۲۰۱۶؛ سال ارزیابی‌های اشتباه اطلاعاتی-امنیتی رژیم صهیونیستی

سال ۲۰۱۶ با ادامه روند اشتباهات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل همراه بود که موجب شد این رژیم با چالش‌ها و تهدیدهای زیادی روبه رو شود که بیشتر مرتبط با اوضاع میدانی و سیاسی سوریه بود.
کد خبر: ۲۲۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷ - 03January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، نگاهی به ارزیابی‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل از تحولات منطقه‌ای به ویژه در ارتباط با سوریه نشان می‌دهد که اشتباهات این نهادها به اندازه‌ای بود که موجب بروز مسائل غیرمنتظره‌ای برای اسرائیل شد که آن را کاملا شوکه کرد.

افتخار اسرائیل به نهادهای اطلاعاتی خود

هرچند اشتباه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی امری طبیعی است اما در برخی موارد ناکامی اطلاعاتی با توجه به موضوع و اهمیت آن ویژگی های خاصی پیدا می کند به ویژه اگر این وضعیت مربوط به نهاد اطلاعاتی مانند اسرائیل باشد که در سطح جهانی دارای شهرت است آن هم در شرایطی که این رژیم به نهادهای اطلاعاتی خود افتخار می کند.

سریال ناکامی های اسرائیل در سطح اطلاعاتی و امنیتی در سال 2016 زمانی کلید خورد که ایهود باراک وزیر جنگ اسرائیل با اطمینان اظهار داشت که بشار اسد فقط چند هفته دیگر دوام نخواهد آورد حال آنکه با گذشت شش سال از آن زمان امروز بشار اسد بیش از هر زمانی دیگر ثبات دارد.

اما یکی دیگر از شکست های اسرائیل در ارتباط با ارزیابی حزب الله و توانمندی های آن بود زیرا در خصوص حضور حزب الله در سوریه نیز ارزیابی های آن با اشتباه همراه بود به ویژه اینکه در این مورد به مقایسه حزب الله و قدرت عملکرد آن در کشوری به گستردگی سوریه و نیز تعدد گروههای تکفیری و تروریستی در آنجا اقدام کرد.

اسرائیل در خصوص ارزیابی حضور روسیه در سوریه نیز مرتکب اشتباه شد و نتوانست در مورد سطح هماهنگی روسیه با ایران و سایر متحدان دولت سوریه ارزیابی اطلاعاتی وا منیتی درستی داشته باشد.

شوکه شدن اسرائیل از آزادی حلب

بنابراین شکست نهاد امنیتی واطلاعاتی اسرائیل در خصوص حضور نظامی روسیه شامل حضور نیروی هوایی و موشکی در کنار ارتش سوریه و متحدانش موجب شد از دستاوردهای سوریه و حامیانش به ویژه آزادی حلب شوکه شود.

یکی از کسانی که تحقق چنین پیروزی هایی را بعید می دانست، گادی ایزنکوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل بود که چندی پیش در کنفرانس موسسه تحقیقات امنیت ملی اظهار داشت، با وجود حضور روسیه و ایران در سوریه که به مثابه کلید موفقیت ها و دستاوردهای نیروهای ارتش سوریه به شمار می آیند، محقق شدن دستاوردهای نظامی در صحنه نبرد با مشکلات زیادی روبه رو است.

وی این اظهارات را بر این اساس بر زبان آورد که معتقد بود گروههای مسلح به اندازه کافی از توانمندی تسلیحاتی برخوردار هستند که بتوانند مانع پیروزی نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در جنگ های زمینی شوند.

ارزیابی های اشتباه اسرائیل و دشمنان مقاومت

در این شرایط آزادی شهر حلب ارزیابی های اشتباه اسرائیل در بخش امنیتی و اطلاعاتی را برملا کرد تا جایی که این پیروزی علاوه بر تل آویو محافل تصمیم گیر منطقه ای و بین المللی دیگر را نیز غافلگیر کرد.

بدتر اینکه این اشتباهات فقط به اسرائیل محدود نماند بلکه تمام دشمنان محور مقاومت را از جمله آمریکا، اروپا، ترکیه، عربستان و قطر و دیگران را شامل شد.

در این شرایط پرواضح است که مشکل دشمنان حزب الله و محور مقاومت این است که آنان تا این لحظه به این مرحله از بلوغ و درک درست از تحولات نرسیده اند که بتوانند از روند تحولات غافلگیر و شوکه نشوند.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار