سردار خضرایی در گفت‌وگو با دفاع پرس:

نیروی انسانی حلقه گمشده عملیات کربلای 5/ دفاع مقدس را بروزرسانی کنیم

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس گفت: زمانی که مکارم اخلاق با الهامات رفتاری دفاع مقدس را مبنای زندگی قرار دهیم، می‌توانیم از تجربیات آن دوران به خوبی استفاده کنیم؛ در غیر این صورت تمام آن ارزش‌ها به تاریخ می‌پیوندد.
کد خبر: ۲۲۱۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۲ - 14January 2017
نیروی انسانی حلقه گمشه عملیات کربلای 5/ دفاع مقدس را بروزرسانی کنیمسردار «جواد خضرایی»، مشاور شهردار تهران و مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با بیان اینکه تمام عملیات‌های دوران دفاع مقدس براساس منطق صورت گرفته است، اظهار داشت: اگر چه ممکن است در اجرای عملیات‌های دوران دفاع مقدس ضعف و کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما رزمندگان با انگیزه و اراده توانسته آن‌ها رفع کنند.

وی با اشاره به ضرورت انجام عملیات کربلای 5، بیان کرد: در این عملیات، فرماندهان با توجه به اهمیت استراتژیک شرق بصره و تعیین سرنوشت جنگ تاکید داشتند که عملیاتی در این منطقه صورت گیرد. به طور طبیعی ملاحظات تاکتیکی نیز در برداشت. از سوی دیگر یکی از یگان‌های عمل کننده در عملیات کربلای 4 توانسته بودند از جناحی دیگر وارد خطوط دشمن شوند، از این رو لازم بود که در همین منطقه عملیات دیگری انجام شود.

مشاور شهردار تهران افزود: در آن مقطع زمانی، رژیم بعث با کمک آمریکا توانست مناطق بیشتری از کشور را بمباران کند. فرمانده وقت نیروی هوایی رژیم بعث، اعلام کرده بود که سال 65 با انهدام کلی منابع انرژی ایران، جنگ را به نفع عراق به پایان خواهد رساند.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با بیان اینکه رژیم بعث درصدد بدست آوردن ابتکار عمل در عملیات‌ها بود، عنوان کرد: تبلیغات گسترده‌ای پس از عملیات کربلای 4 از سوی رژیم بعث صورت گرفت. شواهد نشان می‌دهد که دشمن پیش از عملیات کربلای 5 مراقبت لازم از منطقه را از دست داده بود؛ زیرا تصور می‌کردند که نیروهای ایرانی در حالت دفاعی قرار دارند. ارزش‌ سیاسی – نظامی یکی از دلایل آغاز عملیات کربلای 5 بود؛ از سوی دیگر استقرار یگان‌های خودی در مناطق عملیاتی، ضریب غافلگیری دشمن را بالا می‌برد.

سردار خضرایی خاطرنشان کرد: نیروهای عمل کننده عملیات کربلای 4 در محور شلمچه موفقیت‌هایی از جمله موفقیت نسبی لشکر 19 فجر در شکست خط دشمن، نفوذ لشکر 57 در خط اول و دوم دشمنرا کسب کرده بودند. این عوامل شرایط را برای طرح ریزی عملیات مجدد ایجاد کرد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای اجرای عملیات دارای سه قرارگاه؛ کربلا، قدس و نجف بود.

وی ادامه داد: در نخستین روز عملیات موضوع طرح ریزی و غافلگیری دشمن برای نیروها و فرماندهان روشن شد. از سوی دیگر فعالیت قرارگاه کربلا برای تصرف جایگاه اولیه موفق بود. همچنین مقدمات عبور قرارگاه نجف، قدس و یگان‌های تابعه فراهم شد. امکان باز شدن معبر و عبور یگان‌های زرهی تقریبا محقق شده بود. زمانی که ابهامات آغاز جنگ برطرف شد، فرماندهان و نیروها به اعتماد به نفس بیشتری رسیدند.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: عبور از هر متر منطقه، نیازمند جانفشانی رزمندگان بود. دشمن در این منطقه تلفات بسیاری را متحمل شد و زمین‌های ارزشمندی مثل شرق بصره تا نهر جاسم را از دست داده بود. به همین جهت رژیم بعث برای سد کردن پیشروی رزمندگان به همه یگان‌های خود اعلام کرد بود که از مناطق دیگر آزاد شوند و به منطقه شلمچه بیایند. مقابله رزمندگان در عملیات کربلای 5 در مقابل یگان‌های مجهز رژیم بعث عنایت خاص خداوند بود.

مشاور شهردار تهران گفت: در روزهای اولیه آغاز عملیات کربلای 5 معضلاتی در بخش پدافند هوایی وجود داشت؛ لذا دشمن بمباران و آتش سنگینی را بر ما تحمیل کرد. به گونه‌ای که در برخی مناطق، آتش فوق العاده سنگینی وجود داشت؛ از سوی دیگر کمبود آتش خودی نیز ادامه درگیری را با اشکال روبرو می‌کرد، اما با تمرکز آتش و وضعیت زمین تا حدودی این مشکل رفع شد. شرایط به گونه‌‌ای بود که از ادامه عملیات را به عنوان «تداوم عملیات» نام می‌بریم.

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه دشمن در عملیات کربلای 5 تلفات سنگینی متحمل شد، خاطرنشان کرد: در عملیات کربلای 5 بالغ بر 65 هزار نفر نیرو وارد عملیات شدند که در این میان 7 هزار و 700 نفر شهید، 5 هزار و 54 نفر مجروح و بیش از 3 هزار و 500 نفر مفقود تقدیم اسلام کردیم. همچنین 30 فرمانده گردان، 30 معاون گردان و 250 فرمانده دسته در این عملیات به شهادت رسیدند. در میان شهدا فرماندهان بزرگی همچون خرازی، اسماعیل دقایقی و حجت الاسلام عبدالله میثمی وجود داشتند. این فقدان تاثیرات روحی بر روی رزمندگان داشت، اما شهادت فرماندهان باعث می‌شد که رزمندگان به تلاش جدی تری روی آوردند.

سردار خضرایی تصریح کرد: گاهی خطوط دشمن و خودی به قدری به یکدیگر نزدیک می‌شدند که تشخیص نیروها از دشمن دشوار بود. نیروی انسانی مهم ترین حلقه در موضوع عملیات کربلای 5 بود. رزمندگان ایثارگرایانه در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

وی در خصوص تلاش رزمندگان در این عملیات، اظهار داشت: رزمندگان برای کسب رضای خدا، دفاع از کشور و تبعیت از فرماندهان به ویژه امام خمینی (ره) سر از پا نمی‌شناختند. در تمام عملیات‌ها این شرایط حاکم بود، اما در عملیات کربلای 5 این امر نمود بیشتری داشت.

مشاور شهردار تهران اظهار داشت: عملیات‌های دفاع مقدس را از دو منظر باید مورد بررسی قرار دهیم. بخش اول فعالیت‌های تاکتیکی و موفقیت‌های سرزمینی با اجرای طرح ریزی است. بخش دوم روحیه ایثارگرانه، رفتار خلاقانه و ایثارگری در مقابله با دشمن در دفاع مقدس ایجاد شد که باید امروز در جامعه زنده بماند.

 مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس تاکید کرد: درخواستم از هموطنان این است که هرگاه می‌خواهند دفاع مقدس را مورد مطالعه قرار دهند، حتما جنبه‌های رفتاری رزمندگان را در نظر بگیرند. اگر مکارم اخلاق با الهامات رفتاری دفاع مقدس را پس از گذشت 30 سال از دوران دفاع مقدس مبنای زندگی قرار دهیم، توانسته ایم از تجربیات آن دوران به خوبی بهره بگیریم، در غیر این صورت تمام آن ارزش‌ها به تاریخ می‌پیوندد. 

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار