خانواده شهدای «منا» خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی شدند

جمعی از خانواده شهدای «منا» با ارسال نامه‌ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی برای روشن شدن دلایل و عوامل بروز فاجعه منا شدند.
کد خبر: ۲۲۰۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۷ - 07January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، همسر شهید «سید حسین میرمرتضوی» یکی از شهدای خراسانی حادثه «منا» گفت: خانواده شهدای منا در این نامه خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و دریافت فیلم دوربین‌های مدار بسته صحنه و بررسی ابعاد این فاجعه شدند.

خدیجه میرمرتضوی نماینده خانواده شهدای خراسانی حادثه منا افزود: از آنجا که طبق قوانین بین المللی صیانت از جان افرادی که با در دست داشتن روادید وارد یک کشور می شوند، بر عهده کشور میزبان است، دولت سعودی باید مسئولیت این رخداد را پذیرفته و با پرداخت غرامت، به کوچکترین وظیفه خود در قبال این فاجعه کم نظیر انسانی جامه عمل بپوشاند.

وی اظهار کرد: هم اکنون پویش بین المللی برای جمع آوری امضا و تشکیل کمیته حقیقت یاب شکل گرفته و اکثر خانواده های شهدای منا بویژه در خراسان رضوی پیگیر موضوع هستند.

وی گفت: این نامه به چند زبان ترجمه شده و امیدواریم این بار صدای آسیب دیدگان فاجعه عظیم منا که در گرد و غبار بازیهای سیاسی حاکم بر جهان فراموش شده اند، به گوش آزادگان سراسر دنیا از هر نژاد و دین و ملیتی که باشند برسد و خواب راحت جنایتکاران سعودی را آشفته کند و گامی از سوی محاکم بین المللی برای روشن شدن ابعاد این فاجعه بی نظیر برداشته شود.

در بخشی از نامه یاد شده آمده است: این صدای بازماندگان شهدای حج 1394 است که پس از گذشت بیش از یک سال از آن فاجعه هولناک به گوش شما می رسد، فاجعه ای که در آن جان بیش از هفت هزار مسلمان بی گناه ستانده شد، رقمی بیش از تعداد قربانیان بسیاری از جنگهای صد سال اخیر جهان.

در ادامه نامه از مسدود کردن انتهای خیابان 204 توسط نیروهای امنیتی و پلیس سعودی در زمان بروز این واقعه و عدم کنترل ورودی این خیابان پس از ایجاد ازدحام و باز نکردن راههای خروجی اضطراری و فرعی برای هدایت حجاج به خارج از محل ازدحام به عنوان بخشی از علل این رویداد غمبار یاد شده است.

بر اساس آمار از مجموع 465 جانباخته ایرانی فاجعه منا، استان خراسان رضوی با 92 قربانی بیشترین تعداد قربانیان این فاجعه را دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار