معرفی مهم‌ترین فیلم‌های اکران شده در روز پنجم جشنواره فیلم «عمار»

در پنجمین روز جشنواره فیلم «عمار» آثار مهمی با رویکرد مقاومت و انقلاب اسلامی اکران شدند که مضامین برخی از آنها تازگی داشت.
کد خبر: ۲۲۰۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ - 03January 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در روز دوشنبه پنجمین روز از هفتمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» مستندهای «who is hussain»، «مجاهدت خاموش»، «به نام آزادی»، «هزار و یکمین سنگر»، «یک شهر یک قیام»، «فاستقم»، «شیخ صباح» و «کنده دیگر دود نمی کند» در سینما فلسطین نمایش داده شدند.

who is hussain

مستند «who is hussain» به معرفی امام حسین (ع) در بستر روز اربعین پرداخته است.

«محمد هادی نعمتی» کارگردانی این اثر را به عهده داشته که در موضوع بیداری اسلامی و جهانی تهیه شده است.

مجاهدت خاموش

مستند «مجاهدت خاموش» نشان دهنده تلاش جمعی از دانشجویان دندان پزشکی برای کمک رسانی به مناطق محروم و دور افتاده قزوین است که خود را به جمع روستاییان رسانده تا مرهمی بر سختی های آنان باشند. دانشجویان دندانپزشکی به روستای آکوجان در ۸۰ کیلومتری قزوین سفر می کنند تا به آن ها خدمت رسانی کنند. مردمی که به دلیل محرومیت توان پرداخت هزینه های سنگین دندانپزشکی را ندارند.

«حمید حامدی فر»، کارگردان این فیلم مستند است.

به نام آزادی

مستند «به نام آزادی» به شروع درگیری ها در محله زینبیه و بین همسایه‌های اهل سنت و ساکنان این محله می پردازد. «محمد قانع» کارگردانی «به نام آزادی» را بر عهده داشته است.

هزار و یکمین سنگر

«هزار و یکمین سنگر» مستندی درباره شهید طاهره هاشمی نوجوان ۱۴ ساله است که در میانه درگیری های شهر آمل، زمانی که سعی داشت برای مجروحین دارو ببرد، مورد اصابت گلوله تروریست‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

این مستند به کارگردانی «امیرحسین نوروزی» و تهیه کنندگی انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تولید شده است.

یک شهر یک قیام

مستند «یک شهر یک قیام» به موضوع قیام مردمی ۱۹ دی ماه سال ۵۶ و اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینی (ره) می پردازد. این مستند، روایتی از جرقه فاز نهایی مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی است که سیزده ماه پس از آن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

کارگردانی «یک شهر یک قیام» را امیر حسین خلیلی برعهده داشته و گویندگی گفتار متن فیلم را نیز «محمدرضا سرشار» انجام داده است.

فاستقم

مستند «فاستقم» به مقاومت دینی در برابر گروهک های تکفیری می‌پردازد. با حملات گروهک های تکفیری به دمشق و منطقه زینبیه، اغلب ساکنان این منطقه، محل سکونت خود را ترک کردند؛ ولی گروهی از طلاب حوزه علمیه مدرسه امام خمینی (ره) منطقه را ترک نکردند؛ زیرا تعطیلی حوزه و ترک زینبیه را پیروزی تکفیری ها می دانستند.

از جمله افراد حاضر در صحنه مقاومت، طلاب و علمایی بودند که به پیکار با تکفیری‌ها ‌پرداختند. مستند «فاستقم» با موضوع جهاد طلاب حوزه علمیه و حضور آن ها در بحرانی ترین روزهای دمشق ساخته شده است. روزهایی که تروریست ها تا ۲۰۰ متری حرم رسیدند، اما تنها دفتری که باز ماند، دفتر مقام معظم رهبری و تنها حوزه هم حوزه علمیه امام خمینی (ره) بود. طلبه ها ماندند تا رعب و وحشت شکسته شود، حوزه حتی یک روز هم تعطیل نشد. وجود حوزه نقش مهمی در آرامش مردم داشت.

«فاستقم» مستندی متفاوت با تاکید بر مقاومت دینی طلاب و به کارگردانی «محمد باقر خالقی» است.

شیخ صباح

مستند «شیخ صباح» درباره‌ رئیس عشیره شُمِّر از قبایل مشهور و بزرگ اهل سنت عراق است که به همراه ۳۵۰ نیروی اهل سنت، در کنار رزمندگان شیعه در جبهه‌های نظامی مشغول مبارزه در برابر تکفیری ها هستند. در این مستند نشان داده می شود که اهل سنت در کنار شیعیان، در خط مقدم مبارزه با داعش و سایر تکفیری ها قرار دارند.

کارگردان این مستند «محسن اسلام زاده» است.

کنده دیگر دود نمی کند

«کنده دیگر دود نمی کند» عنوان مستندی است که تلاش مزرعه داران قلم‌نی دزفولی برای سرپاماندن محصول در حال زوالشان را روایت می‌کند. مزرعه دارانی که مجبور شده اند، هر سال نیمی از محصولشان را آتش بزنند. از همین رو اکنون کشاورزانِ قلم‌نی دست از کار کشیده اند و سراغ کاشت محصولات دیگر رفته‌اند و این محصول بومی در خطر نابودی قرار گرفته است.

«محمد خطوش» کارگردانی این مستند را به عهده داشته است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار