با تصویب ماده 101 برنامه ششم؛

وظایف دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظایف دستگاه‌های اجرایی برای ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران را مشخص کردند.
کد خبر: ۲۲۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰ - 07January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز (شنبه) در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با 161 رای موافق،‌7 رای مخالف، 2 رای ممتنع از 218 نماینده حاضر ماده 101 را مصوب کردند.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش مکلف شد به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگوها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایه‌های تحصیلی و فعالیت‌های پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به اجرای یادواره‌های شهدای دانش‌آموز و فرهنگی و برگزاری راهیان‌نور ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان با بسیج همکاری لازم را به عمل آورند.

صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز موظف شد ضمن اختصاص بخشی از برنامه‌های شبکه‌های مختلف به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حداقل 10 درصد از تولیدات برنامه‌های هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد.

براساس مصوبه مجلس، دولت موظف شد به منظور بهره‌ گیری از دستاوردهای دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل‌های آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور و یادمان شهدای گمنام با رضایت خانواده‌هایشان، احداث و تکمیل موزه‌های دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها اقدام نماید.

وزارتخانه‌های نیرو و نفت و راه و شهرسازی و کشور موظف شد تمامی هزینه‌های خدماتی مربوط به آب‌رسانی، برق‌رسانی، گازرسانی و جاده مواصلاتی طبق بودجه سنواتی را تأمین کند.

نمایندگان همچنین دولت را موظف کردند به منظور تداوم اجرای برنامه‌های شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به خصوص استمرار و فراگیر نمودن برنامه راهیان‌ نور با ایجاد و توسعه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم در دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات برنامه‌های فرهنگی و هزینه‌ای وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اقدام کند.

دولت همچنین مکلف شد به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز 50% و بالاتر یا یک شهید و دو جانباز بالای 50% به بالا هستند نشان ملی ایثار اعطا نموده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی کند.

طبق مصوبه مجلس در تبصره این ماده، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزراتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و بنیاد حفظ و آثار و ارزشهای دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلف شدند جهت ارج نهادن به این چهره‌های ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند.

بر اساس تبصره 2 ماده مذکور، آیین‌نامه اجرایی این بند در 6 ماه اول سال اول برنامه ششم به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ و آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون موظف شدند 20 درصد (20%) از اعتبارات فرهنگی خود به استثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینه‌ای را بر اساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه در چارچوب سیاست‌های مصوب ابلاغی شورایعالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز موظف شد با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور تا پایان برنامه ششم نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مدارک دفاع مقدس و تدوین دایره‌المعارف دفاع مقدس و تدوین تاریخ دفاع مقدس مطابق بودجه سنواتی اقدام نماید.

با رأی نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌های علوم و تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح به منظور تعمیق و ترویج ارزش‌های دفاع مقدس به نسل‌های بعدی، واحد درسی مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مقاطع مختلف دانشگاهی ایجاد نموده و تعدادی از واحدهای درسی، موضوعات پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و پروژه‌های علمی و تحقیقاتی خود را به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.

طبق تبصره این بند، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند گزارش عملکرد سالانه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و کمیسیون‌های مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها