سردار علاماتی به دفاع پرس خبر داد؛

رونمایی از سامانه «ماوا» با دسترسی به 10 میلیون برگ سند دفاع مقدس

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس از رونمایی سامانه «ماوا» با دسترسی عموم مردم به 10 میلیون برگ سند دفاع مقدس تا پایان امسال خبرداد.
کد خبر: ۲۲۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵ - 07January 2017

سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس «سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس» در گفت و گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، با اشاره به فعالیت های این سازمان اظهار داشت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس یک سازمان ملی و از زیر مجموعه های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است که زیر نظر فرمانده معظم کل قوا فعالیت می کند و تدوین دستورالعمل ها، آیین نامه ها و نظارت بر رفتار و عملکرد تمامی سازمان های اسنادی در حوزه نیروهای مسلح شامل ارتش، سپاه، ناجا، وزارت دفاع و سایر نیروهای وابسته به نیروهای مسلح را برعهده دارید.

وی افزود: همچنین همکاری و تعامل با سازمان های کشوری که دارنده اسناد دفاع مقدس هستند از جمله دیگر وظایف این سازمان است. به دنبال فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ، نگهداری، پردازش و جلوگیری از تحریف اسناد دفاع مقدس با مشارکت کلیه سازمان های کشوری و لشکری اقدام به جمع آوری، ساماندهی، پردازش و ثبت و ضبط اسناد دوران دفاع مقدس کردیم تا بتوانیم آن را در اختیار محققین قرار دهیم.

اسناد دفاع مقدس در دسترس مخاطبان داخلی و خارجی قرار می گیرد

سردار علاماتی با بیان اینکه قرار است اطلاعات موجود و جمع آوری شده از دوران هشت سال دفاع مقدس را در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: بنا داریم تا با انتشار کتب و راه اندازی سامانه های اسنادی خدمات نشر خود را دنبال کرده و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبین داخلی و خارجی قرار دهیم و دریچه ای بگشاییم تا اطلاعات در دسترس مردم قرار گیرد.

به گفته وی، بسیاری از نیروهای بسیجی و مردم عادی گنجینه های ارزشمندی از دوران دفاع مقدس دارند که می تواند به عنوان سند و مدرک در اختیار آیندگان قرار گیرد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به اسناد موجود در کشورهای خارجی تصریح کرد: بسیاری از اسناد و مدارک ما در طول دوران دفاع مقدس و پس از آن در کشورهای خارجی تبیین و تدوین شده است، می خواهیم با زاویه نگاه آن ها دفاع مقدس را ببینیم و در این راستا قرار است ارتباطاتی با سازمان ها و مجامع بین المللی برقرار کنیم.

وی افزود: در این راستا جلسه ای با دکتر «نصیری قیداری» دبیر کل یونسکو برگزار شد تا مساعدت هایی را فراهم کنند و بتوانیم اسناد دفاع مقدس در کشورهای دیگر را شناسایی کرده و آن را در دسترس مخاطب ایرانی قرار دهیم. همچنین اسناد خود را در اختیار مخاطبان خارجی بگذاریم.
 
 
استفاده از ظرفیت کتابخانه های جهان در جهت انتشار حقایق دفاع مقدس

سردار علاماتی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با تعاملات و همکاری های صورت گرفته بین سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس و سازمان های بین المللی، مدارک متقن که صحت و سقم آن ها مورد تائید قرار گرفته است را در اختیار سازمان ها قرار داده و اقدام به نشر آن کنیم تا با ارائه الگوی ایرانی اسلامی از مقاومت به کشورهای مستضعف جهان، شاهد ایستادگی آنان در مقابل ظلم باشیم.

وی تصریح کرد: در تعامل با کتابخانه ملی که با 150 کتابخانه در سایر کشورهای جهان ارتباط دارد می توانیم از منابع، پایان نامه ها و مقالاتی که در خصوص جنگ عراق علیه ایران در این کتابخانه ها موجود است، استفاده کنیم تا نگاه آن ها به دفاع مقدس را ارزیابی کرده و در مقابل، حقایقی را منتشر کنیم که تاثیر گذار باشد.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس به چگونگی تائید صحت اسناد و مدارک اشاره کرد و گفت: صحت و سقم همه اسناد داخلی در کمیته ای ویژه مورد ارزیابی قرار می گیرد؛ چرا که ممکن است افراد با گرایش های مختلف قصد انتشار نظرات خود را داشته باشند. در خصوص اسناد خارجی نیز ما از دشمن انتظار نداریم به نفع ما قلم زده باشد، ممکن است با زاویه نگاه خودش قلم فرسایی کرده باشد و یا آنچه نوشته شده است مطابق با حقایق موجود نباشد، از این رو تمامی اسناد، در کمیته ها مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد تا بتواند به عنوان سند مورد بهره برداری قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود دو نوع سند در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بیان داشت: بخشی از اسناد در اختیار خود سازمان بود که صحت و سقم آن مورد ارزیابی قرار گرفته است. از زمانی که ستاد تبلیغات جنگ شکل گرفت و بعد از آن که در سال 1393 این ستاد به سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ارتقا پیدا کرد، این اسناد در سازمان موجود است.

سردار علاماتی ادامه داد: بخش دیگر شامل اسنادی است که در یگان های نظامی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع، ناجا، وزارت جهادکشاورزی که خود در پشتیبانی جنگ نقش اساسی ایفا کرده است و مدیریت ایثارگران وزارتخانه ها و دیگر سازمان های نظامی قرار دارد که کمیته های ارزیابی و مراکز تحقیقاتی این یگان ها صحت اسناد را معین کرده اند.

سردار علاماتی با اشاره به جمع آوری اسناد در 31 استان کشور گفت: پیش بینی کرده ایم در 31 استان نزدیک به 100 ترابایت اطلاعات وجود داشته باشد که به دلیل عملیاتی نشدن فرآیند آماده سازی اسناد در تهران، به صورت غیر متمرکز در استان ها نگهداری می شوند؛ ولی بارگذاری آن ها بر روی یک سامانه مشخص و معین است.

رونمایی از سامانه «ماوا» تا پایان سال جاری

وی با اشاره به استان های فعال در این زمینه بیان کرد: استان هایی همچون کرمانشاه، همدان و کرمان که مراکز فرهنگی دفاع مقدس آنان فعال شده است، در حال بهره برداری از اسناد خود هستند و باقی استان ها نیز کار جمع آوری و ارزیابی اسناد را تا فراهم آوردن بسترهای لازم برای اجرای مراحل بعدی انجام می دهند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع با بیان اینکه در حال رایزنی با یگان های دیگر برای متمرکز کردن اسناد هستیم، بیان داشت: همه اسناد به صورت واحد در سامانه «ماوا» بارگذاری می شود. تمامی استان ها که دارای میلیون ها سند هستند و همچنین سازمان های کشوری و لشکری مثل جهاد سازندگی که خود دارای سه میلیون برگ سند و بنیاد شهید که اعلام کرده دارای هشت و نیم میلیون برگ سند است، اسناد خود را در این سامانه بارگذاری خواهند کرد و بنا داریم تا پایان امسال از این سامانه بهره برداری کنیم.

10 میلیون برگ سند وارد فرآیند بارگذاری در سامانه شده است

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به نحوه اطلاع رسانی در خصوص جمع آوری اسناد مردمی گفت: در برخی مناسبت ها به صورت موردی برای جمع آوری اسناد اطلاع رسانی شده است، اما به صورت ملی نبوده و قرار است این اقدام در دستور کار قرار گیرد. بنا داریم در مقاطع مختلف این فراخوان را اعلام کنیم و فضایی را برای بارگذاری اسناد در اختیار مردم قرار دهیم. با راه اندازی سامانه ماوا همه افراد می توانند از این دریچه اسناد را دانلود کرده یا در اختیار مجموعه قرار دهند.

وی به امضای تفاهم نامه با سازمان اسناد و آرشیو ملی که زیرمجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی است در سال گذشته اشاره و عنوان کرد: با امضای این تفاهم نامه  قرار شد تا مخازن استاندارد این سازمان در اختیار آرشیو سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس قرار گیرد. پیرو این تفاهم نامه تا به امروز بالع بر 10 میلیون برگ سند وارد فرآیند اسکن و فهرست نویسی شده است، تا در سیستم و سامانه بارگذاری شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار