دفاع پرس بررسی کرد؛

علل، زمینه‌ها و پیامدهای تسریع در آغاز اجرای عملیات کربلای پنج

تسریع در آغاز اجرای عملیات کربلای پنج در منطقه عمومی شلمچه و شکسته شدن زودهنگام مواضع مقدم دشمن در منطقه، سبب تسکین آلام عملیات کربلای 4، ارتقاء روحیه رزمندگان اسلام و تردید حامیان صدام نسبت به ادامه نبرد نظامی با جمهوری اسلامی ایران شد.
کد خبر: ۲۲۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰ - 07January 2017

علل، زمینه‌ها و پیامدهای تسریع در آغاز اجرای عملیات کربلای پنجبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، پس از ناکامی در عملیات کربلای 4، ضرورت اجرای عملیاتی وسیع و موفق در منطقه ای ارزشمند و استراتژیک در میان تصمیم‌گیران جنگ مطرح شد؛ زیرا توقف عملیات نظامی با توجه به تبلیغات وسیع جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال 1365 مبنی بر انجام عملیات سرنوشت‌ساز، ختم فاتحانه و شرافتمندانه جنگ تحمیلی اثرات نامطلوبی حتی بیش از آثار ناشی از حملات نظامی دشمن بعثی بر جای می‌گذاشت.

از سویی تلفات بسیار آن عملیات، روحیه رزمندگان اسلام -از نیروهای عادی بسیجی گرفته تا فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- را به شدت تضعیف کرده بود و از سوی دیگر ارتش رژیم بعثی-صهیونیستی صدام به خاطر مقابله بسیار مؤثر در قبال تک گسترده سالانه نیروهای خودی و منتفی شدن احتمال آمادگی نیروهای ایرانی جهت اجرای یک تک گسترده، مستانه عربده فتح می‌کشید و اقدام به برگزاری جشن و پایکوبی می‌کرد.

توانایی رخنه لشکر 19 فجر استان فارس و تیپ 57 ابوالفضل (ع) استان لرستان در خطوط پدافندی و مواضع مستحکم ارتش متجاوز بعثی-صهیونیستی صدام در محورهای پنج ضلعی و شلمچه، سبب شد که منطقه عمومی شرق بصره از جبهه جنوبی منطقه عملیاتی جنوب صحنه جنگ، مورد توجه فرماندهی وقت کل سپاه قرار گیرد.

وی فرماندهان قرارگاه‌های قدس، کربلا و نجف اشرف از نیروی زمینی و فرماندهی قرارگاه نوح نبی (ع) نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را احضار کرد و به آنان مأموریت داد تا بر روی چند محور عملیاتی عمده در مناطق عملیاتی جنوب و غرب صحنه جنگ کار کنند.

قرارگاه قدس، مأموریت طرح‌ریزی و آماده‌سازی محور هورالهویزه از جبهه میانی و قرارگاه‌های کربلا و نوح نبی (ع) مسئولیت تهیه طرح جهت اجرای عملیات آفندی در مناطق عمومی شرق بصره و فاو را از جبهه جنوبی منطقه عملیاتی جنوب صحنه نبرد بر عهده گرفتند.

همان‌گونه که پیشتر بیان شد رخنه موفق لشکر 19 فجر استان فارس و تیپ 57 ابوالفضل (ع) استان لرستان به مواضع مستحکم دشمن در محورهای پنج ضلعی و شلمچه، سبب توجه فرماندهی وقت کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن منطقه جهت اجرای یک تک وسیع و احتمالاً موفقیت‌آمیز برای وصول به اهداف جمهوری اسلامی ایران در قبال مسأله جنگ تحمیلی و نیز از میان بردن آثار نامطلوب عملیات کربلای چهار شد.

فرماندهی وقت کل سپاه، ضمن تقسیم مناطق مسئولیت هر یک از فرماندهان قرارگاه‌های عمده عملیاتی سپاه، سید یحیی صفوی جانشین وقت نیروی زمینی، علی شمخانی فرماندهی نیروی زمینی و قائم مقام فرماندهی کل و غلامعلی رشید فرماندهی عملیات قرارگاه خاتم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مأمور کرد که به امیدیه، محل استقرار علی اکبر هاشمی رفسنجانی فرماندهی عالی جنگ بروند و ضمن مذاکره وی را در جریان تصمیم فرماندهی کل سپاه مبنی بر انتخاب شلمچه به عنوان زمین اصلی منطقه نبرد آینده قرار دهند و نسبت به توجیه و اقناع ایشان اقدام کنند.

عنصر زمان در هر برنامه‌ریزی، اقدام و عملی بسیار تعیین‌کننده است؛ این عنصر خصوصاً در وضعیت‌های بحرانی مانند جنگ‌ها خود را نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات واصله، بسیاری از نیروها و فرماندهان کلیدی ارتش بعثی-صهیونیستی صدام در منطقه به مرخصی فرستاده شده بودند؛ همین امر می‌توانست برگ برنده‌ای را برای نیروهای خودی ایجاد کند و اگر تعللی صورت می‌گرفت، معلوم نبود که در آینده نزدیک بتوان عملیاتی وسیع و احتمالاً موفق آن هم در منطقه‌ای ارزشمندتر از شلمچه اجرا کرد و کشور را به سوی وصول به اهداف خود به پیش برد.

سرعت فوق العاده بالای رزمندگان اسلام در آغاز اجرای عملیات گسترده کربلای پنج، آثار بسیار مهمی در سطوح تاکتیکی، عملیاتی و راهبردی داخلی و بازتاب‌های وسیعی در سطح بین‌المللی داشت، که به سه مورد از این پیامدها اشاره می‌شود.

اول: به علت غافلگیری یگان‌های دشمن در منطقه، پیشروی و شکسته شدن مواضع مقدم نیروهای عراقی سبب تسکین آلام و ارتقاء روحیه نیروهای خودی شد.

دوم: نفوذناپذیری خط شلمچه پس از گذشت چهار سال و اجرای عملیات ناموفق رمضان در آن منطقه علی‌رغم کمک‌های کارشناسان نظامی شرقی، غربی و صهیونیستی در هم ریخت و بار دیگر جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد که می‌تواند با اجرای عملیاتی وسیع نبرد باخته را به بردی شیرین در عرصه‌های بین‌المللی تبدیل کند.

سوم: تسریع در آغاز اجرای این عملیات و فرو ریختن دژ شلمچه توسط رزمندگان اسلام، حامیان مرتجع منطقه‌ای و ابرقدرت‌های مستکبر جهانی را نسبت به ادامه نبرد نظامی با جمهوری اسلامی ایران –که سمبل مقاومت مستضعفان جهان است- به تردید وا داشت.

بنابر این، سرعت در تصمیم‌گیری، طرح‌ریزی، آماده‌سازی و اجرای عملیات کربلای پنج پس از عملیات غرورآفرین الی بیت المقدس را می‌توان نقطه عطفی در نبردهای مدرن نظامی دنیا دانست.

انتهای پیام/ 171

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار