پناهندگان، قربانیان حلقه مفقود امنیت در اروپا

این روزها با توجه به زلزله خود ساخته‌ای که ترور بر ارکان امنیت اروپا انداخته است بسیاری از سردمداران اروپایی تلاش می‌کنند توجهات را از تاثیرت مخرب سیاست‌های جنگ‌طلبانه خود منحرف کرده و پناهندگان را مقصر به وجود آمدن چنین شرایطی عنوان کنند.
کد خبر: ۲۲۰۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳ - 08January 2017
پناهندگان، قربانیان حلقه مفقود امنیت در اروپابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، هجوم پناهندگان به اروپا در اصل حاصل جنگ افروزی هایی است که غربی ها در منطقه به راه انداخته اند.

اینکه بسیاری از سوری ها، عراقی ها، افغان ها حالا آواره شده و برای نجات از جنگ و خونریزی و فقر قدم در راه پر خطر اروپا گذاشته اند نیز نتیجه سال ها جنگ افروزی و دخالت نظامی غرب در این منطقه است.

هزاران تن از مردم سوریه و عراق که توسط گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره کشتار می شوند برای رهایی از این وضعیت مسیر کشورهای اروپایی را که  از عاملان این شرایط هستند، انتخاب کرده اند، اما افسوس که انسانیت برای این پناهجویان دریچه ای بسته است.

اما حالا غربی ها بدون توجه به نقشی که در به وجود آوردن چنین شرایط دردناکی برای این پناهندگان ایجاد کرده اند تنها در اندیشه آنند که چگونه جلوی هجوم پناهندگان به اروپا را گرفته و حتی در این راستا از نقض حقوق پناهندگان هم دریغ نمی کنند.

به هر حال تجارت کثیف در اروپا همیشه در جریان بوده است، از ترافیک مواد مخدر گرفته تا تجارت بردگان جنسی. اروپایی‌ها بر خلاف ژست بشر دوستانه شان بیش از همه چیز اهل معامله و تجارت هستند. کثیف و تمیز آن خیلی مهم نیست تنها سود و زیان است که برای آن ها حرف اول را می زند. پناهجویان، این روزها کالای جدید برای تجارت اروپا محسوب می‌شوند.

نمونه بارز این رویکرد اروپا را می توان در توافق پناهندگان اتحادیه اروپا با ترکیه دید. اروپایی‌ها در این توافق  در یک تجارت کثیف پناهندگان را به ترکیه می فروشند. قیمت این معامله چیزی حدود 6 میلیارد یورو است. البته اروپا قرار است باج‌های دیگری هم بدهد، از تردد بدون روادید اتباع ترک در اتحادیه تا تسریع روند پیوستن ترکیه به اروپا.

درگیری، ضرب و شتم و بازداشت زنان و کودکان و افرادی که از ترس و خونریزی به پناه آمده اند، داستان تکراری در مرزهای اروپاست. البته این همه ماجرا نیست، تصاویری که در رسانه‌های خبری دنیا منتشر می‌شود بیانگر عمیق تر بودن فاجعه‌ای است که در حال رخ دادن است.

حالا نیز در سایه ترور روزافزون در اروپا که آن هم حاصل سیاست سردمداران همین اتحادیه است، باز انگشت اتهام به سمت پناهجویان گرفته می شود و از ارتباط بین تروریسم و هجوم پناهندگان به اروپا سخن به میان می آید.

بعد از حمله تروریستی اخیر یک کامیون به بازارچه کریسمس در برلین که منجر به کشته شدن حدود 12 نفر و زخمی شدن تعداد زیادی شد بحث ها درباره لزوم اعمال محدودیت های بیشتر علیه پناهندگان باز هم در اروپا بالا گرفت.

در همین راستا حزب سوسیال مسیحی آلمان خواستار بازنگری در سیاست پناهندگی دولت و تعیین سقف برای پذیرش پناهندگان شد.

وزیر توسعه آلمان نیز خواستار اعمال کنترل های دقیق و کامل برای همه پناهندگانی شد که به آلمان آمده اند.

وزیر کشور آلمان بعد از این حمله تروریستی اعلام کرد که کنترل های مرزی خود علیه پناهندگان را برای مدت نامحدودی تمدید می کند.

وزیر امور خارجه اتریش هم خواستار تعیین سقف برای پذیرش پناهندگان در همه کشورهای اروپایی و تمدید کنترل های مرزی خود برای مدتی نامحدود شد.

وی حتی پارا از این هم فراتر گذاشته و طرح ممنوعیت روسری در اماکن عمومی را هم در دستور کار قرار داد.

همچنین بسیاری از سیاستمداران بلند پایه اروپایی بدون توجه به اوضاع وخیم کشورهای مبدا خواستار تسریع در روند اخراج پناهندگان شدند.

صدر اعظم آلمان هم در واکنش به حمله ترورستی برلین با مقامات تونسی درباره لزوم تسریع در اخراج پناهندگان این کشور از آلمان سخن گفت.

وزیر کشور ایالت بایرن آلمان هم تاکید کرد این مسئله که با هجوم پناهندگان همچنین افرادی به اروپا می آیند که مقاصد صلح آمیز را دنبال نمی کنند یک حقیقت مسلم است.

وی با اشاره به حمله اخیر  یک کامیون به بازارچه کریسمسی در برلین گفت: مهم ترین نتیجه این حمله باید این باشد که کنترل روشنی در این باره داشته باشیم که چه کسی به کشور ما می آید.

وی خواستار کنترل و بازرسی دقیق پناهندگان در مرزها شده و بحث ها درباره معافیت پناهندگان از این کنترل ها را رد کرد.

بهر حال اروپا که این روزها با ترور و ناامنی روزافزون روبرو است در اصل تاوان سیاست های جنگ طلبانه خود را پس می دهد اما تلاش می کند آوار این زلزله شدید که به ارکان امنیتش افتاده است را بر سر قشری مظلوم یعنی پناهندگان خراب کرده و آن ها را مقصر جلوه دهد.

سال 2017 یک سال انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز در اروپاست و می توان گفت در چنین شرایطی  در سایه مبارزات انتخاباتی سردمداران اروپایی، روزگار سخت تری در انتظار پناهندگان خواهد بود.
 
منبع: تسنیم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار