صالحی امیری:‌

شهدا نمادی برای تداوم حیات فرهنگی کشور هستند/ دفاع از گفتمان دفاع مقدس امری کاملا عقلانی و واقع‌گرایانه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهدا نمادی برای تداوم حیات فرهنگی کشور هستند،‌ گفت:‌ رسالت اصلی و فلسفه وجودی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یک جمله خلاصه می‌شود و آن هم بازنمایی گفتمان دفاع مقدس در جامعه امروز است.
کد خبر: ۲۲۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ - 09January 2017
شهدا نمادی برای تداوم حیات فرهنگی کشور هستند/ دفاع از گفتمان دفاع مقدس امری کاملا عقلانی و واقع‌گرایانه استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس،‌ صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اهمیت زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی، اظهار داشت: بدون تردید آزادی، امنیت، هویت، شرافت و حیات زیستی که امروزه از آن بهره‌مندیم، مدیون خون شهدا است.

وی ضمن تقدیر از رئیس بنیاد حفظ آثار ارزش‌های دفاع مقدس گفت: همه دستگاه‌ها و نهادها به‌ویژه دولت خود را موظف می‌دانند که با بنیاد همکاری داشته باشند. همکاری با بنیاد همکاری با نظام و انقلاب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: باید راهبردهای جدید را برای بازگشت به گفتمان دهه اول انقلاب مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ما بعد از انقلاب طی چهار دهه تغییرات گفتمانی داشتیم و مطلوب‌ترین ظرفیت گفتمانی‌مان به دهه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس باز می‌گردد، افزود: هر چه که از آن گفتمان فاصله گرفتیم دچار یک چالش جدی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی شدیم.

صالحی امیری ادامه داد: بر این باورم که رسالت اصلی و فلسفه وجودی بنیاد در یک جمله خلاصه می‌شود و آن هم بازنمایی گفتمان دفاع مقدس در جامعه امروز است؛ اما این کار، تا حدودی سخت و پیچیده است. در بحث گفتمان سازی اولین نکته این است که گفتمان با شعار تفاوت عمده‌ای دارد، و متاسفانه در سطح تحلیلی گاهی بین این دو یک شبیه‌سازی اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: گفتمان یک پروسه بلند مدت و مبتنی بر باورهاست و ریشه در عمق، شاخ و برگ در آسمان دارد و تولید و بازتولید می‌شود، اما شعار عمدتا یک موج احساسی و زودگذر است که مصرف زمانی محدود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به تشریح این دو مقوله پرداخت و تاکید کرد: شعار بر هیجانات غلبه دارد، اما گفتمان بر باورها و عقاید غالب است، انگیزه شعار ایجاد انگیزش و احساسات است، اما گفتمان مبتنی بر تغییر نگرش و باورهاست و اساسا عمر شعار کوتاه مدت و عمر گفتمان بلند مدت است؛ همانطور که می‌دانیم گفتمان عاشورا بیش از هزار سال قدمت دارد و حیات انقلاب اسلامی به حیات گفتمان عاشورا وابسته است و در همه ادوار تاریخی تا به امروز گفتمان عاشورا در متن زندگی مردم جاری و ساری بوده است.

وی افزود: گفتمان دفاع مقدس نیز در تداوم گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان عاشورا است و از این منظر می‌توان گفت گفتمان رویکردی بلند مدت و شعار رویکردی کوتاه مدت است.

صالحی امیری با اشاره به اهمیت گفتمان‌سازی در سطح جامعه راهکارهای گفتمان‌سازی را برشمرد و افزود: برای گفتمان‌سازی اولین گام نیازسازی است؛ یعنی جامعه و خصوصا نسل جوان باید نسبت به گفتمان دفاع مقدس احساس نیاز کند، که این نیازسازی نیازمند یک تکنیک علمی است و زبان آن الزاما شفاهی نیست و می‌تواند از طریق زبان فیلم، هنر، تاتر، انیمیشن به منصه ظهور برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همانطوری که جامعه نسبت به خوراک، پوشاک، مسکن، حمل و نقل، بهداشت، آموزش احساس نیاز دارد، نسبت به گفتمان دفاع مقدس نیز باید احساس نیاز کند و بخشی از حیات معنوی و معرفتی جامعه، تحت زیست فرهنگی گفتمان دفاع مقدس باشد.

وی با بیان اینکه سطح دوم اغناسازی است، افزود: از آنجایی که گفتمان رویکردی به باورها دارد، لذا خارج از امر و نهی و بخشنامه شکل می‌گیرد، قانع شدن نسل امروز به فرهنگ دفاع مقدس است که این اغنا سازی نیز دارای تکنیک‌هایی است که عمدتا باید در ارزش‌های دفاع مقدس آنرا دید.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: سطح سوم نماد سازی است متاسفانه ما نتوانستیم بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نمادهای گفتمانی‌مان را آن‌گونه که هست بازتولید و بازنمایی کنیم. شهدای جنگ همگی می توانند نمادی بشوند برای تداوم حیات فرهنگی کشور و شهدایی چون صیاد، باقری، باکری و.. سرمایه های نمادین کشور هستند. سرمایه نمادین همچون یک رود اثربخش جاری و ساری است و عامل زمان در آن تاثیری نگذاشته و اجازه نمی‌دهد تا به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: سطح چهارم مسئله اجماع سازی است؛ بدین معنا که نخبگان، دانشگاهیان، احزاب، نهادها، مجلس، قوه قضائیه همگی باید اجماع کنند تا راه نجات از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و احیای فرهنگ دفاع مقدس ایجاد و بسترسازی شود.

صالحی امیری با بیان اینکه گفتمان در خلا شکل نمی‌گیرد، تاکید کرد: گفتمان ساختاری نیاز دارد که بتواند آنرا تولید و بازتولید کند و بعد به نهادسازی در عرصه عمومی جامعه دارد؛ یعنی مردم باید رسالت بازتولید گفتمان را داشته باشند و رسالت نهاد رسمی حمایت است و مسئله بعد عقلانی بودن گفتمان است که دفاع از گفتمان دفاع مقدس امری کاملا عقلانی، انسانی، واقع گرایانه و به دور از احساسات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مجموعه دستاوردهای دفاع مقدس ما را به این نقطه می‌رساند که کشور با 6میلیارد دلار بودجه در آن دوره به خوبی اداره شد و مفاهیم ارزشی مثل، معرفت، همدلی، ایثار به یک ارزش درونی تبدیل شد.

صالحی امیری اظهار داشت: راهیان نور یک حرکت بزرگ اجتماعی و مؤثر در بازتولید گفتمان دفاع مقدس در نسل جوان است که نباید به دخالت دولت و سایر نهادها آمیخته شود و وظیفه بنیاد در این رابطه صرفا بسترسازی است.

وی با اشاره به اینکه این حرکت عظیم فرهنگی باید به دست مردم سپرده شود، افزود: در ده سال آینده تاثیر این حرکت فرهنگی را در مدیران نسل بعدی خواهیم دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسالت بنیاد جریان سازی برای اتصال گفتمان دفاع مقدس به گفتمان انقلاب اسلامی است و این نکته بسیار مهمی است یعنی، حفاظت، صیانت، حمایت، نظارت در حوزه گفتمان دفاع مقدس، رسالت بنیاد است اما این رود جاری باید در بستر اجتماعی شکل بگیرد و رسمی کردن گفتمان دفاع مقدس به اصل این گفتمان لطمه وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در تحلیل تحولات فرهنگی و اجتماعی، ما از لفظ دهه استفاده می‌کنیم و اساسا تحولات فرهنگی در دهه شکل می‌گیرد نه در سال و ماه، لذا در اینجا بحث تداوم و استمرار با اهمیت است و نباید دچار خستگی و رخوت شد.

صالحی امیری گفت: بنابراین در حوزه بنیاد باید نگرش ده ساله و بیست ساله و نسلی باشد و ما امروز نهالی را می‌کاریم که شما ثمره آنرا در نسل بعد خواهید دید و از این منظر در بنیاد باید نگرش استراتژیک بلندنگر، جامع نگر، و همه جانبه نگر حاکم باشد. نکته مهم‌تر از همه تداوم و مقاومت برای دسترسی به هدف است، نتیجه اینکه انقلاب اسلامی در دهه چهارم که دهه کنونی است برای عبور از چالش‌های فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی نیازمند بازسازی گفتمان دفاع مقدس در متن و بطن اجتماعی است و رسالت بنیاد نیز احیای همین گفتمان است.

وی با اشاره به گسترش شبکه‌های اجتماعی اظهار داشت: شکل‌گیری زندگی دیجیتالی و هویتی که شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایجاد می‌کند، می‌تواند مزایا و معایبی برای کشور داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ضرورت حضور بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی احساس می‌شود تا با تولید، توزیع و مصرف سالم به صیانت از فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی در شبکه‌های اجتماعی کمک کند و گفتمان دفاع مقدس را در بستر شبکه‌های اجتماعی بسط و نشر دهد. من معتقدم که بنیاد در فضای مجازی باید وارد و از طریق تولید سالم به صیانت از شبکه‌های اجتماعی کمک کند.

وی در پایان افزود: حوزه فرهنگ حوزه پاک و مقدسی است که نباید به مسائل سیاسی آلوده شود چراکه مسائل سیاسی مناقشه ایجاد می‌کند و از این جهت از سیاسیون خواستیم تا از زمین ارشاد خارج شوند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار