جانشين پليس پيشگيری ناجا عنوان کرد؛

ايجاد سامانه‌های خود نظارتی پليس در راستای رعايت حقوق شهروندان

سردار معصوم‌بيگی گفت: پليس همواره در رعايت حقوق شهروندان از گذشته تاکنون پيشتاز بوده و از نظارت‌های قانونی در اين زمينه استقبال می‌کند.
کد خبر: ۲۲۰۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱ - 05January 2017

ايجاد سامانه‌هاي خود نظارتي پليس در راستاي رعايت حقوق شهروندانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار «مهدی معصوم‌بيگی» در نشست مشترک با هيئت بازرسی اعزامی از وزارت کشور پيرامون صيانت از حريم امنيت عمومی و حقوق شهروندی، با ياد آوری اينکه حقوق شهروندی بسيار پيش از مطرح شدن آن در جوامع غربی با عنوان «حق‌الناس» در جوامع اسلامی وجود داشته است، اظهار کرد: اين مسئله در جامعه ما يک سنت ديرينه است و به دليل عقبه دينی آن از اهميت ويژه‌ای نيز برخوردار بوده و هست.

وی با تاکيد بر اينکه رعايت حقوق شهروندی به نفع همگان بوده و همه از آثار آن بهره‌مند مي‌شوند، گفت: بزرگترين افتخار نيروي انتظامي نيز دفاع از حقوق مردم است و در واقع فلسفه وجودی و موجوديت پليس نيز بر همين اساس استوار است که از حقوق مردم دفاع کند.

جانشين پليس پيشگيری ناجا در ادامه با بيان اين مطلب که نيروی انتظامی همواره از حضور مراجع قانونی نظارتی در مجموعه خود استقبال می‌کند، تصريح کرد: عملکرد نيروی انتظامی همواره در معرض ديد عموم قرار دارد و ما همواره از نظرات مردم براي بهبود روند امور بهره می‌بريم.

اين مقام ارشد انتظامی در بخش ديگری از سخنان خود به سامانه‌های خود نظارتی پليس در راستای رعايت حقوق شهروندی اشاره و بيان کرد: سامانه 197 که برای دريافت شکايات، انتقادات و پيشنهادهای شهروندان در مورد عملکرد پليس ايجاد شده است، هنگامی مورد بهره برداری قرار گرفت که هنوز بحث حقوق شهروندی چندان در جامعه مطرح نبود.

وی افزود: سامانه فوريت‌های پليسی 110 نيز در همين راستا پايه‌گذاری شد که سرعت خدمت‌رسانی به شهروندان را به نحو چشمگيری افزايش داد و همين عنصر، خود يکی از بخش‌های مهم رعايت حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

سردار معصوم‌بيگي اجرای طرح مديريت کيفی نيروی انتظامی(مکنا) را از ديگر اقدامات پليس در راستای رعايت حقوق شهروندی دانست و گفت: خوشايندسازی محيط کلانتری‌ها، اصلاح فرايندها و تسريع خدمت‌رسانی به شهروندان از جمله موارد مورد توجه اين طرح بوده است که به روشنی در راستای احقاق حقوق شهروندی است.

وی خاطرنشان کرد: نصب تابلوهای فرايند رسيدگی به پرونده‌ها، اولويت‌های ماموريتی ناجا و طرح تکريم ارباب رجوع در کلانتری‌ها نيز از ديگر اقدامات پليس پيشگيری برای آگاهی شهروندان و همچنين کارکنان ناجا از حقوق و وظايف خود است.

اين مقام ارشد پليس پيشگيری در ادامه به اقدامات پليس برای اصلاح فيزيکی و بهينه‌سازی تحت نظرگاه‌ها و همچنين نصب دوربين مدار بسته در محيط عمومی کلانتری برای رصد کردن روش برخورد کارکنان با مراجعه‌کنندگان به کلانتری‌ها اشاره کرد و اين موضوع از دغدغه‌های اصلی پليس پيشگيری در حوزه حقوق شهروندی دانست.

وی با تاکيد بر اينکه فرهنگ رعايت حقوق شهروندی عميقا در ميان فرماندهان نيروی انتظامی جا باز کرده و تبديل به باور قلبی آنها شده است، اظهار کرد: چنين باوری از هر قانون و دستوری راه‌گشاتر است.

اين مقام ارشد انتظامی افزود: نمونه روشن اين باور قلبی در ميان فرماندهان سختگيری و جديت آنان در امور مربوط رعايت حقوق شهروندان است به طوری که در بسياری موارد نيروی انتظامی با وجود برائت کارکنان خود در دادگاه‌ها، اقدام به اتخاذ تدابير سختگيرانه‌تری نسبت به ‌آنها کرده است.

وی در ادامه با تاکيد بر اينکه حقوق شهروندی را نبايد بحثی تک‌سويه دانست و بررسی آن در ارتباط متقابل با حقوق پليس ضروری است، تصريح کرد: نبايد در بحث رعايت حقوق شهروندی دچار افراط و تفريط شد، به طوری که به اقتدار پليس خدشه وارد شود چراکه پليس بدون اقتدار نمی‌تواند به خوبی انجام وظيفه و به مردم خدمت کند و همين مطلب نيز از سويی ديگر تضييع حقوق شهروندی به شمار می‌رود.

سردار معصوم‌بيگی خاطرنشان کرد: هنگامی‌که بحث حقوق شهروند‌ی به ميان می‌آيد، شايسته است که مقدورات و محدوديت‌های پليس نيز در نظر گرفته شود و توجه داشت که نيروی انتظامی با همه محدوديت‌های خود در حال انجام وظيفه و ارائه خدمت به مردم است.

جانشين پليس پيشگيری ناجا در پايان سخنان خود به انتظارات پليس از ديگر بخش‌ها برای همکاری در رعايت هرچه بهتر حقوق شهروندی پرداخت که تامين اعتبارات بيشتر برای اصلاح تحت‌نظرگاه‌ها و نصب دوربين در کلانتری‌ها، در اختيار گذاشتن امکانات برای توسعه واحدهای انتظامی و نيروی انسانی در مناطق مسکونی تازه تاسيس و حاشيه‌ای و همکاری برای آموزش بيشتر کارکنان در مورد حقوق شهروندی و آگاهی‌دادن به شهروندان در مورد حقوق پليس از جمله اين خواسته ‌ها بودند.

تشريح عملکرد سامانه‌های برخط پليس پيشگيری برای پايش و پيگيری پيوسته وضعيت و اقدامات کلانتر‌ی‌ها در ارائه خدمت به مراجعان و اثر آن بر رعايت بهتر حقوق شهروندان از ديگر مسائل مورد اشاره جانشين پليس پيشگيری ناجا بود.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار