علیرضا کمره‌ای:

«حرفه‌ای» جای خود را در حوزه مطالعات جنگ باز خواهد کرد

نویسنده و پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس گفت: کتاب «حرفه‌ای» هم از حیث مندرجات و هم از حیث روایت راوی، ارزشمند است و جای خود را در حوزه مطالعات جنگ باز خواهد کرد.
کد خبر: ۲۲۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴ - 08January 2017
«حرفه‌ای» جای خود را در حوزه مطالعات جنگ باز خواهد کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست نقد و بررسی کتاب «حرفه‌ای» نوشته مرتضی قاضی با حضور «علیرضا کمره‌ای» و «محمد قاسمی» و خانواده زنده‌یاد «جواد شریفی راد» مسولان جلوه‌های ویژه سینمای دفاع مقدس در سالن اندیشکده کتابخانه ملی برگزار شد.
 
کمره‌ای در ابتدای این نشست ضمن اشاره به لزوم تدوین آثاری مثل «حرفه‌ای» اظهار داشت: این کتاب از چند جهت قابل دفاع است و پاسخ‌گوی بسیاری از مسائل حوزه خاطره‌نگاری جنگ است. نکته‌ای که باید درباره این کتاب گفت این است که پرونده آن بسته نشده و باید مصاحبه‌های دیگری گرفته شود.
 
این منتقد و پژوهشگر در ادامه گفت: به لحاظ زبان متن، این کتاب دارای صداقت و صمیمیت است و با راوی تناسب دارد.  از این نظر باید این کتاب را جزو آثار خاطرات غیر رسمی به حساب آورد.
 
نویسنده «نامه‌های فهیمه» در ادامه افزود: حُسن دیگر کتاب این است که به لحاظ موضوعی منحصر به فرد است؛ هم از حیث مندرجات و هم از حیث روایت راوی. این کتاب جای خود را در حوزه مطالعات جنگ باز خواهد کرد. همچنین «حرفه‌ای» اثری قابل تحلیل نیز هست، که واجد ارزش‌های مطالعاتی است.
 
«محمد قاسمی» منتقد ادبیات در ادامه این نشست با اشاره به لزوم صداقت در تدوین کتاب‌های خاطره‌پژوهی گفت: داشتن صداقت در مصاحبه و تدوین کتاب سبب نمود یافتن آن می‌شود. در صورت ادامه کار باید درباره روش تدوین و سیر نوشتن کتاب به خواننده توضیحاتی داده شود و نویسنده از ابتدا باید توجه خواننده را به کتاب جلب کند.
 
وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در «به جای مقدمه» بیان کرد: بخشی که به قلم «حسن نیک دهقان» نوشته شده، بحث را تخصصی و آن را به یک فصل مستقل تبدیل کرده است، که ضروری نبود به آن تا این حد  پرداخته شود. بسیاری از توضیحاتی که درباره خنثی‌سازی موشک در این بخش آورده شده است، می‌توانست در بین کتاب و به صورت پانویس نوشته شود.
 
قاسمی با اشاره به روند خاطرات «شریفی راد» تصریح کرد: خط سیر خاطرات تا حد امکان رعایت شده است؛ اما درباره زندگی شخصی و خانوادگی مصاحبه‌شونده چیزی گفته نشده است. سیر توالی زمان تا رسیدن به زمان حال برای بیننده جذاب است؛ اما نویسنده باید توضیحات بیشتری راجع به زمان دقیق رویدادها و مکان آنها می‌داد. همچنین عنوان کتاب متناسب با متن انتخاب شده است، به طوری که در هر عنوان یک بخش مستقل می‌تواند کاملا مورد مطالعه قرار بگیرد.
 
این منتقد و کارشناس ادبیات در ادامه بیان کرد: نویسنده باید درباره بعضی اصطلاحات کتاب توضیح می‌داد. ما به عنوان خواننده نیازمند ارجاعاتی بودیم، تا مطلب قابل درک باشد.

در پایان این نشست از «رضا کمره‌ای» و «مرتضی قاضی» تقدیر شد.

«جواد شریفی راد» از متخصصین خنثی‌سازی بمب در طول جنگ تحمیلی بود که به دستور شهید منصور ستاری ‌وارد عرصه جلوه‌های ویژه فیلم‌های دفاع مقدسی شد و در آثار متعددی حضور داشت. وی در یکی از سکانس‌های فیلم معراجی‌ها در حین آماده‌سازی یکی از پلان‌های این فیلم از دنیا رفت.

انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار