مشروح/ هاشمی در نشست خبری کمیته دانشگاهیان نمایشگاه قرآن خبر داد

اساتید قرآنی تجلیل می‌شوند/ امضای تفاهم‌نامه قرآنی بین وزارت‌خانه‌های علوم و ارشاد

مدیر بخش دانشگاهی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: در این نمایشگاه جشنواره‌ پایان‌نامه‌های قرآنی و مشاوره پایان‌نامه‌نویسی قرآنی برگزار خواهد شد و تاکنون بیش از 500 پایان‌نامه به جشنواره ارسال شده است.
کد خبر: ۲۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰ - 22June 2014

اساتید قرآنی تجلیل می‌شوند/ امضای تفاهم‌نامه قرآنی بین وزارت‌خانه‌های علوم و ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری فعالیت های بخش دانشگاهی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قران امروز با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

هاشمی در این مراسم با بیان اینکه در این نمایشگاه علاوه بر وزارت علوم، دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، دانشگاه فنی و حرفهای و سایر بخشها نیز فعالیتهای قرآنی خود را ارائه میدهند، اظهار کرد: همچنین در این نمایشگاه برنامه های متفاوتی تدارک دیده شده که هدف آن ایجاد و ترویج نگاه متفاوت به فعالیت های قرآنی در سطح جامعه است.

وی افزود: علاوه بر فعالیتهای جاری قرآنی در دانشگاه ها باید فعالیتهایی با رویکرد آکادمیک و متناسب با نیازهای دانشگاهی ترویج شود.

هاشمی با بیان اینکه ما باید برای رسیدن به انس واقعی با قرآن از ظواهر عبور کرده و به تدبر در قرآن برسیم اظهار کرد: اگر می خواهیم حق قرآن اداشود نیازمند این موضوع هستیم که تفکر و تدبر در قرآن به عنوان یک ضرورت ترویج شود.

وی ادامه داد: تدبر در قرآن نیازمند اجتهاد برای درک مفاهیم و معارف قرآن هست واین نیازمند حضور دانشگاهیان است. قرآن تنها کتاب امروز نیست، بلکه قرآن، پیام آن و دین برای هر نسل و عصری پاسخگو است.

مدیر بخش دانشگاهی بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با بیان اینکه انس با قرآن از طریق ترویج تدبر قرآنی هدفی است که مجموعه دانشگاهی قرآن در بیست و دومین دوره برگزاری نمایشگاه است، به تشریح برنامه ها پرداخته و گفت: در این نمایشگاه جشنوارههای پایاننامههای قرآنی و مشاوره پایاننامهنویسی قرآنی را خواهیم داشت. تاکنون بیش از 500 پایاننامه به جشنواره ارسال شده و همچنین دانشجویان میتوانند از اساتید قرآنی در زمینه پژوهش قرآنی مشورت بگیرند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به اینکه یکی از حوزههای تخصصی قرآنی، طب قرآنی است، گفت: امسال در نمایشگاه قرآن کریم با مدیریت وزارت بهداشت و مشارکت مابقی دستگاهها، در حوزه تخصصی طب قرآنی ورود پیدا کردهایم و فعالیتهایی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی آموزش قران کریم با تصدیگری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، مطالعات میان رشتهای در خصوص قران کریم با تصدیگری جهاد دانشگاهی و با مشارک سایر بخشها، فعالیتهای مکتوب و مجازی با مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی را از دیگر بخش های این دوره از نمایشگاه قران کریم دانست.

رئیس بخش دانشگاهی این دوره از نمایشگاه  به فعالیت هنری اشاره و تصریح کرد: دانشگاههای علمی و کاربردی، آزاد و پیام نور مسئول هماهنگی این حوزه را برعهده دارند.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به فعالیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در نمایشگاه قرآن امسال اظهارکرد: پخش آثار و کتب پیرامون صحیفه سجادیه و نهجالبلاغه از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها صورت خواهد گرفت.

هاشمی با اشاره به فعالیتهای هنری در بخش دانشگاهی، افزود: در این دوره از نمایشگاه، بخش فعالیتهای هنری از جایگاه ویژهای برخوردار است که در بخشهای خطاطی، تذهیب، نقاشی، صنایع دستی و آثار حجمی 200 اثر هنری خود را عرضه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه تشکلهای قرآن و عترت نیز در نمایشگاه قرآن کریم امسال حضور خواهند داشت، افزود: اکنون تشکلهای بسیاری در دانشگاهها با محوریت بسیج دانشگاهی در حال فعالیت هستند که در این نمایشگاه نیز آثار خود را ارائه میکنند. همچنین دانشگاه پیام نور، نمایشگاهی تحت عنوان قرآن و عترت برگزار خواهد کرد که تعدادی از آثار این نمایشگاه نیز در نمایشگاه قرآن امسال ارائه خواهد شد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با همکاری و برگزاری نشستهای مختلف انجام شده است و با همدلی این دستگاههاست که می توانیم به اهداف مطلوب برسیم. همچنین برای جبران کارهای انجام نشده و عقب مانده نیز نیازمند همکاری بیشتر هستیم.

رئیس بخش دانشگاهی این دوره از نمایشگاه از برگزاری برنامههای مختلفی همچون 10 نشست علمی – قرآنی در طول نمایشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد: جلسه هماندیشی بین کانونهای قرآن و عترت قبل از برگزاری نمایشگاه در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی وزارت با بیان اینکه از خادمین اساتید برجسته و فعالان قرآنی  نیز در این نمایشگاه تقدیر خواهد شد، گفت: با حضور وزیر علوم و مسئولان دانشگاهی از فعالان حوزه قرآن تقدیر و تجلیل خواهد شد و به علت تعداد بالای اساتید در این حوزه، تنها تعداد محدودی از پروفسورها و استاد تمامها وهمچنین دانشجویان برتر مسابقات قرآنی تجلیل خواهند شد.

وی با بیان اینکه وزارت ارشاد سهم بسزایی در حوزه فعالیتهای قرآنی دارد، افزود: قرار است تفاهم نامهای میان معاونت فرهنگی وزارت علوم با وزارت ارشاد در حوزه فعالیتهای قرآنی انجام شود. زیرا اگر یک تفکر و رویکرد جدید بخواهد در جامعه شکل بگیرد، ابتدا باید از دانشگاه شروع شود. وزارت ارشاد نیز بر همین عقیده است و بنا داریم تفاهمنامهای پیرامون همین موضوع با وزارت ارشاد به امضا برسانیم.

معاون وزیرعلوم با اشاره به اینکه قصد داریم تا با استفاده از پژوهشهای علمی در حوزه قرآنی و استفاده از تکنولوژیهای روز یک حرکت جدیدی در تدبیر در قرآن ایجاد کنیم، ادامه داد: برخی موسسات پژوهشی و فرهنگی اعلام آمادگی کردند که 80 درصد مفاهیم قرآنی را در عرض یک ماه به دانشگاهیان عرضه کنند که این طرح در 4 دانشگاه به شکل پایلوت آغاز شده است.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا برنامهای در مورد تحریفهایی که از قرآن توسط گروههای خشونتگرا انجام میشود، دارید، اظهار کرد: اینکه گروههایی در دنیا با اتکا به تبلیغات دینی مخاطب را جذب میکنند، یک پدیده دوسویه است. ابتدا جایگاه رحمانی قرآن تحریف می شود، از سویی می توان فهمید که قرآن مخاطبان بسیاری در جامعه  دارد و همین امر مسئولیت ما را سنگین می کند.

وی افزود: اگر گروهی مثل داعش با تفسیر نادرست از قرآن می توانند، در میان مردم و ملتها جایگاهی پیدا کنند، قطعاً با تفسیر درست آن می توان مخاطبان بسیاری را جذب کرده و به جایگاه رفیع و بالاتری دست یافت. که این نیازمند دانستن زبان است. باید به تقویت زبان برای ترویج فرهنگ اسلامی در دانشگاهها پرداخت.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مراسم افتتاحیه بیستودومین نمایشگاه قرآن کریم سوم تیرماه ساعت 18:30 با حضور وزیر ارشاد، در سالن خلیج فارس باغموزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد. 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار