حجت‌الاسلام پناهیان مطرح کرد؛

شناخت ولایت فقیه مستلزم شناخت ولایت پیامبر (ص) است

استاد حوزه علمیه قم گفت:‌ جا افتادن ولایت برای انسان مثل رابطه کبوتر جلد به لانه است؛ کسی که ولایت فقیه را نمی‌فهمد، ولایت پیامبر(ص) را نیز درک نمی‌کند.
کد خبر: ۲۲۰۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱ - 07January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه قم صبح امروز در حسینیه آیت‌الله حق شناس(ره) به مناسبت ولادت امام حسن عسکری(ع) با بیان اینکه رابطه ائمه (علیهم السلام) با مردم طراحی شده از سوی خداوند بود، بیان کرد: شناساندن امام معصوم (ع) به مردم در طول تاریخ کار دشواری بوده است. بعد از ۲۵ سال که امام علی (ع) به حکومت رسیدند، هنوز عموم مردم حضرت را نمی‌شناختند. روزی جوانی ایرانی از یکی از یاران حضرت پرسید، ایشان چه کسی هستند؟ یار امام (ع) گفت: ایشان خلافت برحق داشتند، اما حقشان غصب شد و جوان ایرانی برای دیدن امام (ع) به بصره رفت و شیفته حضرت شد.

وی افزود: امیرالمومنین (ع) هیچ‌گاه از امامت خود و تشیع سخن نگفت؛ مگر دو سال آخر حکومت. جمع شدن ۷۲ تن یاران کربلا اوج جشن و شادی یاران شیعه بود؛ شیعه در آن روزگار در غربت بود و این یاران تعداد زیادی به شمار می آمد.

این استاد حوزه با اشاره به دشواری‌های شناخت حق گفت: حق همیشه پنهان و شناساندن آن برای مردم دشوار بوده است.

حجت الاسلام پناهیان درباره پیچیدگی امامت، امام زمان(عج) بیان کرد: قبول کردن اینکه یک امام فقط چهار سال سن دارد، برای مسلمانان سخت و دشوار بود. دشمن، امام عسکری (ع) را در دورانی به شهادت رساند که این امام جوان بودند. آن‌ها می‌ترسیدند از ایشان فرزندی متولد شود و تلاش کردند تا ایشان را در دوران جوانی به شهادت برسانند. توجه برای امنیت امام زمان (عج) باعث شد کمتر کسی بتواند ایشان را از نزدیک ببیند.

وی عنوان کرد: علت اینکه شیعیان، امام زمان (عج) را دوست دارند و به ایشان محبت شدید قلبی دارند، مسئله‌ی الهی است. وقتی خداوند متوجه شد، معرفت شیعه بیشتر ‌شده با غیبت امام زمان (عج) حق را پنهان کرد. امروز ما با وجود ولی فقیه بیشتر امتحان می‌شویم؛ چون ایشان یک فقیه هستند و مستقیم از سوی امام معصوم (ع) به مردم معرفی نشده است، پس امتحان سخت‌تری برای تبعیت از ایشان وجود دارد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امامان انتظار دارند، مردم تحلیگر باشند و خودشان بتوانند بین حق و باطل تشخیص قائل شوند. امام صادق (ع) فرمودند: «اصرار نکنید ولایت را برای کسی جا بیاندازید. جا افتادن ولایت برای انسان مثل رابطه کبوتر جلد به لانه است.» کسی که ولایت فقیه را نمی‌فهمد ولایت پیامبر(ص) را نیز درک نمی‌کند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: در جایی منافقین علیه پیامبر(ص) حرفی زدند. حضرت فریاد زدند و گفتند: «شتر من کجاست.» از اول لشکر تا آخر به دنبال شتر گشتند و منافقین به طعنه می‌گفتند او که شترش را نمی‌شناسد، چگونه پیامبر است؟ پیامبر(ص) این کار را برای شناساندن مومنین از منافقین انجام داد؛ حق همیشه ابهام دارد.

وی با طرح این سوال که چرا مردم به حضرت زهرا (س) کمک نکردند، گفت: پیامبر درباره حضرت زهرا (س) وصیت کردند و مردم می‌دیدند ایشان چقدر مورد احترام پیامبر(ص) است. فدک باغ بزرگی بود که پیامبر(ص) آن را به حضرت فاطمه (س) داد. وقتی فدک غصب شد، حضرت خواستار برگرداندن آن شد. مهاجرین و انصار برای غربت فاطمه زهرا (س) گریه می‌کردند، اما حاضر نشدند، حق حضرت را به ایشان بدهند. گرفتن حق خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندزد.

حجت الاسلام پناهیان گفت:‌ روز عاشورا امام حسین(ع) فرمودند: «می‌دانید چرا حرف من را نمی‌پذیرید؟ چون شکم‌های شما پر از مال حرام شده است.» شاید این جمله اشاره به باغ فدک داشت. گرفتن فدک پیچیده بود و این پیچدگی به پیچیدگی حق کمک می‌کرد. امام صادق (ع) فرمودند: «حق را قلب‌هایی می‌پذیرد که آمادگی داشته باشد.»

این استاد حوزه بیان کرد: شخصی درباره تفرقه بین شیعیان به امام عسکری (ع) نامه‌ای نوشت،‌ حضرت در پاسخ فرمودند: «مردم درباره من چند دسته هستند؛ گروه اول بینا هستند و متعلق به شاخه‌ای از این حقیقت؛ هیچ شکی ندارند و غیر از من هم هیچ پناهی برای خودشان نمی‌شناسند. گروه بعدی کسانی هستند که حق را از اهلش دریافت نکرده‌اند و مانند کسانی هستند که موج دریا آن‌ها را هر گاه به طرفی می‌برد و گروه سوم کسانی هستند که شیطان بر آن‌ها مسلط است».

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار