نشانه‌های ظاهری مومن از دیدگاه امام حسن عسکری (ع)

هرکسی که مرام و مسلکی را می‌پذیرد، جلوه بیرونی آن مرام را نیز به نمایش می‌گذارد؛ انسان مسلمان و مومن نیز متناسب با مرام و مسلک مکتبش، باید ویژگی‌های ظاهری مورد قبول آن مرام را رعایت کند.
کد خبر: ۲۲۰۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ - 07January 2017
نشانه‌های ظاهری مومن از دیدگاه حضرت امام حسن عسکری علیه السلامبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، پنج شاخصه را برای ویژگی‌های ظاهری فرد مومن برشمرده‌اند، که در ذیل به آنها اشاره شده است.

عن الامام العسكری عليه السلام: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ صَلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ وَ زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ وَ التَّخَتُّمُ بِالْيَمِينِ وَ تَعْفِيرُ الْجَبِينِ وَ الْجَهْرُ بِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏.
 
امام حسن عسكری عليه السلام فرمود: مؤمن پنج نشانه دارد: اقامه 50 ركعت نماز (مجموع واجبات و مستحبات)، خواندن زيارت اربعين، انگشتر عقیق در دست راست كردن، در سجده پيشانی بر خاك نهادن و «بسم الله الرحمن الرحيم» را (در نماز) بلند گفتن. (وسائل الشیعه جلد10، صفحه 373)

اکنون به تبیین هر یک از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

- انگشتر عقیق در دست راست کردن

چرا از میان جواهرت آن حضرت به عقیق اشاره کرده اند؟

انگشتر عقیق برای سردردها، گرفتگیهای عضلانی و دردهای پشت موثر است.

همچنین این انگشتر بر تعالی، شادابی و آرامش روح، برطرف شدن غم و غصه و ناراحتی‌های روحی و تقویت بینایی تاثیر بسیاری دارد.

علت قرار گرفتن انگشتر عقیق در دست راست

امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: «ما رفعت الی الله کفٌّ احبّ الیه من کفًّ فیها عقیقٌ. دستی محبوب‌تر از دستی که در آن عقیق باشد، به سوی خدا (برای دعا) برداشته نشده است.» (اصول کافی جلد 6 صفحه 407)

انگشتر عقیق صرفاً مخصوص آقایان نیست و برای جلوگیری از خونریزی‌های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار موثر است.

- اقامه 50 رکعت نماز واجب و نوافل

اقامه نوافل باعث تقویت و توجه انسان درنمازهای یومیه می شود، این نمازها سبب جلوگیری از حواس‌پرتی انسان در خواندن نمازهای یومیه می‌شود و همچنین اقامه نوافل خصوصا نمازشب، باعث توسعه رزق وروزی می شود.

اقامه نوافل از خوف خدا سبب افزایش تقوای الهی وعملکرد پاک‌دستانه انسان در هر شرایط می‌شود.

مهمترین اثر نافله آن چیزی است که در حدیثی به نام حدیث قرب نوافل آمده است: راوی از حضرت صادق (ع) و ایشان از جد بزرگوار خود پیامبر (ص) و پیامبر (ص) از خداوند عزّ و جل چنین نقل می‌کند: «… و انه لیتقرب الی بالنافله حتی احبه، فاذا احببته کنت سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به ولسانه الذی ینطق به و یده الذی یبطش بها… . به درستی که بنده من با نافله و کارهای مستحبی قرب را می جوید تا این که او را دوست بدارم و هنگامی که او را دوست داشتم گوش او می شوم که با آن می شنود و چشم او می شوم که با آن می بیند و زبان او می گردم که با آن سخن می گوید و دست او می گردم که با آن قهر خود را ابراز می کند» (اصول کافی، ج ۲، ص ۳۵۲). یعنی نوافل انسان را به مقام قرب حق و خلافت الهی می رساند و صفات و کمالات حق را در انسان ظاهر و آشکار می سازد و به طور خلاصه انسان خداگونه می‌شود و این نهایت قرب انسان است که در پرتو نوافل نصیب انسان می‌شود.

- بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم در رفع ناامیدی اثرات زیادی دارد. در این باره به مثالی توجه کنید: شخص ناامید مانند یک باطری قابل شارژ است که انرژی آن در حال اتمام است؛ اگر این باطری به یک منبع تغذیه متصل شود، انرژی آن تامین و آماده بکارگیری می‌شود. حال این انسان ناامید، خسته از جور زمانه و شاکی از عالم و آدم وقتی به دامان امن الهی پناه می برد و ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» را بر زبان جاری می سازد، به منبع عظیم قدرت ورحمت واسعه متصل می‌شود و ضمن تجدید قوا جهت انجام ماموریت خود در این عالم، به ادامه تلاش وکوشش می‌پردازد.

فایده بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم

با ذکر «بسم الله الرحمن الرحیم» مثل این است که به منبع تغذیه شارژ این عالم وصل شویم؛ ولی سر دیگر شارژ را که باید به باطری متصل شود رها کرده باشیم؛ بنابراین جاری کردن ذکر خدا تنها در دل آنقدر که شایسته است، تاثیر نمی کند؛ پس بردن نام خداوند متعال با عالی‌ترین صوت، سبب قوت قلب انسان در برابر همه شدائد عالم می‌شود.

- در سجده پیشانی بر خاک نهادن

پروفسور محمد ضیاءالدین حامد، از اساتید علوم بیولوژیک و از مسوولان پژوهشگاه مرکز تکنولوژی قاهره، در پژوهشی آثار جسمی و روحی سجده را چنین بیان کرده است:

«در قرن حاضر که انسان از هر جهت در معرض الکترومغناطیس‌ها قرار دارد و همچنین نیاز انسان به تخلیه اشعه‌های زائد وجود دارد، دریافتیم که تخلیه این اشعه‌ها از طریق سجده کردن صورت می‌گیرد. بر اساس یافته‌های موجود، هر اندازه که محور طولی انسان کاهش یابد، میزان در معرض اشعه‌های الکترومغناطیسی قرار گرفتن او نیز کم می‌شود و سپس عمل تخلیه از طریق تماس پیشانی با زمین صورت می‌گیرد، البته در زمان سجده به دلیل آنکه دیگر نقاط بدن هم با زمین ارتباط می‌یابند، عمل تخلیه آسان‌تر انجام می‌شود و انسان از بیماری‌های روحی، جسمی و حتی سرطان در امان می‌ماند.»

پیشانی بر خاک نهادن باعث می‌شود که انسان از غرور دست بردارد و به جای آن تواضع را بنشاند و همچنین باعث دور شدن از وساوس شیاطین و نزدیک شدن انسان به خدای متعال می‌شود.

- زیارت اربعین

با خواندن زیارت اربعین انسان از طریق مسیر امامت و ولایت به خدای متعال تقرب می‌جوید. مهمترین نکته در زیارت اربعین تذکر انسان به ولایت‌پذیری است.

در زمان امام حسین علیه السلام، جاهلان و گمراهان، امام زمان خویش را به متاع ناچیز دنیا فروختند و در دنیا و آخرت زیان‌کار شدند.

تجارت، اقدامی عقلایی برای کسب درآمد، حل مشکلات مادی زندگی و حتی کسب بیشترین سود از کالای فروخته است. حال چگونه می‌توان کسی را که بیش از 10 درهم برای سفر به کربلا و قتل ولی خدا هزینه کرده و بیش از شش درهم جایزه دریافت نکرده است، تاجر و حتی انسانی عاقل دانست؟!

اگر انسان فریب دنیا را بخورد، لحظه‌ای را در زندگی مشاهده خواهد کرد که دشمنان قسم‌خورده دین خدا، سر ولیّ او را از تن جدا خواهند کرد و دیگر چیزی از آیین، دین و فرهنگ او باقی نمی‌گذارند. آنچه که در ماجرای فتنه سال 1388 در حال وقوع بود، تصمیمی بود که دشمن از طریق عوامل داخلی خود و افراد فریب‌خورده، آن را در دستور کار خود قرار داده بود؛ اگر این وضعیت ادامه می‌یافت، همه آبرو و حیثیت اسلامی و انقلابی مردم ایران به غارت می‌رفت.

انتهای پیام/ 171
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار