محسن اژه‌ای:

مقابله با جرم تنها وظیفه قوه قضاییه و ناجا نیست/ دولت و مجلس از حساب‌های قوه قضاییه اطلاع دارند

معاون اول قوه قضاییه گفت: مقابله با جرم و جنایت تنها بر عهده ناجا و قوه قضاییه نیست و برای مقابله ریشه‌ای باید دولت و تمامی دستگاه‌ها اقدام کنند.
کد خبر: ۲۲۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱ - 04January 2017
مقابله با جرم تنها وظیفه قوه قضاییه و ناجا نیست/ دولت و مجلس از حساب‌های قوه قضاییه اطلاع دارندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین «غلامحسین محسنی اژه‌ای» معاون اول قوه قضاییه در همایش تخصصی معاونین و روسای ادارات مبارزه با سرقت پلیس آگاهی که صبح امروز در ستاد فرماندهی نیروی انتظامی برگزار شد، با اشاره به تاثیر فقر، بیکاری و معضلات اقتصادی در شکل گیری جرایم اظهار داشت: هر یک از دستگاه‌ها و نهادها در این رابطه مسئولیت دارند و باید بستری را فراهم کنند که در آن جرم و سرقت اتفاق نیافتد.
 
وی با بیان اینکه افزایش جرم، جنایت و سرقت، ملت، جامعه و نظام را متضرر می‌کند، افزود: مقابله با اینگونه مسائل تنها بر عهده ناجا و قوه قضاییه نیست، و برای مقابله ریشه‌ای باید دولت و تمامی دستگاه‌ها اقدام کنند.
 
معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: از عوامل دزدی کردن، فقر مادی، بیکاری، گرانی، نامساعد بودن محیط خانواده، زندگی و کار است. یکی از علل دیگر، نبودن در کنار پدر و مادر است. آیا مقابله با این موارد تنها در اختیار ناجا است؟ نیروی انتظامی و قوه قضاییه چقدر می‌توانند در رفع بیکاری، فقر، گرانی، مهیا کردن محیط زندگی مناسب و شرایط تحصیلی مناسب موثر باشند؟
 
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: دولت وظیفه دارد نسبت به شکاف طبقاتی که ایجاد شده است، تلاش و برنامه ریزی داشته باشد. باید به گونه‌ای تنظیم کرد که استفاده از اموال عمومی برای مردم تسهیل و شکاف پوشش داده شود.
 
وی بیان کرد: اگر فردی در یک ماه بیش از 60 میلیون تومان از دولت درآمد داشته باشد و فردی دیگر با 45 هزار تومان یارانه زندگی کند، این یعنی یک شکاف عمیق؛ مسلما این فرد هنگامی که فرزندش گرفتار بیماری می‌شود و می‌بیند که قادر به درمان او نیست، صبرش لبریز شده و امکان دارد وارد مسیری شود که نه دوست دارد و نباید وارد آن می‌شد.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت: برخی می‌گویند حسابهای قوه قضاییه باید شفاف شود. شما بدانید مسایل حساب‌های قوه قضاییه بسیار شفاف است و نمایندگان مجلس از آن اطلاع دارند. دولتی‌ها نیز از سال 74 تا به امروز اطلاع دارند.
 
وی بیان کرد: تحلیل من این است که یک فشار مضاعفی را از مدتی پیش بر قوه قضاییه وارد کرده‌اند و تا زمان انتخابات هم ادامه خواهد داشت. علت این است که چون این قوه دارد با مفسدان دانه درشت و با آقازاده‌های متخلف برخورد و با وابستگان قدرت مقابله می‌کند، تحت فشار است و این فشار از داخل و خارج زیاد خواهد شد.
 
محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: هیچ نهادی به‌ اندازه نیروی انتظامی، با تعدد و گستردگی مأموریت نیست و این نیرو با توجه به کاستی‌های بودجه‌ای، خوشبختانه رو به پیشرفت و تعالی است که بابت این امر به تلاشگران این نیرو و فرماندهان آن تبریک می‌گویم.

معاون اول قوه قضاییه عنوان کرد: این روزها یک مطلب را می‌شنویم که از یک جهت بسیار خوب است و برخی موارد برخورد ابزاری می‌شود، مثلاً می‌گویند «باید شفاف بود»، ولی باید توجه کرد شفافیت با شفافیت‌نمایی فرق دارد، اگر مردم را محرم می‌دانیم در همه چیز است یا مرز دارد؟ متأسفانه در ایام انتخابات از شفافیت به‌عنوان ابزار استفاده می‌کنند، مثلاً وقتی راجع به خودمان است توجیه می‌آوریم ولی وقتی مربوط به دیگری می‌شود موضوع را به اوج می‌بریم.

وی با اشاره به موضوعات امنیتی گفت: آیا دولت همه قراردادها را به‌صورت شفاف مطرح می‌کند؟ قطعاً نه؛ مثلاً در برجام خیلی چیزها را نگفتند ولی وقتی افشا می‌شد و یا آمریکاییها می‌گفتند مجبور به اطلاع‌رسانی می‌شدند، یا اینکه جواب بدهند؛ همه بانکها سودده هستند؟ حتماً این‌طور نیست، پس چطور پاداش‌های چندین میلیونی داده می‌شد؟

محسنی اژه‌ای گفت: در این چند روز کسانی بازداشت شدند که 600 میلیارد و 1000 میلیارد بدهی داشتند و متأسفانه من نمی‌توانم اسم ببرم در حالی که باید به مردم معرفی شوند، خوب، چرا اینها را شفاف‌سازی نمی‌کنید؟ چرا بدهی بانک‌ها به دولت و دولت به بانک مرکزی را شفاف اعلام نمی‌کنند؟ اینها می‌خواهند قوه را تحت فشار قرار دهند تا دست از مبارزه با دانه‌درشتها برداریم؛ شما اگر 1000 سارق معمولی را بگیرید صدای هیچ کسی در نمی‌آید ولی وقتی یک بدهکار 600 یا 1000 میلیاردی را می‌گیرید قضیه فرق می‌کند.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار