دوازدهمین جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد برگزار می‌شود/10 نمایشنامه برای اجرای استانی آماده شد

فراخوان دوازدهمین جشنواره تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» منتشر شد؛ این در حالی است که تا کنون 10 نمایشنامه تولید شده برای اجرا در مساجد در اختیار دفاتر استانی حوزه هنری قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۲۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸ - 09January 2017

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «محراب محمدزاده» مدیر دفتر تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» حوزه هنری در رابطه با فعالیت‌های اخیر این دفتر اظهار داشت: در حال حاضر 10 نمایشنامه تولید شده جهت اجرا در مساجد را در اختیار دفاتر استانی حوزه هنری قرار داده‌ایم و هم اکنون برخی از گروه‌های مسجدی در استان‌ها تمرین‌های خود را آغاز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: به زودی 15 عنوان نمایشنامه دیگر هم به گروه‌های تئاتر مسجدی ارسال می‌شود، خوشبختانه آثار از تنوع مضمونی خوبی برخوردار هستند و گروه‌ها به راحتی می‌توانند نمایشنامه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

محمدزاده در ادامه با اشاره آثار حاضر در جشنواره کشوری بچه‌های مسجد اظهار داشت: آثار از میان منتخبان استانی به جشنواره راه پیدا می‌کنند و استان‌هایی که توانایی برگزاری همایش بچه‌های مسجد را دارند نیز در حال فراهم کردن شرایط هستند و حتی برخی استان‌ها از جمله کرمانشاه فراخوان استانی هم منتشر کرده‌اند.

مسئول دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در پایان اظهار داشت: جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد پیش از این 11 دوره با ساختاری دیگر و در دهه 70 برگزار شده بود، اما دوره جدید جشنواره با اینکه دوازدهمین دوره است، اما تغییرات گسترده‌ای را در خود دارد که مهم‌ترین آن‌ها اجرای تئاتر توسط مردم برای مردم است، یعنی بچه‌های مسجد قرار است در مساجد به اجرای تئاتر بپردازند، در حالی که پیش از آثار اغلب در سالن‌های نمایشی اجرا می‌شدند.

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد قرار است 20 تا 26 فروردین 1396 «هم‌زمان با هفته هنر انقلاب» توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شود.

براساس فراخوان این جشنواره، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اجتماعی مردم، مسجد است. مساجد به جهت وجود طیف عظیمی از مخاطبان در سنین مختلف، مرکز خوبی برای ارائه آثار هنری با مفاهیم مورد وثوق است. مفاهیمی که البته توسط مردم خلق می‌شوند و توسط مردم نیز دیده می‌شوند. اتفاقی که می‌توان نام آن را جریانی برآمده از درون مردم و برای مردم نامید.

از این رو، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در تداوم اهداف و سیاست‌های خود و با هدف احیای تئاتر بچه‌های مسجد با رویکردی جدید اقدام به تاسیس دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد کرده که به حول و قوه الهی به مرور در مراکز استانی نیز تاسیس و راه اندازی می‌شود.

همچنین جهت متمرکز کردن فعالیت‌های هنرمندان مساجد سراسر کشور و نیز ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین گروه‌های نمایشی مساجد در نظر دارد «دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد» را در موضوعات مختلف دینی، اجتماعی، طنز و ... و با مضامین: قصص قرآنی (زندگانی پیامبران)، روایات و زندگانی اهل بیت (ع)، سبک زندگی ایرانی اسلامی، مسجد و انقلاب اسلامی، مسجد و دفاع مقدس، مسجد و مدافعان حرم و مسجد و اخلاق با حضور تولیدات نمونه و موفق دفاتر مراکز استانی و تهران در فروردین ماه 1396 برگزار کند.

مرحله‌ی اول: انتخاب متن و اعلام آمادگی

الف- نحوه شرکت:

برای تسهیل در انتخاب متن‌های مناسب با موضوع بچه‌های مسجد که قابل اجرا در مساجد نیز باشند تعدادی متون نمایشی به سفارش مرکز هنرهای نمایشی توسط نویسندگان مطرح کشور به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند که در اختیار دفاتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد گذاشته شده است.

ابتدا باید چند گروه مستعد مستقر در مساجد شناسایی شده و متناسب با توانایی گروه از بین نمایشنامه‌‌های موجود، متون مورد نظر انتخاب و طی نامه‌ای به مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری معرفی شوند.

ب- مدارک لازم:

- تکمیل فرم تقاضا و ارسال آن به همراه نامه حوزه هنری استان (در مرحله اول)

- ارسال تعداد سه حلقه دی وی دی با کیفیت از نمایش آماده شده جهت بازبینی (مرحله دوم)

ج- ضوابط و مقررات جشنواره:

- به هر یک از حوزه‌های هنری استان‌ها که در این رویداد حضور پیدا کنند به تناسب تعداد گروههای راه یافته به جشنواره و تعداد عوامل اجرایی کمک هزینه پرداخت خواهد شد. آماده سازی و ایاب و ذهاب گروههای نمایشی راه‌یافته، بر عهده حوزه هنری استان خواهد بود.

- انتخاب متن و تکمیل و ارسال فرم تقاضا جهت اعلام آمادگی: تا پنج بهمن ماه 1395

- ارسال فیلم آثار: پنجم اسفند 1395 ، اعلام نتیجه ارزیابی: 15 اسفند 1395 و برگزاری جشنواره: 20 تا 26 فروردین 1396 «هم‌زمان با هفته هنر انقلاب» است.

دبیرخانه جشنواره در تهران، تقاطع خیابان حافظ و سمیه،حوزه هنری،طبقه چهارم، مرکز هنرهای نمایشی، دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد با شماره تماس 88895053 است. علاقه مندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار