آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای:

ترویج زبان فارسی در جهان یک ضرورت مهم است

رئیس بنیاد ایرانشناسی در سومین گردهمایی موسسات فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان گفت: از آنجا که ترجمه آثار فارسی به زبان‌های دیگر با ناکامی‌هایی در انتقال مفاهیم معنوی روبه‌رو هستند از این جهت آموزش زبان فارسی یک خدمت‌ بزرگ انسانی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۲۱۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷ - 09January 2017
ترویج زبان فارسی در جهان یک ضرورت مهم است
به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، سومین گردهمایی موسسات فعال در حوزه آموزش زبان فارسی در جهان امروز (دوشنبه 20 دیماه) با حضور «آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای»؛ رئیس بنیاد ایرانشناسی زبان فارسی، «غلامعلی حدادعادل»؛ رئیس بنیاد سعدی و با مشارکت چهل و یک موسسه فعال در حوزه‌ آموزش زبان فارسی از هشت کشور جهان در بنیاد ایرانشناسی در حال برگزاری است.
 
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای در این نشست با اشاره به مهمترین مزایای زبان اظهار داشت : زبان علاوه بر ابعاد فنی خود دارای نکاتی فلسفی است چرا که انسان با نطق از سایر موجودات متمایز می‌شود و با این ابزار می‌تواند عالم درونی خود را با عالم بیرونی ارتباط دهد. همچنین زبان به انسان این امکان را می‌دهد تا لطایف معنوی که انسان درک می‌کند بتواند برای دیگران بیان کند و اینجاست که ادبیات و عرفان به وجود می‌آید و علم به کتابت می‌رسد.
 
رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به ابعاد اجتماعی زبان افزود: اگر بخواهیم از نظر اجتماعی به موضوع زبان نگاه کنیم این امر نقش مهمی در پیوند اجتماعی ایفا می‌کند از سطح ابتدایی آن یعنی آموزش‌های والدین به فرزندان تا سطح عالی آن که انتقال معارف الهی است.
 
وی با بیان اینکه زبان‌های دنیا دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند،  گفت: زبان‌های مختلف درجه‌بندی‌های متفاوتی دارند و بیشترین ارزش یک زبان در قدرت انتقال مفاهیم و معنویات به دیگران است. دو زبان عربی و فارسی در انتقال معارف ملکوتی دارای ویژگی‌های ممتازی هستند به طوری که قرآن بالاترین قابلیت‌ها را برای انتقال معنویات دارد.
 
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای تصریح کرد: فارغ از قرآن معتقدم که زبان فارسی قابلیت‌های بیشتری برای انتقال معنویات نسبت به زبان عربی دارد و هیچ زبانی آن لطایف زبان فارسی را در انتقال مفاهیم عرفانی ندارد.
 
رئیس بنیاد ایرانشناسی با اشاره به برخی آثار فاخر ادبی زبان فارسی ادامه داد: به راستی کدام ملت‌ها آثاری مانند آثار سنایی، مولوی، شبستری، جامی و ... را دارند و اگر زبان فارسی نبود قدرت انتقال مفاهیم موجود در این آثار فاخر را در هیچ زبان دیگری پیدا نمی‌کردیم.
 
وی گفت: از آنجا که ترجمه آثار فارسی  به زبان‌های دیگر با ناکامی‌هایی در انتقال مفاهیم معنوی روبه‌رو هستند از این جهت آموزش زبان فارسی یک خدمت‌ بزرگ انسانی محسوب می‌شود.
 
 انتهای پیام/ 161
نظر شما
پربیننده ها