«شکنجه‌گر مخوف ساواک» که بود؟

رئیس ساواک تهران که به «شکنجه‌گر مخوف ساواک» معروف شده بود را بشناسید.
کد خبر: ۲۲۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ - 09January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مرور تاریخ موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه‌های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که فریفته پول، قدرت و ثروت شده‌اند ببینیم.
    
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از افرادی که  در ساواک در زمان پهلوی فعالیت گسترده ای داشت و نقش او را این شب‌ها بهزاد خداویسی در معمای شاه ایفا می کند، پرویز ثابتی مسئول اول اداره کل سوم ساواک و رئیس ساواک تهران بود.

وی پس از تولدش در سال 1315 و کسب تحصیلات مقدماتی، لیسانس خود را در رشته قضایی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران گرفت. او در سال 1352 توسط ارتشبد نصیری، رئیس ساواک، به سمت مدیر کل اداره سوم تعیین و عملاً همه کاره ساواک شد. البته ابتدای این ورود از سال 1337  با معرفی ضرابی (مدیر کل نهم ساواک) بود. سمتی که با جاه طلبی که او داشت منجر به ارتقایش در ساواک شد.

این ترقی تا جایی پیش رفت که احراز همه مشاغل مهم از پست وزارت گرفته تا استادی دانشگاه و معلمی و حتی کارمندی دولت، در گرو دریافت اجازه اداره‌ای بود که ریاستش را ثابتی به عهده داشت.

ثابتی طرفدار سیاست سرکوب تظاهرات بود و همواره تأکید داشت که دولت باید با قاطعیت تمام تظاهرات را سرکوب کند و از طرفی مایل بود دست مخالفان وفادار به رژیم را باز بگذارد که از نظام حاکم و حتی از اعضای خاندان سلطنت انتقاد کنند. در سال 1357 بود که به جهت آشنایی هویدا با ثابتی، هویدا طی نامه ای به شاه خواستار واگذاری وظیفه سرکوب مخالفان به ساواک شد و در همین راستا ثابتی به سرعت سیاهه‌ای از 1500 تن از مخالفان عمده رژیم را با اعتقاد به اینکه بازداشت آن‌ها آرامش را به شهرها بر می گرداند فراهم کرد؛ اما در نهایت شاه با بازداشت سیصد نفر از آن‌ها موافقت کرد.

او از جمله کسانی بود که در رأس یک گروه از مأموران ساواک به اسرائیل اعزام شد و به احتمال قوی در همان مأموریت به استخدام موساد درآمد، چرا که در طول دوران کاری اش مدام با این گروه ارتباط داشت.

پرویز ثابتی که به «شکنجه‌گر مخوف ساواک» معروف بود، ده روز قبل از انقلاب اسلامی به ژنو گریخت و از آنجا به اتفاق همسرش به اسرائیل رفت، برخی منابع نیز به استقرار او و همسرش در آمریکا و فعالیت های اقتصادی که همچنان ادامه دارند، اشاره کرده اند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار