گزارشی از جنایات ارتش امریکا در کشورهای دیگر؛

حمله به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم/ زندان ابوغریب و گوآنتانامو نماد صلح طلبی آمریکا

کشتار افراد غیر نظامی، تجاوز به زنان و توهین به اعتقادات و ارزش های ملی و مذهبی مردم کشورهای تحت اشغال از جمله مهم ترین جنایات سربازان و نیروهای ارتش امریکا در کشورهای تحت اشغال به شمار می رود.
کد خبر: ۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷ - 20August 2013

حمله به افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم/ زندان ابوغریب و گوآنتانامو نماد صلح طلبی آمریکا

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دولت امریکا در چند دهه گذشته با اشغال کشورهای مختلف نیروهای نظامی خود را نیز در این کشورها مستقر کرده است که با پیامدهایی مانند کشتار افراد غیر نظامی، تجاوز به زنان و توهین به اعتقادات و ارزش های ملی و مذهبی مردم کشورهای تحت اشغال از سوی این نیروهای امریکایی همراه بوده است.


در طول دهه های گذشته حضور ارتش آمریکا در کشورهای خارجی نه تنها اشغال سرزمین و نقض حاکمیت آنها را در کنار سلطه طلبی و توسعه طلبی این کشور به همراه داشته بلکه با مسائل دیگری نیز همراه شده است. بدین نحو که می توان ادعا کرد امریکا رکورددار جنایت علیه شهروندان بیدفاع در کشورهای اشغالی است. این جنایات شامل قتل، شکنجه و تجاوزهای جنسی می شود که موجی از اعتراضها را برانگیخته و واشنگتن را با مشکلات فراوانی روبهرو کرده است.  در اینجا به گوشهای از این جنایات در کشورهای مختلف اشاره میشود:


افغانستان


امریکا و متحدان این کشور به عنوان بخشی از طرح موسوم با «جنگ با تروریسم» در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند. این حمله اگرچه سرنگونی رژیم طالبان را در پی داشت، اما باعث بازگشت امنیت به این کشور نشده است و ناامنی در افغانستان همچنان وجود دارد.

در کنار این موضوع، حضور نیروهای خارجی در افغانستان به رهبری امریکا مشکلات دیگری نیز برای مردم افغانستان ایجاد کرده است به طوری که شاهد جنایت های گسترده نیروهای خارجی علیه مردم این کشور نیز بوده ایم.


جنایات نظامیان امریکایی در افغانستان به تیراندازی به افراد غیرنظامی محدود نمی شود. در این رابطه گزارشاتی از سوی برخی رسانه های مانند اشپیگل منتشر شده است که نشان می دهد نظامیان آمریکایی در حالی با کودکان افغان عکس یادگاری میگیرند در سناریویی به سمت آنها شکلات پرتاب کرده و زمانی که این کودکان بیگناه برای برداشتن این شکلاتها به میدان میآیند، به سمت آنها تیراندازی میکنند.


در این رابطه مجله امریکایی "رولینگ استون"  گزارش داد گروهی از نظامیان آمریکایی که متهم به قتل بی رحمانه غیرنظامیان افغان هستند، آنطور که پنتاگون مدعی است، مخفیانه عمل نکرده اند بلکه در مقابل دیدگان واحد نظامی خود، مرتکب جنایت شده اند. این برخلاف ادعای ارتش آمریکا است که می گوید این نظامیان بدون اطلاع فرماندهان خود، عمل کرده اند.


علاوه بر این، طبق گزارشات و اخباری که در محافل رسانه ای منتشر شده است همواره شاهد موارد متعددی از کشتار افراد غیرنظامی افغان توسط نظامیان امریکایی و در برخی موارد نیز تجاوزاتی از سوی این نظامیان علیه زنان افغان بوده ایم.


عراق


در رابطه با جنایات نیروهای امریکا در عراق کافی است به تلفات ناشی از حمله امریکا به عراق اشاره داشت. برپایه یک «تحقیق علمی درباره مرگ عراقیها به سبب تهاجم امریکا» که از سوی «جاست فارن پالیسی» انجام شد، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عراقی در این جنگ جان خود را از دست دادهاند. این عدد دست کم ۱۰ برابر از آماری که از سوی رسانههای امریکایی نقل شده بیشتر است.


یکی از فرماندهان نیروی زمینی ارتش امریکا طی گزارشی اعلام کرد جورج بوش رئیس جمهور پیشین این کشور، شکنجه را به صورت سیستماتیک در عراق مجاز اعلام کرده بود و بدین ترتیب مرتکب جنایت جنگی شده است و دلالت های آن را می توان در اقدامات نیروهای امریکایی در کشتار و تجاوز علیه افراد بی گناه و غیر نظامی عراقی مشاهده نمود.


در سال ۲۰۰۴ عکسهایی از نگهبانان زندان "ابوغریب" واقع در ۳۴ کیلومتری غرب بغداد در حالی که به زندانیان اهانت کرده و به راههای مختلف کرامت آنها را زیر سئوال برده بودند، منتشر شد که این امر دولت "جورج دبلیو بوش" را در داخل و خارج از این کشور با مشکلات فراوانی رو بهرو کرد.  بر اساس گزارشهای سازمانهای حقوقی عراق و سازمانهای بینالمللی، جنایات در این زندان علاوه بر استفاده از ابزارهای شکنجه مانند برق، سگهای درنده، تجاوزهای جنسی را نیز در بر داشته است.


ژاپن


در سالهای گذشته آمریکاییها رکورددار تجاوزهای جنسی در کشورهای آسیایی به ویژه ژاپن و کره جنوبی بودهاند که در ادامه به برخی از این جنایات اشاره می شود. در 9 اگوست 1945 "هری ترومن" دستور بمباران اتمی شهر "ناکازاکی" در ژاپن را صادر کرد و البته قربانی های زیادی نیز داشته است.

در اثر بمباران اتمی شهر ناکازاکی 73884 نفر کشته و بیش از 60 هزار نفر از ساکنان این شهر مجروح شدند و تمام موجودات زنده این شهر چه حیوانات و چه جانوران و چه گیاهان به طور کامل از بین رفته و نابود شدند.


همچنین جرم و جنایات نظامیان آمریکایی در ژاپن بویژه در جزیره اوکیناوا که میزبان بیش از دو سوم نظامیان آمریکایی در ژاپن هستند، سابقه ای دیرینه دارد. به گونه ای که می توان گفت همواره مردم این منطقه با حادثه و جرمی از ناحیه نظامیان آمریکایی مواجه هستند. تجاوز به زنان ژاپنی، آلودگی زیست محیطی و آلودگی صوتی از مشکلات اساسی مردم این منطقه است.از سال 1972 میلادی تاکنون که نظامیان آمریکایی در این جزیره مستقر شده اند، بیش از 6 هزار فقره جرم توسط آنان ثبت شده است. اما مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی مستقر در ژاپن، نه تنها نظامیان خاطی آمریکایی را از هر گونه مجازاتی مبرا می کرد، بلکه این مصونیت با گستاخ کردن این نظامیان، بر شدت و دامنه تخلفات و جنایات آنان افزوده است.


علاوه بر این موضوعات، جنبه دیگری از جنایات نیز از سوی سربازان امریکایی در ژاپن منتشر شده است. انتشار خبر تجاوز یک سرباز آمریکایی به یک دختر ۱۲ ساله ژاپنی در سال ۱۹۹۵ موج شدیدی از اعتراضها را علیه نیروهای آمریکایی باقی مانده در این کشور از زمان پایان جنگ جهان دوم به دنبال داشت.


کره جنوبی


در کره جنوبی نیز نزدیک به سی هزار سرباز آمریکایی جنایات فراوانی را در این کشور انجام دادهاند و برخی از آنها نیز مانند تجاوز به زنان کره ای رسانه ای شده است. همچنین کشتار غیرنظامیان کره جنوبی در طول جنگ کره نیز توسط نظامیان امریکایی دارای اهمیت است و طی آن ۳۰۰ شهروند توسط نیروهای ارتش آمریکا و بین ۲۶ تا ۲۹ ژوئیه ۱۹۵۰ کشته شدند.


جنگ ویتنام


هر چند امروزه ویتنام را به عنوان یکی از مکان هایی که ارتش امریکا دچار شکست سنگینی شده است می شناسند اما نیروهای امریکایی در این کشور نیز مرتکب جنایات گسترده ای شده اند که به برخی از آنها اشاره می شود. در ماه مارس 1968 میلادی، ۳۴۷ تا ۵۰۴ شهروند جمهوری ویتنام جنوبی توسط سربازان امریکا به قتل رسیدند. اکثر قربانیان غیرنظامیان زن و کودک بودند. قبل از قتل، برخی از قربانیان مورد تجاوز، شکنجه و قطع اعضای بدن نیز قرار گرفته بودند. برخی از اجساد نیز در جریان کشتار توسط سربازان قطعهقطعه شده بودند.


جنایات بیولوژیکی امریکا


جنایات جنگی آمریکا در عراق و افغانستان جنبه های جدیدی و وحشتناکی نیز دارا است. تولد نوزادان ناقص الخلقه در عراق و افغانستان استفاده ارتش آمریکا از اورانیوم ضعیف شده را تایید می کند. این برای اولین بار نیست که اردوی آمریکا از اورانیوم ضعیف شده استفاده می کند بلکه در جنگ طوفان صحرا، اردوی آمریکا برضد نیروهای عراقی از گلوله های حاوی اورانیوم ضعیف شده استفاده کرد که باعث بروز بیماری های سخت و لاعلاجی میان مردم به خصوص در جنوب عراق شده است. به گونه ای که در این مناطق، تولد افراد معلول و بروز سرطان مزمن ناشی از استفاده آمریکا از اورانیوم ضعیف شده همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که امریکا بدون توجه به پیامدهای استفاده از چنین تسلیحاتی از آنها در جنگ های مختلف استفاده می کند. در افغانستان با توجه به سانسور خبری شدیدی که محافل غربی اعمال می کنند آثار و پیامدهای استفاده از گلوله های حاوی اورانیوم و سایر مهمات جنگی به مرور مشخص می شود. آمریکا در جنگهای عراق و افغانستان بارها اقدام به آزمایش سلاح های جدید نیز کرده است.
 
درواقع آمریکا از مردم کشورهائی مانند عراق و افغانستان برای آزمایش ادوات و تجهیزات نظامی خود استفاده می کند که این خود، جنایت برضد بشریت است. این در حالی است که آمریکا با ادعای آزادی و ایجاد رفاه برای مردم افغانستان به این کشور لشکر کشی کرد اما اکنون مشخص شده است که آمریکا برای رسیدن به منافع خود جنایات بیشماری را بر ضد مردم افغانستان مرتکب شده است که ابعاد آن به مرور افشا می شود.
 
 
امریکا کاپیتولاسیون استعماری را دنبال می کند
 
امریکا در حالی که شعارهای متمدنانه حمایت از حقوق بشر، تساوی کشورها و مبارزه با تروریسم را سر می دهد، حق کاپیتولاسیون (مصونیت قضایی) که مشخصه ویژه ای از دوران استعمار است را نیز دنبال می کند. تازه ترین تلاش مقام های واشنگتن برای کسب امتیاز کاپیتولاسیون را در افغانستان شاهد می باشیم.
 
به دنبال امضای پیمان همکاری استراتژیک امریکا و افغانستان که توسط اوباما و کرزی صورت گرفت، امضای معاهده نظامی میان دو کشور دور از انتظار نیست و اگر چنین شود کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی برای نظامیان امریکا در افغانستان، محقق خواهد شد. 
 
بر اساس این قرارداد، این امتیاز به سربازان امریکایی در نظر گرفته می شود که در صورت ارتکاب جنایت و جرمی دولت کشور میزبان حق رسیدگی به آن را ندارد و این امر عامل مهمی در افزایش جنایات سربازان امریکایی در کشورهای مختلف به خصوص افغانستان بوده است.
 
تجاوز به نظامیان زن آمریکایی
تجاوزات و جنایات نظامیان امریکایی در کشورهای تحت اشغال امریکا تنها به جنایت علیه شهروندان آن کشورها منتهی نمی شود؛ در این رابطه با توجه سطح گسترده فساد میان نظامیان امریکایی می توان به آمار زیاد تجاوز نظامیان امریکایی علیه سربازان زن این کشور در پایگاه های نظامی خارج از امریکا نیز اشاره داشت.
 
بدین شکل که زنانی که در نیروهای مسلح امریکا خدمت می کنند و اکنون در کشورهایی همچون افغانستان و عراق حضور دارند، بیشتر از آنکه در جنگ هدف گلوله دشمن قرار گیرند، از طرف همرزمان خود در معرض تعرض جنسی هستند!
 
چندی پیش تلویزیون "راشاتودی" روسیه، در گزارشی که در این خصوص پخش کرده به این مسئله مهم که وزارت دفاع آمریکا را مشغول کرده، پرداخت و اذعان کرد و بررسیها نشانگر آن است که یک سوم از زنان ارتش امریکا هدف تجاوز جنسی مردان ارتشی خود قرار گرفتهاند.

شایان ذکر است هم اکنون، زنان، پانزده درصد نیروهای ارتش امریکا را تشکیل می دهند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد، احتمال تجاوز به عنف به آنها در مناطق جنگی حتی چهار برابر می شود. تجاوز جنسی در ارتش امریکا مشکلی است که روز به روز بدتر میشود.
 
وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، گزارش داده است، موارد تجاوز به عنف در عراق و افغانستان در یک سال گذشته ۲۶ درصد افزایش داشته است. اما آمارهای واقعی بسیار بیشتر از این است، زیرا این آمار فقط با استناد به اظهارات کسانی که قربانی بودهاند تهیه شده است.
نظر شما
پربیننده ها