دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

هدف رژیم صهیونیستی از حمله به سوریه و لبنان چیست؟

نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی ظرف دو سال اخیر چندین حمله علیه اهدافی متعلق به ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان در داخل خاک سوریه یا مناطق مرزی بین این کشور با لبنان انجام داده است.
کد خبر: ۲۲۱۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴ - 14January 2017

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، ارتش اسرائیل همچنان به حملات هوایی خود علیه اهدافی متعلق به جبهه مقاومت اسلامی ادامه می‌دهد. بیشتر این حملات علیه فرودگاه نظامی «مزه» در غرب شهر دمشق انجام شده است؛ اگرچه دشمن صهیونیست تنها به دنبال زدن فرودگاه‌ها نیست. حملات گذشته‌ای که علیه اهداف مرتبط با حزب‌الله لبنان در خاک سوریه انجام گرفت، دلیل محکم برای اثبات این ادعاست.

ارتش رژیم صهیونیستی، همانطور که این رژیم بر پایه و اساس اشغال‌گری و غصب تشکیل شده، همواره بر اقدامات متجاوزانه تأکید داشته و دارد. اگرچه دولت اسرائیل تلاش بسیاری دارد تا خود را در مجامع بین‌المللی به‌عنوان یک دولت صلح‌طلب معرفی کند؛ اما صرف‌نظر از جنگ‌هایی که این رژیم با همسایگان خود یا تهدیدهایی که نسبت به دولت‌های مخالفش و در رأس آنان جمهوری اسلامی ایران داشته، حملات هوایی این رژیم در حالت آتش‌بس به خاک کشورهای همسایه شمالی یعنی سوریه و لبنان را می‌توان نمونه خوبی از عدم‌تعهد این رژیم به مفاد قطعنامه‌های آتش‌بس صادره از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست.

مهم‌ترین حمله ارتش رژیم صهیونیستی به مواضع یا تحرکات نیروهای مقاومت اسلامی طی آغاز جنگ در سوریه را باید حمله هوایی به کاروان نیروهای حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مزارع امل در حومه قنیطره در بخش آزاد ارتفاعات جولان سوریه دانست که به شهادت شهیدان «محمدعلی الله دادی»، «محمد عیسی» و «جهاد مغنیه» و تعدادی از زبده‌ترین رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان دانست. با این وجود پاسخ کوبنده‌ای که حزب‌الله لبنان به این عملیات داد توانست، تا مدتی نسبتا طولانی از هر نوع اقدام مشابه از سوی صهیونیست‌ها جلوگیری کند؛ اما در ماه‌های نخست سال‌جاری میلادی رژیم اشغالگر قدس مجددا دست به یک حمله موشکی به حومه دمشق زد و این بار سمیر قنطار آزاده معروف لبنانی که در زمان شهادت جزو فرماندهان مهم مقاومت اسلامی لبنان به شمار می‌رفت، در مکان جلسه با تعدادی از فرماندهان «دفاع ملی» سوریه به شهادت رساند.

پاسخ حزب‌الله این‌بار آرام‌تر از چیزی بود که بسیاری از تحلیل‌گران عقیده داشتند، ممکن است برای گرفتن انتقام سمیر رخ دهد. هنوز دلیل واکنش حزب‌الله به این شکل، که بسیار آرام‌تر از تفکر تحلیل‌گران نزدیک به مقاومت بود، مشخص نیست. ظرف هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز حملاتی به مراکز مهمات در پایگاه هوایی «مزه» در شهر دمشق و کاروان‌های راهی لبنان صورت گرفته که به عقیده بسیاری از کارشناسان، هدف آن جلوگیری از تجهیز حزب‌الله لبنان به سلاح‌های پیشرفته است.

ارتش اسرائیل مدعی است این انبارها و کاروان‌ها وظیفه انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان را دارند که سوریه به زعم فرماندهان نظامی تل‌آویو، ایستگاه نگهداری و انتقال این سامانه‌های پیشرفته دفاعی-هجومی محسوب می‌شود.

اسرائیل با وجود حملات موشکی به خاک سوریه، از توجه به لبنان نیز غفلت نکرده و طی هفته‌های اخیر بارها اقدام به نقض حاکمیت لبنان، به‌ویژه نفوذ حریم هوایی این کشور، کرده است. ارتش اسرائیل صرف‌نظر از بارها سورتی پرواز برفراز مناطق جنوبی، به عمق آسمان لبنان به‌ویژه مناطق شمال استان بقاع، که جزو مراکز مهم حزب‌الله به شمار می‌رود، پهپاد ارسال کرده‌است. پرواز این هواپیماهای بدون سرنشین برفراز لبنان عموما بیش از چند دقیقه و به مدت چند ساعت بوده است.

در ادامه حزب‌الله لبنان چند محور را در واکنش‌های خود نسبت به حملات ارتش اسرائیل لحاظ کرده که به مواردی از آن اشاره می‌شود:

1- تمرکز اصلی حزب‌الله بر مبارزه با تروریست‌ها و دورکردن تهدید تروریسم از بخش گسترده‌ای از مرزهای لبنان، همزمان با کمک به دولت حامی محور مقاومت و لبنان است. به همین دلیل فعال‌سازی مجدد جبهه شمال فلسطین اشغالی باعث کاهش تمرکز قوا در سوریه و به‌تبع آن، بازیابی توان مجدد تروریست‌ها برای تهدید دوباره لبنان و حزب‌الله در راستای تامین منافع رژیم صهونیستی خواهد بود.

2- حزب‌الله به دنبال گرفتن هر نوع بهانه از ارتش اسرائیل است تا در صورت هر نوع اقدام ماجراجویانه از سوی تل‌آویو، ضمن داشتن توجیه کاملا مناسب و استراتژیکی، پاسخی سخت به ارتش رژیم صهیونیستی داده و هر نوع بهانه‌جویی در این مورد از سوی آنان را با دلایل محکم و منطقی خود، ناکام بگذارد.

3- حزب‌الله و ارتش سوریه و نیروهای متحد آنان به دنبال تمام کردن کار در محور شمالی (جبهه ادلب و حومه شمالی حلب) هستند تا با تمام قوا جبهه جولان، که به مثابه پاشنه آشیل برای مقامات دولت جعلی اسرائیل است، را فعال کرده و کنترل تمام مرزهای شمال فلسطین اشغالی، از مرزهای شمالی اردن به سمت «جبل الشیخ» تا «ناقوره» را با تمام قدرت در اختیار بگیرند تا دشمن در صورت هر نوع اقدام خودسرانه جنگی، با پاسخی فراتر از توقع خود در جبهه زمینی مواجه شود.

با توجه به مسائل ذکر شده، بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل محاسبات لازم پیرامون واکنش‌های مقاومت اسلامی را نادیده گرفته باشد؛ چیزی که ابعاد گسترده تر آن در هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/421      

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار