وارطانیان:

«مسیح در شب قدر» خانواده شهدای مسیحی را وارد تاریخ ایران کرد/ دیدار با رهبر انقلاب مایه فخر است

نماینده جاثلیق «آرام اول کشیشان» با بیان اینکه کتاب «مسیح در شب قدر» خانواده شهدای مسیحی را وارد تاریخ معاصر ایران کرد، گفت: دیدار با رهبر انقلاب مایه فخر خانواده‌های شهدای مسیحی است.
کد خبر: ۲۲۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ - 04January 2017
«مسیح در شب قدر» خانواده شهدای مسیحی را وارد تاریخ ایران کرد/ دیدار با رهبر انقلاب مایه فخر استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «مسیح در شب قدر» روایتی است از حضور مقام معظم رهبری در منازل خانواده‌‎های شهدا. در این کتاب، حضور مقام معظم رهبری در منازل شهدای مسیحی کشورمان، در 23 بخش روایت شده است. کتاب حاضر از سوی انتشارات صهبا همزمان با ایام سال نوی میلادی روانه بازار کتاب شد.

رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت و ارزش بالای خانواده‌های شهدا و لزوم احترام و توجه ویژه نسبت به آنها، از همان ابتدای جنگ، عنایت خاصی به این خانواده‌ها داشتندو از سال 63، برنامۀ مرتب خودشان را برای حضور در منازل شهدا و ابراز محبت و توجه و گفت‌وگوی رودررو و صمیمانه با خانواده‌های شهدا، شروع می‌کنند، برنامه‌ای که هنوز هم ادامه دارد و جزو سنت‌های حسنه‌ای است که توسط معظم‌له ایجاد شده است.

از جذاب‌ترین دیدارهای معظم‌ٌله با خانواده‌های شهدا، موارد مربوط به شهدای مسیحی است. رهبر معظم انقلاب از همان سال شصت‌وسه، در ایام عید مسیحیان و میلاد حضرت مسیح، میهمان خانواده‌های شهدای مسیحی می‌شوند. همراه با روایت حضور آیت‌الله خامنه‌ای در منازل این شهدا، نکات زیبایی درباره شهید، خاطرات و نحوه شهادتش آورده شده، که فداکاری و شجاعت و روح والای انسانی این شهدای عزیز و خانواده‌هایشان را نشان می‌دهد.

انتشار این کتاب در ایران بازخوردهای مثبتی را میان خانواده‌های مسیحی داشت. «مسیح در شب قدر» به‌تازگی به‌زبان عربی برگردانده و در کشور لبنان توزیع شده است. هرچند دیرزمانی از انتشار این اثر نگذشته، اما کتاب با استقبال خوبی از سوی مسیحیان این کشور همراه بوده است. مطران بارین وارطانیان، نماینده جاثلیق «آرام اول کشیشان» از اسقف‌های کاتولیک‎ لبنان، درباره این کتاب گفت: شهادت در مسیحیت، شهادت ایمان و شهادت ایثار و فداکاری برای دیگران است. شهادت به حرف و کلام نیز یعنی اعتراف به خالق و وطن و شهادت به عمل یعنی تحقق حق و عدالت و مساوات. شهادت به این معنی است که انسان خود و خونش را در راه خدا و وطن و برای مؤمنان و محبان عطا کند.

حضرت مسیح(ع) بهترین نمونه در ایثار و فداکاری و بخشش ذات خود برای نجات بشریتی است که آن را دوست داشته و دارد.

وی با بیان اینکه شهادت در راه حق توأم با اخلاص و محبت است، افزود: انسان هنگامی در راه حق چه با اجبار و چه به‌صورت داوطلب، به درجه شهادت نائل می‌شود و برای حق فداکاری می‌کند و همه چیزش را می‎بازد، اما نزد خداوند و خالقش برنده است و حتی در طول زندگی مادی و زمینی نیز نفع می‎برد، زیرا همگان همیشه از وی یاد می‌کنند و در تاریخ و برای ابد جاودانه است.

وارطانیان با اشاره به اهمیت جایگاه شهادت در مسیحیت، آن را عملی در اعتراف به خالق یکتا، پروردگار زمین و آسمان‎ها توصیف کرد و ادامه داد: چراکه خداوند خالق و علت وجود همه موجودات و داور و حسابگر همه بشریت اعم از مؤمن و غیرمؤمن است. دومین شهادت، شهادت برای وطن است، زیرا وطن نقطه ایمان زمین، آبرو و کرامت انسانی و پایه و اساس ارزش‎های بشری و زمینی است. دفاع از وطنی که انسان به آن تعلق دارد حق و واجب مقدس است و به همین دلیل کلیسا و مسیحیت می‎آموزد که دفاع از وطن حق مقدس است، زیرا دفاع از وطن همانند حق دفاع از خود و دفاع از ذات بشری است و این حقی است که ملت‎ها و دولت‎های جهان از آغاز تاریخ بر آن تأکید داشته‎اند.

شهید راه وطن، شهید همه مردم است

نماینده جاثلیق «آرام اول کشیشان» از اسقف‌های کاتولیک‎ لبنان گفت: شهید برای ما شریف‌‏ترین و بزرگترین موجود در عالم هستی است که خود را در راه خداوند، وطن و مردم فدا می‌کند؛ به همین دلیل است که کلیسا به همه شهدا با هر فِرَق‌ احترام می‎گزارد؛ به‌ویژه کسانی که در راه خداوند به شهادت می‌رسند و تا درجه تقدس به آنها اهتمام می‌‏ورزد و آنها را شهدای قدیس می‌داند، شهدایی که برای وطن شهید می‌شوند، برای همیشه افتخارآفرین و محترم شمرده می‌شوند. دین شهید دیانتی است که به آن گرایش دارد، این در حالی است که شهید راه وطن، شهید وطن و شهید همه مردم است، زیرا وطن متعلق به همه است و شهید وطن به بالاترین درجه در وطنش ارتقا می‌یابد و به شهید راه وطن تبدیل می‌شود.

وارطانیان با بیان اینکه هرکسی شهید را گرامی بدارد، ثواب زیادی نزد خداوند می‎برد، افزود: هرکسی که به بندگان خدا احترام بگزارد، نزد خداوند محترم شمرده می‌شود و به اجر و پاداش بزرگی می‎رسد. ایمان به مسیح به ما می‌آموزد که اجر و پاداش الهی را براساس رفتار، نیات و ایثار و فداکاری‎ به دست خواهیم آورد. کسی که شهید و شهدا را ــ چه آنهایی که در راه خدا و چه آنهایی که در راه وطن شهید شدند ــ گرامی بدارد و احترام قائل شود، خداوند قدر و شأن و مرتبه وی را بین مردم خودش و ملت‎های جهان بالا می‌برد، زیرا وی کسانی را که خداوند به آنها عنایت و توجه دارد، گرامی داشت؛ بنابراین به فرد لایق و محبوب خداوند تبدیل می‌شود و هرکسی که می‌تواند این‌گونه باشد، درهای آسمان را به‌روی خود باز کرده است.

شهید راه وطن همیشه جاویدان است

وارطانیان گفت: شهید راه وطن همیشه جاودان است و یاد وی ابدی خواهد بود، زیرا شهید تنها وارد تاریخ نمی‌شود، بلکه وارد فکر، قلب و وجدان هر انسانی می‌شود که ایثار و ارزش شهید و شهادت را درک می‏‌کند. کسی که معتقد است شهادت مقام یا مرتبه‎ای است که می‎خواهد آن را به دست بیاورد، هرگز برای وی مقدر و یا نوشته نخواهد شد، زیرا شهادت فقط به‌اذن خداوند اعطا می‏‌شود و برای فخر و یا ثبت نام وی در کتاب شهادت و شهدا داده نمی‌شود. شهادت حقیقتی برای کسی که خود و دیگران را می‌کشد، نیست، بلکه شهادت واقعی همان ایثار و فداکاری برای حمایت و دفاع از دیگران و نجات آنهاست. شهادت در راه پاسداری و حفظ خلایق الله و دفاع از آنهاست تا دیگران با صلح و آرامش و عزت و سربلندی زندگی کنند.

وارطانیان ادامه داد: در شهادت، ارامنه همانند بقیه ملت‎ها بهترین نمونه و الگوی خوبی هستند، زیرا تاریخ آنها سرشار از شهادت است؛ چه در تاریخ قدیم و چه در عصر حاضر. وقتی که صفحه‎های تاریخ را ورق می‌زنید، خواهد دید که شهادت یکی از مؤلفه‎ها و شناسه‎های ارامنه است. کشتار 1915 نمونه بزرگی از مفهوم شهادت در راه وطن است. ارمنی‎ها فداکاری کرده و می‎کنند و همیشه آماده ایثار و فداکاری در راه وطن عزیز و عزت و کرامت و صلح هستند. ارامنه وفادار به ایمانشان و ارزش‌ها و اصولشان هستند؛ به همین دلیل آنها را در حالی می‌یابید که خود را در راه وطنی که آنها را در آغوش گرفته است، فدا کرده‌اند؛ لذا می‌بینید که در تاریخ معاصر و در چندین کشور اسامی شهدای ارامنه که برای وطن در هرجایی شهید شدند، آمده است زیرا آنها از وفاداری و اخلاص در راه وطنی که زندگی می‌کنند، شناخت دارند و به‌غیر از وطن مادری در عشقشان به وطنی که در آن زندگی می‌کنند، صادق هستند.

ارامنه ایران، این کشور را وطن دوم خود می‌دانند

نماینده جاثلیق «آرام اول کشیشان» با اشاره به حضور ارامنه در ایران و علاقه آنها به این کشور گفت: امروز، ارامنه از سوی جمهوری اسلامی ایران و امام خامنه‎‌ای مورد تکریم و تجلیل قرار می‌گیرند، زیرا آنها دوست دارند که برای وطن ایران گران‎ترین چیزی را که دارند یعنی حیات خود را تقدیم کنند و ایران را دوست دارند و وطن دوم خود می‎دانند. آنها امروز به‌حق، از نعمات ایران برخوردار هستند و به همین دلیل زندگی خودشان را در راه آن داده و می‌دهند، زیرا ایران وطن آنها و وطن همه ارامنه ایرانی و وطن همه ایرانی‎ها با هر طیف و مذهبی است. عِرق ملی حق ارمنی‌ها و بر آنها واجب است، لذا وفاداری و عشق آنها را مؤثر و ماندگار می‌یابیم.

«مسیح در شب قدر» خانواده شهدای مسیحی را وارد تاریخ معاصر ایران کرد

نماینده جاثلیق «آرام اول کشیشان» از اسقف‌های کاتولیک‎ لبنان ادامه داد: امروز آنچه ما از تجلیل شهدای ارامنه در ایران می‌بینیم، نتیجه ایمان و محبت ارمنی‌ها به وطن دومشان یعنی ایران است و روایت‎های مربوط به دیدارهای امام خامنه‎ای با خانواده‌های شهدای ارامنه که در کتاب «مسیح در شب قدر» آمده است، آنها را به‌شکل خاص وارد تاریخ معاصر ایران و به‌طور کل وارد تاریخ پهناور کرده است. تجلیل و احترام زیادی که امام خامنه‌ای در دیدار با خانواده‎های شهدای ارامنه در ایران کرده است، نشانگر این است که ارامنه و مسیحیان همیشه در ایمان، عرق و محبت به وطن اخلاص داشتند. ارمنی‎ها در طول تاریخ و حتی در عصر حاضر مخلص و وفادار بودند و در ایمانشان راسخ باقی خواهند ماند و از هیچ نوع فداکاری برای کسانی که به آنها محبت و کمک می‌کنند، دریغ نمی‎کنند.

از رهبر معظم انقلاب تشکر می‌کنیم/ دیدار با رهبر انقلاب مایه فخر خانواده‌های شهدای مسیحی است

وارطانیان افزود: در پایان از رهبر معظم انقلاب، آقای خامنه‌ای به‌دلیل احترام و تجلیلشان از خانواده‌های شهدا بسیار تشکر می‌کنیم. این دیدار موجب تسلی خاطر خانواده‌های شهدا به‌ویژه شهدای ارامنه و مایه فخر و مباهات آنها شده است. از همه کسانی که در تهیه و تقدیم این کتاب همکاری کردند، تشکر می‌کنم.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها