دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نبرد موصل؛ آخرین امیدهای داعش در عراق

گروهک تروریستی داعش تا امروز نقاط مهمی از شهر موصل و حومه آن را طی نبرد گسترده در هفته‌های اخیر به ارتش، پلیس و بسیج مردمی عراق واگذار کرده است.
کد خبر: ۲۲۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵ - 04January 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ارتش، پلیس فدرال و نیروهای بسیج مردمی عراق در حال پاکسازی مناطق مختلف استان مرزی نینوا به‌ویژه شهر موصل از وجود تروریست‌های داعش هستند. اکنون یک هفته پس از آغاز مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل، بخش‌هایی دیگر از خود شهر موصل و مناطق اطراف آن در استان نینوا از چنگال تکفیری‌های داعشی نیز آزاده شده است.

اگرچه آمریکا و متحدانش تلاش‌های گسترده‌ای را پیش از عملیات آزادسازی موصل به عمل آوردند تا از حضور نیروهای بسیج مردمی در این عملیات جلوگیری کنند؛ اما برخلاف خواست آمریکا و هم پیمانانش به‌ویژه ترکیه(که به شدت از اتصال دو طرف مرز عراق و سوریه با یکدیگر و نفوذ بسیج مردمی به داخل خاک سوریه نگران است) نیروهای بسیج وارد عملیات شدند و از قضا و دقیقا برخلاف خواست دولت‌های عربی ضد مقاومت و مقامات آنکارا، مأموریت پاکسازی غرب استان نینوا و تأمین مرزهای مشترک عراق و سوریه به این نیرو سپرده شد.

پیش از آغاز عملیات آزادسازی موصل، نیروهای عراقی موفق به پاکسازی شهر القیاره در جنوب موصل شده بودند؛ اما داعش هنگام خروج از این شهر و برای مشغول کردن توان عراقی‌ها، اقدام به آتش زدن چاه‌های نفت این شهر کرد که هم اکنون نیز با گذشت چند هفته از عملیات آزادسازی موصل، همچنان ستون دودی بلندی از این چاه‌ها به آسمان منطقه بلند است.

با این وجود این آتش‌سوزی هم خلاف تفکر داعشی‌ها، نتوانست مانع از آغاز و گسترش عملیات در شهر موصل و استان نینوا شود. اگرچه همانطور که مشخص بود ارتش عراق تا ورود به خود شهر موصل، باید مناطق قابل توجهی را از کنترل تروریست‌ها خارج می‌کرد اما برعکس تصور غربی‌ها، این پیشروی‌ها با سرعتی بیش از توقع غربی‌ها صورت گرفت و ظرف چند هفته وارد شهر موصل و مشغول پیشروی در مناطق شرقی این شهر شدند.

نیروهای بسیج مردمی نیز با پیشروی از ناحیه جنوبی، خود را به شهر مهم تلعفر در غرب موصل که مهم‌ترین نقطه مرزی جهت دسترسی به مرزهای سوریه به شمار می‌آید، نزدیک کنند. این موضوع باعث خشم شدید ترکیه شد که از «ایجاد یک کمربند زمینی شیعی از ایران تا لبنان» ابراز نگرانی کرده بود؛ زیرا پیشروی گسترده بسیج مردمی حتی تحسین آمریکایی‌ها را برانگیخت و فرمانده نیروهای آمریکایی عضو ائتلاف ضد داعش در عراق با تمجید از عملکرد آنان، گفت که نیروهای بسیج مردمی عراق متحدانی کاملا منظم هستند!

ادامه پیشروی‌های ارتش عراق و حرکت موفقیت‌آمیز در مناطق ساحل چپ موصل، باعث فرار گسترده نیروهای داعشی شده است. با توجه به وضعیت فعلی و آغاز مرحله دوم، بعید به نظر می‌رسد که زمان زیادی از مرحله دوم در ساحل چپ تا سیطره بر اغلب نواحی شهر موصل طول بکشد زیرا همزمان با این حملات، داعش دچار ضعف در پشتیبانی شده و مهماتش برای حفظ اشغال مناطق باقی مانده در موصل کمتر از چیزی است که نیاز است. فشار روانی روی نیروهای داعش به قدری بالاست که مسئولان این گروهک برای ایجاد روحیه، تمام نیروهای رسانه‌ها خود را به همراه دوربین‌ها و وسائل پوشش خبری راهی خط مقدم نبرد در موصل و حومه تلعفر کرده‌اند تا با ضبط صحنه‌های درگیری، به هواداران خلافت تروریستی تکفیری داعش در مناطق تحت کنترل این گروهک در عراق و سوریه روحیه بدهند؛ چیزی که با توجه به شرایط فعلی، بعید است بتواند توان جنگ را به نیروهای داعش در موصل بازگرداند.

انتهای پیام/ 421
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار