فرمانده سپاه ایلام در گفت و گو با دفاع پرس:

انجام پروژه های محرومیت زدایی توسط سپاه برای دولت به صرفه است/ احداث 631 واحد مسکونی برای محرومین

فرمانده سپاه ایلام گفت: پروژه هایی که سپاه انجام آنها را عهده دار می شود از لحاظ کیفیت، زمان اتمام کار و قیمت تمام شده، برای دولت به صرفه است.
کد خبر: ۲۲۱۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵ - 13January 2017
گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ بحث محرومیت زدایی و حضور در عرصه های اقتصاد مقاومتی از جمله موضوعاتی است که در سال های اخیر سپاه حضور بیشتری داشته؛ هرچند شاید به تعبیری ماموریت سازمانی سپاه حضور در چنین عرصه هایی نباشد؛ ولی از آنجایی که سپاه از جنس مردم است، بر خود واجب می داند بخشی از توان خود معطوف به فعالیت در عرصه های مورد اشاره باشد.

از این رو برای آگاهی از چنین فعالیت هایی خبرنگار دفاع پرس گفت و گویی را با سردار «سید صادق حسینی» فرمانده سپاه استان ایلام  با موضوع «اقتصاد مقاومتی و محرومیت زدایی» انجام داده که در ادامه آمده است.

سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام در بخش محرومیت زدایی تا چه میزان هزینه کرده است؟

پیرو ابلاغ فرماندهی کل قوا مبنی بر رفع محرومیت زدایی از استان های کم برخوردار و محروم، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، اعتباری را برای ایلام همانند سایر استان های شمال غرب و جنوب شرق کشور منظور کرد که بر این اساس طی سال های 92 تا کنون از اعتبارات محرومیت زدایی، گروه های جهادی و بسیج سازندگی دریافت کردیم که به دنبال آن دو هزار و 935 پروژه کوچک و بزرگ را در دستور کار قراردادیم و از این تعداد هم دو هزار و 829 پروژه با هزینه ای معادل 9 میلیارد و 789 میلیون و 500 هزار تومان اجرایی شده و در حال حاضر نیز 106 پروژه با اعتباری حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تومان در حال اجرا است.

محورهای محرومیت زدایی که اعتبار برای آنها لحاظ شده شامل چه عرصه هایی می شود؟

محورهای محرومیت زدایی در ایلام شامل: ساخت مسجد، غسالخانه، پل ارتباطی، زمین ورزشی، سرویس بهداشتی، خانه بهداشت، مدرسه، آب رسانی، لایروبی انهار، حوزه های علمیه و احداث یادمان های دفاع مقدس و مزار شهدا،می شود که به تفکیک عبارتند از : احداث و تکمیل 105 باب مسجد و در حال احداث بودن 47 باب مسجد، 35 باب غسالخانه، 15 باب خانه عالم، چهار مورد پل ارتباطی، پنج مورد زمین ورزشی، سرویس بهداشتی و حمام دو هزار و 406 چشمه، خانه بهداشت 10باب، مدرسه یک باب، خانه محروم 21 باب، جاده ارتباطی دو مورد، کمک به یادمان های دفاع مقدس دو مورد، لایروبی انهار سه مورد، ساخت و نصب المان مزار شهدا 92 مورد و آبرسانی به مناطق محروم روستایی یک مورد بوده است.

بنابراین جمع پروژه هایی که تاکنون به اتمام رسیده اند، دو هزار و 829 مورد است که 106 پروژه باقی مانده هم تا پایان سال به اتمام می رسند.

آیا با سایر نهادهای کمک رسان به محرومین همکاری هم دارید؟

سپاه بر اساس توافقی که با کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته، متعهد شده برای محرومان شش استان کشور تعدادی خانه برای محرومین احداث کند به این صورت که تامین اعتبار از سوی کمیته امداد انجام می شود و ساخت واحدها را نیز سپاه انجام می دهد.

بر این اساس سپاه متعهد شده در سال جاری تعداد 631 واحد مسکونی 50 متری را برای محرومین احداث کند که از این تعداد حدود 329 واحد تامین اعتبار آنها انجام شده و در دست احداث قرار دارد و از این تعداد هم از اردیبهشت امسال تاکنون 162 واحد مسکونی ساخته شده و در اختیار محرومین قرار گرفته و 167 واحد هم در دست احداث است که تا دو ماه آینده تحویل داده می شود و مابقی واحدهای باقی مانده نیز تا پایان سال تکمیل شده و در اختیار صاحبان آنها قرار می گیرد.

*در عرصه های مربوط به اقتصاد مقاومت نیز چه فعالیت هایی را انجام داده اید؟

سپاه استان ایلام در کنار فعالیت های محرومیت زدایی، در عرصه های مربوط به اقتصاد مقاومتی نیز ورود پیدا کرده به نحوی که طی سال های 92 تا 95 تقریبا با اعتبار 26 میلیارد و 599 میلیون و 500 هزار تومان، تعداد دو هزار و 726 پروژه اقتصاد مقاومتی را انجام داده که به مرحله بهره برداری رسیده اند.

عرصه هایی که در اقتصاد مقاومتی فعالیت هایی در آنها صورت گرفته شامل طرح هایی مانند پرورش مرغ بومی، قارچ، زنبور عسل، ماکیان، ورمی کمپوست، ماهی، گیاهان دارویی، دامداری، باغ داری، زعفران، صنایع دستی، تبدیلی و کشاورزی، ماشین های جوجه کشی کوچک و مشاغل خانگی، می شوند.

باتوجه به مجموع اقدامات صورت گرفته در حوزه های محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی، این گونه اقدامات چه بازخوردهایی را در سطح جامعه داشته است؟

این قبیل اقدامات بازخورد بسیار وسیعی در جامعه بویژه در بخش محرومیت زدایی داشته است؛ زیرا احساس می کنند، تکیه گاه و پناه گاهی پیدا کرده اند تا به مشکلات آنها رسیدگی شود؛ بنابراین فعالیت های انجام شده رضایت مندی بسیار خوبی در سطح جامعه به دنبال داشته است.

چرا سپاه در چنین حوزه هایی که شاید تکلیف قانونی برای انجام آنها نداشته باشد، ورود پیدا می کند؟

سپاه هر کجا کارهای بر زمین مانده در کشور وجود داشته باشد، برای انجام آنها ورود پیدا می کند، به عبارت دیگر هر کجا بخش دولتی نمی تواند فعالیتی را انجام دهد، سپاه برای انجام آنها پیش گام می شود؛ از سوی دیگر پروژه هایی را که سپاه انجام آنها را عهده دار می شود از لحاظ کیفیت، زمان اتمام کار و قیمت تمام شده آن برای دولت به صرفه تر است به عنوان مثال اگر سپاه مسجدی را با 100 میلیون تومان در کوتاه ترین زمان ممکن به اتمام می رساند. همین پروژه را چنانچه دولت به پیمانکاری غیر از سپاه واگذار کند هزینه اتمام مسجد حدود 250 میلیون تومان می شود.

به همین خاطر ورود سپاه به عرصه محرومیت زدایی برای بخش دولتی سهل الوصول تر است؛ البته همچنان این انتظار در مردم وجود دارد که چرا دولت در این عرصه ورود کم فروغی دارد.

همکاری بخش دولتی با سپاه در امر محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی چگونه است؟

ما در توافقی که سال پیش با بخش دولتی داشتیم، قرار بود 18 میلیارد تومان سپاه و به همین میزان هم بخش دولتی برای انجام فعالیت های محرومیت زدایی بیاورد، یعنی مقرر شده بود فعالیت های محرومیت زدایی در استان ایلام با رقمی معادل 36 میلیارد تومان آغاز شود؛ اما متأسفانه همکاری خوبی را در این زمینه با بخش دولتی شاهد نبودیم؛ زیرا این فعالیت ها فقط با هزینه سپاه انجام شد.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار