یادداشت/ مریم ارشدی

ارائه الگوی «ایرانی» با عزم ملی

ارائه الگوی درست اسلامی ایرانی عزم و اراده همگانی می‌خواهد؛ از این رو کاربرد مجدد تجربه و تلاش ملت متدین و فهیم ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس به عنوان نقطه عطف تاریخ حماسه و ایثار، ارزشمند بوده و باید مورد توجه مردم و مسئولین باشد.
کد خبر: ۲۲۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ - 11January 2017

ارائه الگوی ایرانی با عزم ملیگروه حماسه و جهاد دفاع پرس- «مریم ارشدی» مدیر روابط عمومی و بین الملل سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس در یادداشتی نوشت:

سبک زندگی انسانها بر ماهیت و محتوای تعاملات و کنش‌های اشخاص در هر جامعه دلالت دارد و مبین اغراض، نیات، معانی و تفاسیر فرد در جریان عمل زندگی روزانه اوست.

سبک زندگی اسلامی ایرانی خود تعریفی خاص دارد و برگرفته از حیات طیبه اسلامی و مبتنی بر کسب معارف دینی و دستیابی به سعادت است. در این نوع از زندگی حضور خداوند حتمی است و همه امور آدمی براساس صبغه و رنگ الهی تعریف می شود.

در موضوع الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت تبیین و تحلیل وضعیت نظام اسلامی، شاخصه ای اصلی در جهت ارزیابی و نقد مدل‌های توسعه و پیشرفت در نظام سرمایه داری غرب و روش‌های تهیه و تدوین الگوی مطلوب پیشرفت بشمار می‌رود.

یکی از موضوعات مهم در تثبیت رفتار و سبک زندگی اسلامی ایرانی درک هویت تاریخی و بومی سازی جریان زندگی است. رهبر معظم انقلاب در سفر سال 88 خود به استان کردستان تاکید کردند که «ما باید به دنبال مدل بومی خودمان بگردیم. هنر ما این خواهد بود که بتوانیم مدل بومی پیشرفت را متناسب با شرایط خودمان پیدا کنیم.»

ما باید سبک زندگی را با شرایط امروز تعریف کنیم. تعریفی که با استناد به معارف ناب آسمانی تضمین کننده سعادت دنیوی و اخروی باشد و از سویی نسبت آرامش و آسایش را هم به هم نریزد، نیاز کاذب ایجاد نکند و در عین حال نیازهای واقعی را برآورده سازد.

بازآرایی در تعریف سبک زندگی امروز، حضور فرهنگ بیگانه در مسیر حرکت به سوی هدف متعالی مسلمان ایرانی را مسدود و دستیابی به گذران زندگی را بر اساس فطرت الهی و جهان‌بینی توحیدی آسان‌تر خواهد کرد و در حقیقت نظام ارتباطات و اطلاعات را با توجه به تقویت فرهنگ بومی بهبود خواهد بخشید.

بنابراین راهکارهای عملیاتی شدن این اندیشه ارزشمند، یکی از مهمترین اولویت‌های سیاستگذاران و صاحبنظران تلقی می شود.

یکی از فرصت‌های مهم در جهت مفهوم‌سازی، جریان سازی و نهادسازی در مسیر معرفی الگوی اسلامی ایرانی تعاملات بین بخشی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی و همچنین پیوستگی و وابستگی میان اندیشمندان حوزه و دانشگاه است.

از سویی بهره‌مندی از ظرفیت رسانه‌ها و منابع خبری و نیز تولید محتوا برای ابزارهای تبلیغاتی مدرن و قابل دسترس نسل امروز، دستیابی به مقصود را تسریع و تسهیل می‌کند.

از سوی دیگر برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی به منظور ایجاد زمینه برای طرح دیدگاه‌های صاحبنظران و فراهم کردن زمینه در جهت استخراج اندیشه‌های کاربردی در زمینه تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت ضرورت اجتناب ناپذیر است.

ایجاد جریان علمی در کشور برای پیگیری و تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه‌های فکری و اندیشه‌ای، تقویت مفهوم سازی، نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی برای الگوی ایرانی- اسلامی در حوزه و دانشگاه، فراهم کردن بستر لازم برای طرح بی‌واسطه نظرات نخبگان در این زمینه، ایجاد بستر لازم برای شکل‌گیری فکر و ایده‌های نو در زمینه‌های مورد نیاز کشور و تشویق و ترغیب نخبگان به حضور مؤثر در صحنه برای چاره اندیشی و رفع خلاءهای اندیشه‌ای و فکری موجود، انگیزه ارتباط با نخبگان را در این زمینه دوچندان می کند.

نخبگان علمی و دینی می‌توانند هدایت افکار عمومی جامعه را برعهده گرفته و نسل امروز ما باید با تلاش چشمگیر خود مسیر رشد و تعالی جامعه را رقم بزند.

آنچه یادآوری آن مهم و حیاتی به نظر می رسد آن است که ارائه الگوی درست اسلامی ایرانی عزم و اراده همگانی می‌خواهد و کاربرد مجدد تجربه و تلاش ملت متدین و فهیم ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس به عنوان نقطه عطف تاریخ حماسه و ایثار، ارزشمند بوده و باید مورد  توجه مردم و مسئولین باشد.

آن دورانی که همه داشته‌های پیر زن رنجور روستایی در طبق اخلاص و در سبد هدیه رزمندگان اسلام قرار می‌گرفت و دگرخواهی جایی برای خودخواهی نمی‌گذاشت، مادر از عشق مادرانه‌اش برای کمال یابی فرزند بهره می‌جست و خواهر آب در راه برادر می پاشید تا طراوت امنیت و سلامت جامعه را ماندگار سازد!!!……

این هویت‌های بومی که خاص جامعه ایرانی است، باید برای معرفی به عنوان الگوهای اساسی در جامعه فعلی در ارتباطات انسانی مطرح و در قالب‌های مختلف هنری، ادبی و…. در سطح ملی و بین المللی مطرح شود.

امروز باید واژه‌های صبر، ایثار، ازخودگذشتگی، مسئولیت پذیری، مقاومت، پشتکار و تلاش سرلوحه زندگی و بلکه همه فعالیت‌های ما باشد.

جوان امروز ما باید به تاسی از جوانان دوران دفاع مقدس همت عالی خویش را در برافراشتن پـرچم ابتکار، اختراع و نـوآوری بکار بندد و به عـزت‌مندی ایران سربلند با معیارهای اسلامی در عرصه‌های مختلف اخلاقی، علمی و… با نگاهی نو و با مطالعه‌ای دقیق به سبک زندگی ایثارگرانه و متعهدانه جوانان دوران دفاع مقدس بیندیشد.

انتهای پیام/ 131


نظر شما
پربیننده ها