تجلیل مراجع عظام تقلید از شخصیت مرحوم «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی»

مراجع عظام تقلید در پیام‌های جداگانه با تسلیت ارتحال «آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی» رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و از استوانه‌های انقلاب اسلامی از جنبه‌های مختلف این عالم ربانی تجلیل کردند.
کد خبر: ۲۲۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶ - 09January 2017
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حضرات آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی و هاشمی شاهرودی هر کدام به بخشی از نقش آفرینی‌های «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» در تاریخ پر فراز و فرود انقلاب اسلامی اشاره کردند.

*آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه درگذشت عالم مجاهد مرحوم حجت الإسلام و المسلمین آقای هاشمی رفسنجانی موجب تأثر و تأسّف گردید، بیان داشت: آن فقید سعید، سالیان سال در سنگرهای مختلف انقلاب اسلامی، در حدّ توان انجام وظیفه نمود، و در حفظ اعتدال و آرامش جامعه و رفاه مردم، به توفیقاتی نائل گردید.
وی ادامه داد: حضور ولائی آن مرحوم در حرمین شریفین، و اعلام مواضع محکم مذهبی و دینی در آن مکان مقدّس در خاطره‌ها همیشه باقی خواهد ماند.

*آیت الله ناصر مکارم شیرازی از دیگر مراجع تقلید نیز در پیامی به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان سال ‌ها در خدمت امام راحل(ره) فداکاری کرد و بعد از ایشان نیز به طور دائم در صحنه انقلاب بود.
وی ادامه داد: اینجانب ایشان را از آن زمان که در حوزه درسی ما شرکت داشت به خوبی می‌شناختم؛ مردی بسیار جدی، باهوش، شجاع و صاحب اراده بود، ایشان مشکلات مختلفی را پشت سر گذاشت، ولی این مشکلات هرگز سبب نشد که صحنه را ترک کند.

* آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز با صدور پیامی بیان کرده است: سوابق درخشان آیت الله هاشمی رفسنجانی با توجه به زحمات فراوانی که در راه به ثمر نشستن انقلاب و ارتباط بسیار وسیعی که با امام راحل داشته و خدمات وی به مردم متعهد ایران در پست هایی که به عهده گرفته بودند، بر هیچ کس مخفی نیست.

وی ادامه داد: امروز که با مشیت الهی آن برادر عزیز به لقاء الله پیوسته، ملت وفادار به امام و رهبر معظم انقلاب در تجلیل از مقام ایشان در تشییع جنازه و مجالسی که تشکیل خواهد شد و یک بار دیگر وحدت و اتحاد خود و پشتیبانی از نظامی که با زحمات ملت شریف و امثال ایشان به وجود آمده است را در برابر چشم بدخواهان و تفرقه طلبان به نمایش خواهند گذاشت و بار دیگر دشمنان را ناامید خواهند ساخت.

*آیت الله محمدعلی علوی گرگانی از دیگر مراجع تقلید نیز با صدور پیامی ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت و خاطرنشان کرد: ایشان با هوشیاری و زحمات فراوان بعد از رحلت امام خمینی در سازندگی و آبادی مملکت ایران نقش ماندگار ایفا کردند.

وی ادامه داد: این عالم مجاهد و زحمتکش که دردوران قبل ازانقلاب در مبارزات علیه دستگاه سلطنتی شاهنشاهی در کنار مرحوم آیت الله طالقانی و شهیدان بهشتی و مطهری و مفتح و برخی دیگر از انقلابیون وفادار به امام خمینی (ره) سالها رنج زندان را کشیدند.

آیت الله علوی گرگانی خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از انقلاب نیز امام خمینی را تنها نگذاشته و در صحنه های مختلف و در رده های بالای انقلاب همچون ریاست مجلس شورای اسلامی و جانشین فرمانده کل قوا در زمان جنگ نقش آفرین و مؤثر بودند.

*آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید نیز در پیامی صوتی گفت: ارتحال استوانه انقلاب اسلامی، صحابی صالح و صابر و صادق امام راحل و امین امت، حضرت آیت‌آلله هاشمی رفسنجانی را به محضر مبارک بقیه‌الله ارواح من سواه فداه، رهبر محترم، ملت بزرگ ایران و خاندان شریف آن رحیل محبوب تسلیت عرض می‌نماییم.

وی ادامه داد: بهترین ابراز همدردی در این سانحه سنگین ملی و رخداد توان‌فرسا حفظ نظام اسلامی، تقویت ارکان و حرکت در مدار پیام رهبری است.

*آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی از دیگر مراجع تقلید نیز پیامی بیان داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی مجاهدی خستگی ناپذیری بود که فقدان وی را تنها فضل الهی می تواند جبران کند

وی ادامه داد: این انسان خدوم و مجاهد، از پیشگامان مبارزه و نهضت عظیم امام راحل و از جمله افراد برجسته انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می رفت که از عمق جان به ندای قائد عظیم الشأن امام راحل لبیک گفتند.

آیت الله شاهرودی خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی به حق در آن دوران سخت مبارزه با رژیم سفاک ستمشاهی در ایثار جان و مال دریغ نورزید و همواره در مسیر اعتلای کلمه طیبه انقلاب اسلامی قبل و بعد از پیروزی و در عصر قیادت آن یگانه دوران ،گام برداشت و از جمله افراد مورد اعتماد ایشان بود که بار مسئولیت های سنگینی را در آن دوران به شایستگی بدوش کشید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکشنبه شب در سن 82 سالگی بر اثر عارضه قلبی در تهران دعوت حق را لبیک گفت و به ملکوت اعلی پیوست.

رئیس جمهوری اسلامی ایران، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری و غیره از جمله سوابق آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین امام و رهبری در انقلاب اسلامی است.

منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار