معرفی کتاب؛

افشای «فساد در رژیم پهلوی» بر اساس خاطرات درباریان

کد خبر: ۲۲۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ - 15January 2017

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، دوره پهلوی دوم به دلیل تغییر در نگاه مردم که از روشنگری امام خمینی (ره) و عالمانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر شاگردان امام (ره) شکل گرفته بود؛ یکی از مهم‌ترین بهره‌های تاریخ معاصر است. بخصوص که این تغییر باعث فروپاشی نظام شاهنشاهی بعد از صدها قرن شد.

از این رو شناخت سیاست‌های حاکم بر دستگاه سلطنت «محمدرضا شاه» به درک بهتری از قیام امام خمینی (ره) کمک می‌کند.

«فساد در رژیم پهلوی» نوشته «عبدالکاظم مجتبی‌زاده» از جمله کتاب‌هایی است که فساد دربار شاه را موضوع خود قرار داده است.

حكومت پهلوی كه به وسیله‌ی رضاخان میرپنج و بنا به صلاح‌دید دولت استعمارگر انگلیس در ایران شكل گرفت، از نظر مفاسدی كه حاكمانش به آن مبتلا بودند، همچون مدت بقایش، در بین حكومت‌های ایرانی بی‌مانند بود. هر دو پادشاه سلسله‌ی پهلوی به هیچ یک از اصول و ارزش‌های انسانی و اخلاقی پایبندی نداشتند. گرایش به مفاسد گوناگون كه از زمان پادشاهی پهلوی اول آغاز شد، پس از استحكام پایه‌های قدرت پهلوی دوم، با كمك بیگانگان و نیز گسترش دیكتاتوری داخلی به اوج خود رسید.

خانواده‌ی سلطنتی پهلوی مروج مفاسدی بودند به مرور به سایر اركان حكومت سرایت كرد، كم‌كم در انظار نمایان شد و مردم ایران را با چهره‌ واقعی حاكمان خود آشنا ساخت.

در این کتاب تلاش شده است با بهره‌گیری از خاطرات درباریان و اسناد و مدارك به دست آمده از دوران حكومت پهلوی دوم، مفاسد این دوره بررسی شود. گوشه‌هایی از مصادیق فساد اعضای خانواده‌ی سلطنتی و نزدیكانشان، موضوع بررسی كتاب «فساد در رژیم پهلوی» است كه در سه بخش مفاسد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، به اضافه‌ی یك بخش مقدماتی سازماندهی شده است.

بخش فساد سیاسی به 2 فصل استبداد داخلی و وابستگی خارجی تقسیم شده است.

در فصل اول، سوءاستفاده‌ شاه و درباریانش از موقعیت و مقام خود به عنوان حاكمان كشور و نیز سانسور افكار سیاسی، مباشر پروری و انتخابات فرمایشی كه از طرف آنان اعمال می‌شد، بررسی شده است. در فصل دوم این بخش نیز به خدمات شاه و درباریان به نفع قدرت‌های بیگانه و نفوذ بیگانگان در تمامی اركان حكومت پهلوی دوم پرداخته شده است.

در بخش مفاسد اقتصادی، ضمن بررسی مسائلی چون رشوه‌خواری، رانت‌خواری، اختلاس اموال عمومی و خروج ثروت‌های ملی كه توسط شاه و اطرافیانش انجام می‌شد، فهرستی از مؤسسات و مراكز اقتصادی و تجاری كه خاندان سلطنت، صاحب و یا سهام‌دار عمده‌ی آن بودند، ارائه شده است.

بخش مفاسد فرهنگی در دوره‌ی پهلوی دوم، در سه فصل جداگانه به ارائه‌ بخشی از مصادق فساد این خاندان در این حوزه‌ها پرداخته شده است.

در فصل اول، به ابتلای اعضای خانواده‌ی سلطنتی اعم از زن و مرد به امور غیر اخلاقی و مسائل جنسی و نیز ترویج این گونه امور در بین اطرافیان و همچنین برنامه‌ریزی برای اشاعه‌ی آن در سطح جامعه پرداخته شده است.

در فصل دوم به بخشی از مفاسد رایج در امور هنری كشور در این دوره اشاره شده است؛ علاوه بر آن، برنامه‌های رژیم برای غلبه‌ فرهنگ غیر اخلاقی و بی‌بندو‌باری غربی و تمامی بخش‌های هنری كشور اعم از سینما، تئائر ، تلویزیون و ... بیان شده‌اند. در فصل سوم، از مفاسد فرهنگی، توجه ویژه‌ی شاه و خانواده‌اش به مسائلی همچون قمار، شراب‌خواری ، مواد مخدر و ... و نیز تلاش برای اشاعه و تروج آن در بین سطوح مختلف جامعه مورد بررسی قرار گرفته است.

«فساد در رژیم پهلوی» در 356 صفحه و به قلم « عبدالکاظم مجتبی‌زاده» گردآوری و تدوین شده است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی این کتاب را در 200 نسخه منتشر کرده است.

انتهای پیام/ 161


نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار