معرفی کتاب؛

«شب‌های قدر کربلای 5»

کد خبر: ۲۲۰۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ - 08January 2017
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، در میان رویدادهای مهم و تاثیرگذار دوران دفاع مقدس، عملیات کربلای 5 از حساس‌ترین عملیات‌های آن دوران محسوب می‌شود که نقش تعیین کننده‌ای در ادامه جنگ داشته است. این عملیات با هدف انهدام ماشین جنگی دشمن و گشودن راه برای سرنوشت جنگ طولانی و پاسخ به انتظارات مردم و تهدید شهر بصره به عنوان گلوگاه عراق در محورها منطقه عمومی شرق بصره- سراسر محور جنوبی جنگ انجام شد و تلفات سنگینی بر دشمن وارد کرد.

نویسنده در کتاب «شب‌های قدر کربلای 5» سعی کرده به گوشه‌هایی از این عملیات بزرگ از نگاه راوی آن که خود یکی از رزمندگان حاضر در عملیات بوده به فعالیت واحد پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی در عملیات کربلای 5 بپردازد. نویسنده در ابتدای کتاب به دلایل تجدید چاپ کتاب پس از سال‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد:

«اکنون که آتش جنگ خاموش گشته، فرصتی به‌دست‌ آمده تا آثار به‌جای‌مانده از این دفاع مقدس را که از جمله اوراق درخشان کتاب تاریخ ملتمان به حساب می‌آید، به نسل‌های آینده بسپاریم. پس از این‌که در خرداد 1373 کتاب «شبهای قدر کربلای 5» در نخستین دوره‌ انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ستاد فرمان‌دهی کل قوا، جایزه بهترین گزارش جنگی را به خود اختصاص داد.

به دنبال این موفقیت در جشنواره انتخاب ربع قرن کتاب دفاع مقدس نیز به همین رتبه نایل گشت، شاهد نگرشی دیگر به این کتاب بودیم؛ بنابراین به‌منظور پاسخ به اشتیاق و استقبال جماعت اهل کتاب اقدام به چاپ چهارم آن نموده‌ایم.»

در ابتدای کتاب به این نکته هم اشاره شده است که اگر بخواهیم به قضاوت درباره‌ چگونه جنگیدن کسانی که در این کتاب به‌ شکلی از آن‌ها نام برده شده ‌است، بنشینیم، باید به این نکته‌ها توجه کنیم که دانسته‌ها و برداشت‌هایمان از انقلاب اسلامی و تداوم آن در طول جنگ تحمیلی را مرور کنیم.

در قسمتس از متن کتاب می‌خوانیم:

«هنگامی که عملیات «رمضان» در تیر 1361 از محور شلمچه- بصره انجام گرفت، عراق به بصره حساس شد و شرق آن را با پیچیده‌ترین استحکامات مجهز کرد تا مانع پیش‌روی رزمندگان شود. از آن زمان به بعد، شلمچه عملیات کاملی به خود ندید و جبهه به شکل پدافندی دوطرفه درآمد. اما ناگهان پس از آرامشی چندساله، جاد‌ه‌ بین‌المللی شلمچه- بصره بستر رفت‌‌وآمد چندین لشکر زرهی و پیاده‌نظام شد.

تیم‌های مهندسی جهاد سازندگی چند جاده را شن‌ریزی و تسطیح کردند تا عبور و مرور لشکرها به بهترین شکل انجام گیرد. هر تیم با تمام توان روی یکی از جاده‌هایی که از جاده‌ی اصلی شلمچه- بصره جدا می‌شد، مشغول به کار شد. چیزی‌ به آغاز عملیات نمانده بود و محدودیت زمانی، نیروها را زیر فشار قرار می‌داد.

گرچه هنوز بیش‌تر بچه‌ها از جزئیات عملیات خبر‌ی نداشتند و هرلحظه منتظر خبری تازه‌ای از منطقه‌ی عملیات بودند؛ ولی به‌خاطر مشخص بودن زمان عملیات، چاره‌ای جز تحویل جاده‌ها در وقت مقرر نداشتند. دامنه‌ فعالیت آن‌قدر گسترده بود که بیش‌تر گردان‌های مهندسی جهاد درگیر کار شده بودند. در این حال هرکس وارد منطقه‌ شلمچه می‌شد، به‌راحتی می‌توانست گستردگی عملیات را حدس بزند.»

نصرت‌الله محمودزاده از شیوه‌های مختلف روایتی از جمله قالب های خاطره و داستان برای بازگویی وقایع عملیات کربلای 5 بهره گرفته که در مجموع باعث غنای ادبی کار شده است.

«شب‌های قدر کربلای 5» نوشته «نصرت‌الله محمودزاده» در 369 صفحه، توسط انتشارات عماد در 2هزار نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها