دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

«نبرد بالژ»؛ آخرین تلاش «هیتلر» برای تغییر سرنوشت جنگ جهانی دوم

هدف هیتلر از تک گسترده به عمق خاک بلژیک، تغییر سرنوشت جنگ جهانی دوم بود که نتیجه‌ای دربرنداشت.
کد خبر: ۲۲۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵ - 05January 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، هفتاد و دو سال قبل در چنین روزهایی آلمان نازی آخرین نفس‌های خود را می‌کشید. ارتش‌های آمریکا و انگلیس ظرف 6‌ماه از آغاز حمله به اروپا طی عملیات «اُوِرلُرد» در سواحل «نرماندی» در شمال فرانسه موفقیت‌های قابل توجهی در تصرف نواحی تحت اشغال ارتش هیتلری در غرب اروپا داشتند. با این وجود شکست سنگین در عملیات «مارکت گاردن» در سپتامبر 1944 و کشته و زخمی شدن نیمی از 35 هزار نفر نیروی متفقین در این عملیات در خاک هلند، باعث شد که طرح ژنرال مونتگمری فرمانده ارشد نیروهای انگلیس در جنگ جهانی دوم برای پایان این جنگ از طریق نفوذ به خاک آلمان از راه هلند و تصرف منطقه استراتژیک «روهر»، که قلب صنایع نظامی آلمان به شمار می‌رفت، به شکست بیانجامد.

 با این حال پیشروی ارتش آمریکا و تصرف بلژیک، باعث شد که امید آمریکایی‌ها دوباره برای نفوذ به سمت روهر احیا شود. ورود ارتش آمریکا به خاک آلمان در اواخر پاییز 1944 که منجر به تصرف شهر مرزی «آخن» و سقوط اولین شهر آلمان در مرزهای غربی، باعث تضعیف هرچه بیشتر روحیه آلمانی‌ها و نزدیک‌تر شدن متفقین غربی به هدف‌شان یعنی روهر شد. در جبهه شرقی نیز پیشروی ارتش شوروی با صدها هزار سرباز به سمت ورشو و کیف، نشان می‌داد که آلمان نازی دیگر توان ایستادگی در برابر روس‌ها را ندارد. آدولف هیتلر که مدت کوتاهی قبل از این ماجرا از یک عملیات ترور جان سالم به در برده بود، اکنون خود را ناجی آلمان می‌نامید و فکر می‌کرد که در هر حال قادر است از شکست آلمان در جنگ جلوگیری کند. 

نبرد بالژ/آخرین تلاش هیتلر برای تغییر سرنوشت جنگ جهانی دوم

طرحی که هیتلر برای پایان جنگ جهانی در نظر داشت، تصرف دوباره بخشی بزرگ از خاک بلژیک و رسیدن به شهر ساحلی «آنتوِرپ» در شمال شرقی این کشور برای وادار کردن متفقین غربی به پذیرش شروط آلمان برای پایان جنگ بود. به همین دلیل هیتلر طرح حمله را با فرماندهان نظامی خود مطرح کرد که علی‌رغم مخالفت آنان، بر اجرای آن پافشاری کرد. نیرویی به استعداد 16 لشکر زرهی و پیاده از سوی ارتش نازی برای اجرای حمله از جنگل‌های مرزی «آردن» بلژیک به سمت بروکسل پایتخت بلژیک و پس از آن آنتورپ آماده شد. حمله آلمانی‌ها در روز 15 دسامبر 1944 و با همراهی حملات گسترده توپخانه و پشتیبانی نیروی هوایی آلمان «لوفت وافه» آغاز شد.

حمله آلمانی‌ها باعث غافلگیری متفقین شد زیرا نیروهای آمریکایی توقع چنین حمله‌ای از سوی ارتش نازی را نداشتند. به همین دلیل در روزهای نخست عملیات «نگاه به راین»، نامی که آلمانی‌ها به عملیات حمله دوم به بلژیک داده بودند، ده‌ها کیلومتر از خاک این کشور مجددا به تصرف آلمانی‌ها درآمده و همینطور تعداد قابل توجهی از سربازان آمریکایی کشته، زخمی و اسیر شدند. با این وجود نیروهای ارتش آمریکا طی مدت کوتاهی، آمادگی خود را به‌دست آورده و با انجام یک ضد حمله به منطقه میانی تحت تصرف ارتش نازی، خطوط مواصلاتی آلمان‌ها را در هم شکسته و در روز 15 ژانویه 1945 پیشروی آلمانی‌ها ضمن از دست دادن بسیاری از نقاط تصرف شده به‌ویژه شهر «باستونی» متوقف شد. پس از این حمله، آمریکایی‌ها از همین منطقه حمله خود را به داخل خاک آلمان آغاز کردند و ظرف چند هفته پس از آن چند شهر دیگر از نواحی مرزی واقع در غرب آلمان بدست متفقین غربی افتاد. این اتفاق باعث شد نیروهای شوروی نیز با سرعت از لهستان اشغالی عبور کرده و خود را به خاک آلمان نزدیک کنند. قریب به 5 ماه پس از آخرین حمله آلمان نازی در خاک اروپا، برلین بدست نیروهای ارتش شوروی افتاد و رایش از هم پاشید.

انتهای پیام/421      

نظر شما
پربیننده ها