دفاع پرس بررسی کرد؛

تهدیدهای حزب‌الله لبنان برای ارتش غاصب قدس در جنگ آینده

دشمن صهیونیست طی هفته‌های اخیر اقدام به نشر مقالات مختلف پیرامون توان نظامی حزب‌الله لبنان از سوی مراکز تحقیقاتی یا افسران ارتش این رژیم کرده است، به همین دلیل ضرورت دارد که به حجم و کیفیت تهدیدهای پیش روی این رژیم از سوی حزب‌الله لبنان پرداخته شود.
کد خبر: ۲۲۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ - 07January 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، همزمان با پیروزی‌های گسترده جبهه مقاومت و به‌ویژه عضو مهم و راهبردی آن یعنی حزب‌الله لبنان در آزادسازی مناطق اشغالی سوریه خصوصا شهر حلب، ارتش رژیم جعلی اسرائیل اقدام به موضع‌گیری در مورد توان نظامی حزب الله از سوی مقامات یا مراکز تحقیقاتی وابسته به این رژیم کرده‌است.

افسران ارتش اسرائیل مدعی هستند که این رژیم نسبت به هر نوع تحرکی از سوی حزب‌الله در مرزهای شمالی با حساسیت و دقت برخورد می‌کند و در عین اینکه هر نوع وقوع جنگی را در زمان فعلی بعید می‌داند؛ اما برای مقابله با آنچه «جنگ افروزی حزب‌الله» می‌نامد آمادگی کامل دارد و برخلاف سال 2006 آماده برخورد با هر نوع اقدام نظامی از سوی حزب‌الله است.

رژیم صهیونیستی عقیده دارد که توان نظامی و اطلاعاتی خود را نسبت به جنگ 33 روزه تا حد زیادی ارتقا بخشیده و برای تمام سناریوهایی که ممکن است، توسط حزب‌الله در صحنه جنگ آینده اجرا شود، آمادگی و راهکار مناسب جهت واکنش متقابل را اتخاذ کرده است.

در بخش دیگری از بررسی تحلیل‌های دشمن پیرامون توان نظامی حزب‌الله، به رژه نیروهای زرهی مقاومت اسلامی در روز شهید امسال (20 آبان/11 نوامبر سال گذشته میلادی) در شهر قصیر سوریه می‌رسیم. حزب‌الله در این رژه اقدام به استفاده گسترده از نفربرهای آمریکایی مجهز به تیربار و ضدهوایی کرد که برای بسیاری از مقامات و تحلیلگران غربی جای سوال داشت. قابلیت استفاده گسترده از نفربر و تانک‌های ساخت آمریکا و روسیه در سوریه، تجربه‌ای که به‌خاطر حضور حزب‌الله در نبردهای سوریه ظرف پنج سال گذشته حاصل شده است، نشان از آمادگی حزب‌الله برای نبرد در سبک‌های رزمی جدیدی دارد که دشمن غربی-عربی-عبری تا امروز از آن غافل بود. مقامات دولت آمریکا اذعان دارند که این نفربرها جزو تجهیزاتی نیست که در قالب قرارداد نظامی میان واشنگتن و بیروت، تحویل ارتش لبنان شده است، بنابراین حزب الله باید از راه دیگری به این ادوات پیشرفته دست پیدا کرده باشد.

علاوه بر موضوعاتی چون تلاش اسرائیلی‌ها برای افزایش بازدارندگی و رژه نفربرهای حزب‌الله در قصیر، توان موشکی حزب الله به‌ویژه در حیطه مقابله با هواپیماهای بلندپرواز دشمن را نباید نادیده گرفت. حزب الله هم‌اکنون به سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای مجهز شده که توان هدف قرار دادن هواپیماهای بمب‌افکن را در ارتفاع بالا داراست و همین موضوع باعث افزایش نگرانی صهیونیست‌ها در مورد استفاده از هواپیما و در مقابل تلاش برای راه‌های جایگزین در نبرد با حزب الله شده است.

توان بعدی که حزب‌الله اکنون به‌دست آورده در حیطه نبردهای دریایی است. صرف نظر از انهدام ناوهای ارتش رژیم اشغالگر قدس که از سال‌های نخست اشغال لبنان آغاز شد و در جنگ 33 روزه به نقطه عطف خود رسید، امروز حزب‌الله قادر است از داخل خاک لبنان، اهداف مهم دشمن در آب‎‌های فلسطین اشغالی را هدف حمله موشکی قرار دهد. سال گذشته اخباری مبنی بر دستیابی حزب‌الله لبنان به موشک استراتژیک زمین به دریای «یاخونت» از سوی فرماندهان ارشد ارتش اسرائیل منتشر شد که به خوبی نشان از نگران آن‌ها در این مورد می‌داد. با این وجود باید گفت که موشک یاخونت همزمان قادر به هدف قرارگرفتن اهداف زمینی نیز هست و دارای سامانه رادارگریز می‌باشد که مقابله با آن را برای رادارهای دشمن سخت می‌کند.

با این وجود مهم‌ترین تهدید را باید «توان جنگ برون‌مرزی» به حساب آورد؛ اگرچه متفکران و رهبران سیاسی صهیونیست انتظار داشتند که حزب‌الله خود را از آتش جنگ در سوریه دور نگه دارد و به همین دلیل احتمال سقوط دمشق و پس از آن حرکت دادن تروریست‌های تکفیری به سمت خاک لبنان را گزینه بعدی تداوم بحران در غرب آسیا به حساب می‌آوردند؛ اما حزب‌الله وارد خاک سوریه شد و به این ترتیب تفکر دشمن به این سمت رفت که حزب‌الله تمام کادرها و نیروهای مهمی که برای جنگ با ارتش اسرائیل کنار گذاشته بود را در سوریه از دست خواهد داد.

اگرچه طی نبردهای سوریه تعدادی از مهم‌ترین فرماندهان حزب‌الله که در رأس شان فرمانده جهادی بزرگ شهید «حاج سید مصطفی بدرالدین» (سید ذوالفقار) قرار داشت، به شهادت رسیدند؛ اما دشمن از این موضوع غافل بود که حزب الله بسیاری از نیروهای اصلی و زبده خود را برای جنگ با ارتش اسرائیل آماده نگه داشته است. در مورد حوادث اتفاق افتاده در سوریه هم باید گفت که هم اینک حزب‌الله دارای تجربه مهمی به نام «جنگ برون‌مرزی» است که باعث شده روحیه رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان (شاخه نظامی حزب الله) برای حمله به داخل خاک فلسطین اشغالی و پیشروی گسترده در سرزمین‌های شمالی این کشور اشغال شده به‌دست صهیونیست‌ها به شدت افزایش پیدا کند و این در واقع همان تحقق وعده سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان است که چند سال قبل خطاب به نیروهای خود گفت: «برای روزی آماده باشید که من یا فرماندهی مقاومت اسلامی از شما بخواهیم دست به آزادسازی مناطقی در الجلیل (ارتفاعات شمال فلسطین اشغالی) بزنید!» این سخن سید حسن نصرالله به خوبی به این موضوع اشاره می‌کند که حزب الله لبنان دارای یگان‌های عملیاتی ویژه‌ای است که مأمور به نبرد زمینی با ارتش اسرائیل در عمق خاک فلسطین اشغالی هستند.

تهدید بعدی که حزب‌الله لبنان برای ارتش اسرائیل تدارک دیده است، استفاده گسترده از پهپاد در نبرد است. هواپیماهای بدون سرنشین حزب‌الله عموما قادر به دریافت تصاویر دقیق از مناطق تحت کنترل ارتش رژیم صهیونیستی و از آن مهم تر، حمل موشک یا تبدیل شدن به یک پهپاد انتحاری هستند که خطری بالقوه برای ارتش اسرائیل، که نیرویی کاملا حساس نسبت به تلفات می‌باشد، به شمار می‌روند. این هواپیماها با برد پروازی بیش از 100 کیلومتر، که این موضوع چند سال قبل در عملیات نفوذ پهپاد «ایوب» به آسمان نیروگاه «دیمونا» در صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی به اثبات رسید، توان هر نوع عملیات علیه اهداف صهیونیست‌ها اعم از شناسایی، عکس‌برداری، حمله موشکی و حمله انتحاری را دارا هستند. داشتن تعداد قابل توجهی از این هواپیماها، چیزی که با توجه به پیشرفت حزب‌الله در تمام فناوری‌های مدرن جنگی، از ابتدای دهه نود میلادی (70 شمسی) تا امروز، کاملا محتمل و منطقی به نظر می‌رسد، باعث خواهد شد جنگ بعدی تبدیل شود به صحنه پرواز هواپیماهای شناسایی-جنگی حزب‌الله بر فراز شهرهای مهم واقع در عمق فلسطین اشغالی و در عمل، مأموریت نیروی هوایی ارتش اسرائیل از «بمباران اهداف مربوط به حزب‌الله در خاک لبنان» به «مقابله با نیروی هوایی حزب‌الله در آسمان فلسطین اشغالی» بدل شود!

نکته مهم و پایانی که در میان گزینه‌های حزب‌الله برای نبرد با ارتش اسرائیل مطرح است، «جولان» می‌باشد. ارتفاعات مرزی میان سوریه و فلسطین اشغالی، که بر بخش‌های گسترده‌ای از سرزمین‌های جنوبی لبنان اشراف دارد‌، منطقه‌ای فوق‌العاده راهبردی برای اجرای هر نوع نفوذ زمینی به عمق نواحی شمالی فلسطین اشغالی به شمار می‌آید. منطقه جولان تا حدی برای رژیم اشغالگر قدس اهمیت داد که این رژیم حاضر به گذاشتن از کنترل خود بر منطقه‌ای بسیار وسیع‌تر به نام «صحرای سینا» جهت سازش با مصر شد، اما در مقابل پیشرفته‌ترین سامانه‌ها و پایگاه‌های عملیاتی را در منطقه جولان مستقر کرده است. با توجه به گستره جغرافیایی وسیعی که تحت نفوذ نیروهای حزب‌الله در خاک سوریه واقع است، حضور حزب‌الله در جولان رسما تمام جبهه شمالی ارتش رژیم اشغالگر قدس را به یک آتش‌بازی گسترده مبدل خواهد کرد که دود آن قبل از هرجا، به چشم مقامات تل‌آویو خواهد رفت.

انتهای پیام/421‌

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار