایی از قومیت‌ها را در خود جای داده است. این مسئله می‌طلبد تا مدیران سیمای مرکز استان البرز اهتمام جدی‌تری داشته باشند که نیازهای مخاطبان خود را پاسخ دهند.

علاوه بر موارد یاد شده، جشنواره تولیدات صدا و سیما در مراکز استان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برگزاری این جشنواره در مراکز استان‌ها از ابتکارات قابل تقدیری است که می‌تواند در دل خود، بازار تولیدات استان‌ها را نیز ایجاد کند.

این جشنواره ظرفیت پویا و زنده‌ای است که می‌تواند هر سال استانداردهای تولید اثر را بالا ببرد. اگر هر استان به مرکزی برای تولید فیلم تبدیل شود، دیگر جوان هنرمند نیازی نمی‌بیند که برای دیده شدن به تهران بیاید. وقتی می‌توانیم مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کشور ایجاد کنیم؛ چرا نتوانیم مراکز استان‌ها را به مناطق آزاد و مستقل تولیدات فرهنگی تبدیل کنیم که تهیه‌کنندگان پایتخت نشین برای رفتن به استان‌های دیگر کشور با هم رقابت کنند و دنبال فرصت باشند.

ایجاد شهرک‌های سینمایی مطابق با نوع اقلیم و بافت و معماری هر استان نیازی است که باید به آن پاسخ داده شود. عدم وجود چنین شهرک‌هایی تا حدی سهم قومیت‎‌ها در رسانه ملی و سینما را پایین می‌آورد.

در سریال‌های پر مخاطب تلویزیون قومیت‌ها سهم بسیار اندکی دارند. قهرمان و ضد قهرمان آثار نمایشی تهرانی هستند و یا می‌شود گفت که اصلا هویتی ندارند. وجود این شهرک‌ها و باور هنرمندان شهرستان‌های کشور به خود، می‌تواند هر استان را به قطب تولید آثار فاخر هنری تبدیل کند. در آن صورت بیننده این آثار نه مردم یک استان که همه کشور خواهد بود.

بررسی نقش مراکز استان‌ها در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، صدور و تحکیم آن نیازمند فرصت مطالعه بیشتر و مصاحبه با مدیران هر استان است، تا از این طریق راه‌کارهای عملی و موانع و مشکلات پیش روی تولیدات مراکز استان‌ها شناسایی و رفع شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار