به بهانه حماسه 22 دی ماه 94؛

بازخوانی رویداد زانو زدن آمریکایی‌ها مقابل دلیرمردان سپاه در خلیج فارس

22 دی ماه سال گذشته بود که دو شناور رزمی آمریکایی با 10 تفنگدار(9مرد و یک زن) با نقض حریم دریایی ایران در محدوده جزیره فارسی در خلیج فارس، توسط رزمندگان نیروی دریایی منطقه دوم سپاه بازداشت و به پایگاه این نیرو در جزیره فارسی منتقل می‌شوند.
کد خبر: ۲۲۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ - 11January 2017

به گزارش دفاع پرس از بوشهر، 22 دی ماه سال گذشته بود که دو شناور رزمی آمریکایی با 10 تفنگدار(9مرد و یک زن) با نقض حریم دریایی ایران در محدوده جزیره فارسی در خلیج فارس، توسط رزمندگان نیروی دریایی منطقه دوم سپاه بازداشت و به پایگاه این نیرو در جزیره فارسی منتقل می‌شوند. به گفته فرمانده نیروی دریایی سپاه، ناو هواپیمابر آمریکایی نیز در این محدوده در آب‌های بین‌المللی حضور داشت و پس از بازداشت این دو شناور آمریکایی، تحرکات دریایی و هوایی «غیرحرفه‌ای» از سوی آمریکایی‌ها انجام شد که با اقدامات مناسب نیروهای سپاه، بعد از 40 دقیقه آرامش به منطقه بازگشت و 10 تفنگدار آمریکایی در اختیار نیروهای ایرانی مورد بازجویی قرارگرفتند.

سپاه یک روز پس از دستگیری در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.

اطلاعیه سپاه درباره رهاسازی سربازان آمریکایی

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: در پی ورود غیر قانونی و غیر مجاز دو فروند شناور رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و در حوالی جزیزه فارسی در عصر روز گذشته (سه‌شنبه مورخ 94/10/22 ) این شناورها پس از تمکین اخطار شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه متوقف و سرنشینان آن که 9 تفنگدار مرد و یک تفنگدار زن بودند، دستگیر شدند.

این اطلاعیه افزوده است: همانگونه که در اطلاعیه‌های قبلی تصریح شده بود در هنگام توقیف این دو شناور رزمی، ناوگروه هواپیمابر"ترومن" امریکا و ناوگروه هواپیمابر "شارل دو گل " فرانسه در آب‌های بین المللی منطقه حضور داشته‌اند و همزمان ناو گروه هواپیمابر امریکایی اقدام به تحرکات انفعالی و احساسی هوایی و دریایی نمود که با هوشمندی و مدیریت مقتدرانه نیروی دریایی سپاه کنترل و آرامش در منطقه تأمین شد.

در ادامه این اطلاعیه با بیان اینکه "در شناورهای امریکایی‌ سلاح‌های سبک و نیمه سنگین وجود داشته است" تصریح شده است: پس از انتقال و استقرار تفنگداران دستگیر شده در محل پایگاه نیروی دریایی سپاه، بررسی‌های لازم پیرامون چرایی و چگونگی ورود غیر قانونی آنان آغاز گردید و همزمان مقامات سیاسی امریکا در تماس‌های مکرر با مقامات سیاسی کشورمان با غیر عمدی خواندن اقدام شناورهای رزمی خود، آزادی تفنگداران امریکایی را در خواست کردند.

این اطلاعیه افزوده است: پس از بررسی‌های فنی و عملیاتی در تعامل با مراجع ذیصلاح سیاسی و امنیت ملی کشور و مشخص شدن سهوی و غیر عمدی بودن ورود شناورهای رزمی امریکا به آب‌های جمهوری اسلامی ایران و عذر خواهی آنها؛ تصمیم به رها سازی آنان گرفته شد.

این اطلاعیه با تأکید بر اینکه "امریکایی‌ها متعهد شدند که دچار اشتباهات مجدد نشوند" آورده است: تفنگداران دریایی دستگیر شده لحظاتی قبل با نظارت شناورهای رزمی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آب‌های بین المللی رها شدند.

در پایان این اطلاعیه تأکید شده است رزمندگان غیور نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مانند گذشته در پهنای خلیج فارس و تنگه هرمز با اقتدار و صلابت از سیادت دریایی و مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران دفاع خواهند کرد.

کشف بیش از 13هزار صفحه کاغذ و اطلاعات از آمریکایی ها

همچنین اواخر سال گذشته نیز فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در نشست خبری با بیان اینکه بیش از 13هزار صفحه کاغذ و اطلاعات از آمریکایی ها در جریان این دستگیری آنها در خلیج فارس به دست آوردیم اظهار داشت: این اطلاعات از تخلیه لپ تاپ، دستگاه جی پی اس و نقشه های آنان به دست آمده است و در عرصه های مختلف قابل استفاده است؛ همچنین با رصد صورت گرفته بیش از 550 صفحهدر فضای مجازی این اتفاق بازتاب جهانی داشته است که قرار است آن را به کتاب تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: تمامی تجهیزات آمریکایی ها به آنها استرداد شده است و هیچ چیز دیگری به جز اطلاعات تخلیه شده دستگاه ها را اخذ نکردیم در حالی که بر اساس قوانین بین المللی می توانستیم این کار را انجام دهیم.

رزمجو شایعه های موجود بر حفظ دو عدد سیم کارت نظامیان آمریکایی را تکذیب کرد و بیان داشت: همه وسایل آماریکایی ها پس داده شده است و هرگونه اظهار نظری غیر از این کذب محض است.

بازتاب مصاحبه اخیر سردار رزمجو در روزنامه هاآرتص اسرائیل

پس از نشست خبری چندی پیش سردار رزمجو فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه و اظهارات وی مبنی بر به دست آوردن اطلاعاتی در حدود 13 هزار صفحه در ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی در آیهای خلیج فارس در تاریخ 22 دی ماه سال94، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" به بررسی این موضوع پرداخت.

روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" گزارش داد: گزارش مستند پخش شده در تلویزیون رسمی ایران نشان داد که ایران اطلاعات ذخیره شده بر روی کامپیوتر و فایل حمل" JP Q "را مصادره کرده است این موارد به علاوه نقشه های موجود معادل حجم 13،000 صفحه ی کاغذمی باشد ، که از ملوانان آمریکایی یک روز قبل ازاینکه آنها را آزاد کنند ضبط شده است.

این روزنامه اشاره کرده است که"ژنرال علی رزمجو"سردار"جمعی فرماندهان سپاه پاسداران ایران، در این گزارش گفته است: "که مصادره این اطلاعات را در محدوده ی آبهای سرزمینی، مبتنی بر حقوق دفاعی ایران بوده و مطابق با قوانین بین المللی است و قابلیت استفاده کاربردی از این اطلاعات برای ما کاملاً "واضح است "ضمناً ایران همه دستگاه ها و جنگ افزارهای همراه ملوانان آمریکائی را پس از آزادی به آنان باز پس داده است و برپایه ی همین ماجرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد دارد پس از تدوین و چاپ یک کتاب در مورد این حادثه، جزئیات، واکنش ها وبازتاب بین المللی آن را منتشر نماید.

آمریکا فرمانده تفنگداران بازداشت شده در خلیج فارس را اخراج کرد

پس از این اتفاق نیروی دریایی امریکا از برکناری فرمانده ده ملوان آمریکایی متجاوز به آب‌های ارضی ایران درخلیج فارس در ماه ژانویه که مدت کوتاهی در بازداشت ایران بودند، خبر داده است.

نیروی دریایی امریکا در بیانیه ای گفت : اعتماد خود را به ناخدا یکم'اریک راش ' افسر اجرایی گروه ساحلی ریورین شامل ده ملوان در زمان حادثه ایران از دست داده است.

دو فروند قایق جنگی آمریکا 22 دی ماه سال گذشته که حامل ۱۰ ملوان بود به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی ایران در نزدیکی جزیره فارسی خلیج فارس توسط نیروهای یگان دریایی سپاه پاسداران دستگیر شدند.

راش مسئول آموزش و آماده ساختن بیش از 400 ملوان در این واحد بود. یک مقام نیروی دریایی امریکا گفت : ناخدا یکم راش فاقد رهبری موثر و کارا بود.این مقام که اجازه اظهار نظر علنی در مورد جزئیات برکناری نداشت به شرط عدم افشای هویت خود صحبت می کرد.

در بیانیه نیروی دریای امریکا گفته شده است ناخدا یکم راش از وظایف فرماندهی اش مرخص شده و تغییر ماموریت یافته است.

جزیره فارسی کجاست؟

در خلیج فارس حدود 90 جزیره کوچک و بزرگ وجود دارد که 34 جزیره آن متعلق به ایران است. از این تعداد 17 جزیره از نظر حاکمیت بر آبراه بین المللی تنگه هرمز و کنترل آن و همچنین کنترل تردد ناوگان بیگانه دارای اهمیت ژئوپلیتیکی و استراتژیکی می باشند.

جزیره فارسی در مرکز آب های عمیق خلیج فارس، دورترین جزیره ایران به خاک اصلی کشور در 120 کیلومتری بندر بوشهر قرار گرفته است و سالهاست بر مناسبات بین ایران و کشورهای متعارض منطقه ای و جهانی به عنوان یک برگ برنده، برای ایران نقش مهمی بازی می نماید.

محیط جزیره فارسی حدود 5/ 1 یکلومتر و مساحت آن کمتر از یک یکلومترمربع باشد. به دلیل کوچکی جزیره امکان ایجاد باند هواپیما در آن وجود ندارد. با این ویژگی دشمن نه می تواند آن را غرق کند نه می تواند به صورت طولانی مدت آن را اشغال نماید. کوچک بودن جزیره فارسی برای کشورمان از نظر نظامی یک حسن به شمار می رود.

تنها جزیره ای که در خلیج فارس مرزدریایی آن با مرز دریایی کشور همسایه تلاقی می کند جزیره فارسی است.براساس توافق صورت گرفته در سال 1968جزیره فارسی به ایران وجزیره العربی به عربستان تعلق گرفت و حاکمیت دو کشور بر جزایر مربوطه به رسمیت شناخته شد.ایران و عربستان توافق کردند تا 500 متری مرزسیاسی دو جزیره از منابع زیر بستردریا چیزی استخراج نکنند.

اهمیت جزیره فارسی در چیست؟

جزیره فارسی به علت در اختیار داشتن ارزش های ارتباطی، اقتصادی و نظامی، در قرن21نقش مؤثری را در افزایش قدرت ایران به خصوص انرژی بر عهده خواهد داشت.این جزیره به لحاظ سیاسی، اقتصادی، نظامی و قرارگیری در مسیر تردد کشتیرانی بین المللی در خلیج فارس از اهمیت استراتژیکی برخوردار است.

جزیره فارسی از نظر منابع نفتی غنی است. حدود 5 تا 7 حلقه چاه در این جزیره حفاری شده که در حال حاضر پلمپ می باشند. این جزیره کوچک و غیر مسکون با در اختیار داشتن 508 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و 212 میلیون بشکه میعانات گازی ذخائرش حدود25 درصد بیشتر از تولید گاز بزرگترین شرکت هند در جنوب این کشور است.

تجاوزات صورت گرفته به جزیره فارسی در طول تاریخ

-تیرماه سال 1366 اولین کاروان از نفتکشهای کویتی با پرچم آمریکا (نفتکش کویتی اَلرَّخاء با نام مبدّل بریجتون) و اسکورت کامل نظامی توسط ناوگان جنگی این کشور با تبلیغات رسانه ای گسترده به راه می افتد، که در فاصله 13 مایلی غرب جزیره فارسی، در اثر برخورد با مین های کار گذاشته شده توسّط سردار شهید نادر مهدوی و یارانش، منفجر می شود به طوری که حفره ای به بزرگی 43 متر مربّع در بدنه آن ایجاد می گردد.

-حمله ی مجدد به جزیره ی فارسی در عصر روز 16/07/1366 اتفاق می افتد که سردار شهید نادر مهدوی همراه با تنی چند از همرزمانش، جهت انجام گشت زنی و حفاظت از آبهای نیلگون خلیج فارس، با استفاده از دو فروند قایق تندرو توپدار و یک فروند ناوچه به سمت جزیره فارسی حرکت می کنند. نیروهای آمریکایی با چند فروند بالگرد بزرگ کبری به نامMS6به ناوگروه حمله کرده و رادار پایگاه فرماندهی را منهدم می کنند که ارتباط ناوگروه با مرکز به کلّی قطع می شود. پس از پانزده دقیقه درگیری شدید، با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از این بالگردها را منفجر می سازد.

-در تاریخ 21 آوریل 1988 مصادف با 1 اردیبهشت سل1367دو هواپيماي ميراژ عراقي به جزيره فارسي حمله كردند كه در آنجا يكي از آنها مورد اصابت پدافند هوايي قرار گرفت و متعاقب آن در فرودگاه ابوجبل عربستان سعودي فرود اضطراري نمود سپس قطعات خسارت ديده اين جت عراقي به عراق انتقال داده شد. اين حقايق از نشانه‌هاي آشكار همكاري همه‌جانبه عربستان سعودي در حمايت از رژيم متجاوز عراق در جنگ و نقض آشكار اصول بي‌طرفي است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها