محمد خیر عکام:

دمشق هرگز با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند

عضو هیأت مذاکر‌ه‌کننده دولت سوریه با بیان اینکه دمشق هرگز در آستانه با گروه‌های تروریستی مذاکره نخواهد کرد گفت: چرخش سیاست‌های آنکارا مقابل دمشق ناشی از درک درست اردوغان از خطراتی است که امنیت ملی کشورش را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۲۲۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰ - 13January 2017
دمشق هرگز با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، «محمد خیر عکام»، استاد دانشگاه دمشق و عضو هیئت مذاکره‌کننده نظام سوریه در دور پیشین مذاکرات ژنو با بیان اینکه هنوز از هیچ طرفی رسما جهت شرکت در مذاکرات آستانه دعوت بعمل نیامده، خاطرنشان کرد: این موضوع در مورد نظام سوریه نیز صدق می‌کند، چون تاکنون دعوتی رسمی جهت شرکت در مذاکرات بدست دمشق نرسیده است.

عکام گفت: غیرمنطقی است که روس‌ها بدون مشورت با متحدین خود در دمشق، درباره نحوه برگزاری مذاکرات و شکل و ماهیت هیئت معارضان، با آنکارا به توافق رسیده باشد.

این سیاستمدار سوری تاکید کرد: اخبار انتشار یافته حاکی از دعوت گروه‌های مسلح مورد حمایت آنکارا جهت حضور در مذاکرت است و اینگونه بنظر می‌رسد که این گروه‌ها تنها نماینده معارضان سوری در آستانه خواهند بود.

وی یادآور شد: اگر روند مذاکرات در همان مسیر مورد نظر دمشق دنبال شود، امکان پرداختن به بُعد امنیتی و نظامی نیز فراهم خواهد شد، در این حالت هیئت حاضر به نمایندگی نظام سوریه، از کارشناسان امنیتی و نظامی حاضر در نشست کمیته‌ای تشکیل داده و آن را موظف به بررسی و ارزیابی مهمترین تحولات و رخدادهای میدانی و نظامی سوریه خواهد کرد.

این سیاستمدار سوری گفت: گزارش و نتایج ارزیابی‌های میدانی و نظامی این کمیته زیربنای تثبیت آتش‌بس در سوریه را خواهد بود تا با تثبیت آن شرایط برای آغاز روند سیاسی در ژنو فراهم شود.

عکام با تاکید بر اینکه دمشق هرگز با گروه‌های مسلح مذاکره سیاسی نخواهد داشت، افزود: نظام سوریه مذاکره با بخشی از معارضان به زیان بخش دیگر را نمی‌پذیرد، به این دلیل که تمایز و تفاوتی میان آنها قائل نیست و معتقد است، بدون مشارکت همه طیف‌ها نمی‌توان به راه‌حلی دائمی و واقعی دست یافت.

وی با بیان اینکه استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با اعلام برگزاری دور جدیدی از مذاکرات ژنو تلاش می‌کند، برگزاری نشست آستانه را با مانع و چالش مواجه کند، ادامه داد: محور دی میستورا نمی خواهند، روند سیاسی بحران سوریه از کنترل و نظارت محور آمریکایی حارج شود.

عکام گفت: با این وجود دمشق از همه دیدگاه‌ها برای حل بحران سوریه استقبال می‌کند و مانعی در بررسی راه حل‌های ارائه شده از سوی همه طرف‌های بحران در هیچ جایی نمی‌بیند، منوط به اینکه به راه حلی واقعی برای پایان دادن به بحران و تروریسم در سوریه دست یافت.

این سیاستمدار سوری مذاکرات آستانه را فرصت مناسبی ارزیابی می‌کند تا با توسل به آن، زمینه و شرایط مورد نیاز برای شروع روند سیاسی بحران سوریه با استناد به قوانین و معاهدات بین المللی را فراهم کرد.

عکام گفت: چرخش مواضع ترکیه در قبال سوریه ناشی از خطری است که احساس می‌کند، امنیت ملی این کشور را تهدید می کند، لذا تغییر منافع و اهداف آنکارا را نمی‌توان تغییر رویکرد سیاست خارجی ترکیه دستکم در سطح منطقه‌ای و در قبال کشورهای همجوار تعبیر کرد.
 
منبع: فارس
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار