ده نمکی در جشنواره فیلم عمار مطرح کرد:

مطالعه فیلمساز باعث دیده شدن فیلم می‌شود

کارگردان سینمای دفاع مقدس در کارگاه انتقال تجربه گفت: کارگردان نباید دنبال پاسخ گویی به منتقد باشد و نباید اجازه بدهد که او را گوشه رینگ ببرند.
کد خبر: ۲۲۰۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲ - 04January 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «مسعود ده نمکی» در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در کارگاه انتقال تجربه با موضوع فیلم سینمایی «اخراجی های۲» که در سالن سه سینما فلسطین برگزار شد. ضمن تاکید بر حضور فعال فیلمسازان در صحنه تولید فیلم برای کسب تجربه اظهار داشت: یکی از راه های انتقال تجربه این است که به صورت عملی آن را یاد بگیرید. باید به صورت ناظر عمل کنید. این مسئله از سال ها درس خواندن مهمتر است.

وی با اشاره به دور ماندن کارگردان از حواشی منتقدان گفت: ما همیشه بسیار حرف می زنیم و کمتر عمل می کنیم. در حالی که جبهه مخالف عکس این حرکت می کند. آنها بیشتر اهل عمل هستند. باید اجازه دهید شما را گوشه رینگ بکشانند. کارگردان بعد اتمام فیلم تنها است و کسی مسئولیت کار شما را به عهده نمی گیرد.

کارگردان رسوایی در ادامه افزود: نباید بعد از اتمام فیلم راه بیافتیم که جواب نقد منتقدین را بدهیم. درگیر شدن در این حاشیه ها باعث می شود تمرکز لازم برای فیلم بعدی را نداشته باشیم. اگر هم ساخته شود فیلم منتقد است نه فیلم ما.

ده نمکی برای شروع کار فیلمسازی توضیح داد: باید هر ایده ای که به ذهن می رسد را یادداشت کرد تا ذهن تربیت شود. من طرح اخراجی های یک را از سال ۶۶ در ذهن داشتم و نزدیک به ۲۰ سال زمان برد تا این ایده ساخته شود. مشاهده و مطالعه فیلمساز است که باعث می شود فیلم دیده شود. علاوه بر اینکه ما بحث های نظری را دنبال می کنیم باید حکمت سینما را هم بیاموزیم.

این کارگردان سینمای دفاع مقدس در خصوص کسب تجربه عملی بیان داشت: باید مناسبات و ارتباط و شکل رفتار کارگردان را با حضور در پشت صحنه آموخت. این تجربه ها به شما می آموزد چگونه برنامه ریزی کنید. چون در صحنه فیلمبرداری باید با یک برنامه دقیق جلو رفت. از هان ابتدا باید بدانید فیلم در چند جلسه به اتمام می رسد.

ده نمکی در پایان این نشست گفت: یکی از داوران جشنواره عمار در بخش داستانی کوتاه و بلند بودم. با دیدن فیلم های جشنواره واقعا حسرت می خوردم که چه استعدادهایی داریم که به دلیل کم تجربه بودن دیده نشدند.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها