صادقی عنوان کرد:

تبدیل آثار جشنواره «هنر مقاومت» از قالب پدافندی به آفندی

آثار چهارمین دوره جشنواره جهانی «هنر مقاومت» برخلاف سه دوره گذشته از شکل پدافندی و تدافعی به قالب آفندی و تهاجم بر فرهنگ هجومی دشمنان تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۲۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶ - 07January 2017
 به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «حبیب‌الله صادقی» دبیرکل چهارمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» در مراسم اختتامیه این جشنواره که شامگاه امروز (شنبه ۱۸ دی‌) در سالن ایران فرهنگستان هنر  برگزار شد ضمن تشریح دستاوردهای این رویداد هنری در تبیین فرهنگ ارزشی مقاومت گفت: در سه دوره گذشته جشنواره که البته در ۱۲ بخش و رشته برگزار می‌شد، بیشتر جنبه تدافعی و پدافندی در آن مطرح بود و به نوعی هنرمندان در آثارشان به دفع هجمه دشمن در ابعاد نظامی و فرهنگی می‌پرداختند.

وی ادامه داد: در دوره چهارم این جشنواره که اکنون در اختتامیه آن به سر می‌بریم سیاست انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بر این بود تا هر چند در قالب برگزاری چهار رشته اما مبنا بر کیفیت بخشی در خلق آثار باشد که خوشبختانه به اقرار بسیاری از هنرمندان و کارشناسان هنری، اغلب آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره از نظر تکنیکی و مفهومی در سطح بالای کیفی قرار داشتند.

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی تصریح کرد: نکته بارز در آثار این دوره از جشنواره خروج آنها  از شکل و قالب پدافندی و روی آوردن آنها به قالبی آفندی بود یعنی قالبی تهاجمی و اینکه سعی داشتند مفهوم و محتوای مورد نظر را به هنر موجود و رایج در جهان دیکته کنند.

دبیرکل چهارمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» در ادامه گفت: هنرمندان حاضر در این دوره از جشنواره در پدیدآوردن آثار خود به دنبال بیان مفهوم معرفت‌شناسی و معناشناسی دینی بود و به نوعی اصل را بر خلق آثار در راستای اصل ولایت‌مداری قرار داده بودند.

وی در پایان سخنان خود گفت: کتاب جشنواره چهارم نیز مقدمات تدوین خود را پشت سرمی‌گذارد و کارشناسان هنری باید از میان نزدیک به ۵هزار اثر رسیده به دبیرخانه منتخب آن را برای گنجاندن در کتاب، برگزینند که البته چاپ کتاب جشنواره چهارم به تأمین اعتبار و حمایت مسئولان بنیاد فرهنگی روایت بستگی دارد.

این گزارش حاکی است، رونمایی از تندیس شهید شیخ نمر، تجلیل از خانواده شهیداسداللهی، سخنرانی سیدعلاء ضیاءالدین از موزه سیدالشهداء و اهدای لوح توسط وی به مسئولان جشنواره و همچنین اهدای تربت امام حسین(ع) به مادر شهید اسداللهی، سخنرانی هشام از جامعه هنری بیروت از جمله بخش‌های دیگر این مراسم بود.

همچنین در پایان با معرفی نفرات برگزیده و شایسته‌تقدیر هر یک از چهار بخش جشنواره شامل نقاشی، گرافیک و پوستر، کاریکاتور و کارتون، مجسمه و آثار حجمی از آنها با اهدای تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر شد.

منبع: ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار