دفاع پرس منتشر کرد؛

تازه‌ترین اطلاعات در مورد قابلیت‌های پهپاد متجاوزی که توسط سپاه منهدم شد

شهریور سال 93، یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی در آسمان ایران منهدم شد. مدل این پهپاد که «هرمس 450» بود، قابلیت‌های بسیاری دارد که بسیاری از کشورها برای عملیات‌های جاسوسی این پرنده رادارگریز را خریداری کرده‌اند.
کد خبر: ۲۲۱۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲ - 14January 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، تولید پهپاد «هرمس 450» از سال 1997 آغاز شد و نخستین نمونه‌های آن دو سال بعد از تولید وارد چرخه عملیاتی شد. ارتش رژیم صهیونیستی در سال 2000 و 2004 سفارش‌های جدیدی برای خرید این مدل پهپاد به شرکت البیت سیتمز ارائه کرد که تحویل هواپیماهای مربوط به سفارش دوم تا سه سال پس از آن طول کشید.
 
** 3 مدل پهپاد تاکتیکی «هرمس 450»
 
هرمس 450 یکی از پرفروشترین و پرکاربردترین پهپادهای تاکتیکی دنیا به شمار می‌رود. این پرنده در سه نمونه هرمس 450 پایه، هرمس 450 ال تی و هرمس دبلیو کی 450 عرضه شده است. نمونه سوم موسوم به واچ کیپر با همکاری شرکت انگلیسی تالس توسعه یافته است.
 
براساس اعلام شرکت البیت پهپادهای هرمس 450 تا سال 2007 بیش از 65 هزار ساعت پرواز عملیاتی را به ثبت رسانده‌اند. در بهار سال 2007 هرمس 450 به عنوان نخستین پهپاد در سرزمین‌های اشغالی موفق به دریافت گواهینامه صلاحیت پروازی شد. نیروی زمینی انگلستان از این پهپاد در عملیات نظامی در عراق و افغانستان به طور گسترده استفاده کرده است. این ماموریت‌ها که در سال 2007 آغاز شده بعضا به بیش از 10 هزار ساعت پروازی در یک سال رسیده و به طور میانگین مدت زمان هر پرواز ماموریتی 14 ساعت بوده است.
 
براساس این گزارش رژیم صهیونیستی تاکنون در فروش این هواپیمای بدون سرنشین موفق عمل کرده است. گرجستان در سال 2001 چند فروند از این پهپاد را خریداری کرد.

** کارنامه موفق هرمس 450 در آمریکا
 
در ژوئن 2004 اعلام شد که وزارت امنیت داخلی آمریکا دو فروند هرمس 450 را از بخش آمریکایی البیت سیستمز برای انجام ماموریت‌های گشت زنی مرزی اجاره کرده است. این ماموریت نخستین تجربه استفاده از هرمس 450 در عملیات‌های غیرنظامی بود. در شش ماه نخست بهره برداری از این پهپاد در پایش مرز بین ایالت آریزونای آمریکا و مکزیک، هرمس 450 با انجام 480 ساعت پرواز 11 مورد عبور کاروان‌های قاچاق مواد مخدر و بیش از 780 مورد اقدام به عبور غیر قانونی از مرز را کشف کرد.
 
قابلیت‌های پهپاد جاسوسی صهیونیست‌ها که توسط سپاه منهدم شد

*‌* انگلیس رکوردار استفاده از پهپاد جاسوسی هرمس

وزارت دفاع سنگاپور در سال 2007 به جرگه مشتریان این پرنده پیوست. انگلیس به عنوان یکی از مشتریان اصلی هرمس 450 شناخته می‌شود که در سال 2007 قرارداد اولیه‌ای به ارزش 110 میلیون دلار با شرکت البیت منعقد کرد و براساس گزارش‌ها یکی از این پهپادها در عملیات نظامی در عراق در سال 2008 از بین رفته است. در سپتامبر 2013 اعلام شد پهپادهای نیروی زمینی انگلیس در افغانستان موفق شدند بیش از 70 هزار ساعت پرواز عملیاتی را انجام دهند. این آمار تا ژانویه 2014 برای مجموع پهپادهای هرمس 450 انگلیس حاضر در ماموریت‌های عراق و افغانستان از مرز 86 هزار ساعت نیز عبور کرد و نام این کشور را به عنوان دارنده رکورد استفاده عملیاتی از هرمس 450 به ثبت رساند.

** انعقاد قرارداد 20 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان جهت خرید هرمس

جمهوری آذربایجان در سال 2008 در قالب قراردادی به ارزش 20 میلیون دلار 10 فروند هرمس 450 را خریداری کرد و گزارش‌ها حاکی از آن است که یک فروند از این نوع پرنده در پاییز 2011 توسط ارمنستان ساقط شده است.

** درخواست برزیل جهت خرید هرمس

 
نیروی هوایی برزیل در دسامبر 2009 برنامه یکساله آزمایش و ارزیابی هرمس 450 را آغاز کرد و نهایتا دو سامانه پهپادی از این مدل را خریداری کرد. بعدها نیروی دریایی این کشور نیز علاقمندی خود را به این پرنده ابراز نمود. تحویل هرمس 450 به برزیل تا 2013 به طول انجامید. نیروی هوایی کلمبیا در تابستان 2013 اعلام کرد قرارداد هرمس 450 را با رژیم صهیونیستی منعقد کرده است. نام مکزیک و قبرس نیز در فهرست خریداران این پرنده دیده می‌شود.

** انهدام هرمس در ارتفاع 12 هزار پایی

یک مدل از این پهپاد رادار گریز صهیونیستی در اوایل شهریور ماه سال 93 بدون مجوز و اعلام طرح پروازی به قصد جاسوسی از مراکز حساس نظامی و تاسیسات هسته‌ای از مرزهای هوایی کشورمان گذشته و وارد حریم هوایی ایران شده و تا نزدیکی‌های نیروگاه هسته‌ای نطنز به حرکت خود ادامه داده و سپس توسط یگان پدافندی این منطقه مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد.

** 43 دقیقه جنگ الکترونیک برای سالم نشاندن هرمس
 
امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در این رابطه می‌گوید: قصد داشتيم اين پهپاد اسرائيلي را سالم به زمين بنشانيم، اين پهپاد جاسوسي در ارتفاع 3700 متري معادل 12 هزار و 500 پا فقط با شليک يك موشک از سامانه پدافندی كشور مورد اصابت قرار گرفت. كشف و شناسايي اين پهپاد جاسوسی و پنهانكار چندين مرحله عظيم را طي كرد.
 
وی افزود: پهپاد صهیونیستی «هرمس» هم ارتفاع هواپيماهاي مسافربري بود كه در همان لحظه در جوار آن در حال عبور بودند. ما اجازه داديم تا اين پهپاد به داخل بيايد و 43 دقيقه آن را رهگيري كرديم، چون نمي‌خواستيم اتفاق ناگواري برای پروازهای كشوريمان بيفتد. هم كشف اين پرنده به خوبي صورت گرفت و هم دستور انهدام آن به موقع صادر شد. مهم‌تر از همه اينكه، اين پهپاد جاسوسي ظرف كمتر از دو دقيقه قبل از ورود به منطقه حساس منهدم گرديد.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه دستور پدافند هوایی به سلامت نشاندن اينگونه پهپادها است، افزود: قصد ما اين بود كه پهپاد جاسوسي رژيم صهيونيستی را همچون «آركيو 170» سالم به زمين بنشانيم، از اين رو مدت 41 دقيقه در حال رهگيري و رصد آن بوديم و در همان زمان و موقعيت خاص كه مدنظر بود آن را با شليك يك موشك منهدم كرديم. در طول مدتي كه ما اين پهپاد را رهگيري كرده بوديم، خود آن متوجه نشده بود، والا شايد تصميم به فرار مي‌گرفت و يا خودش را منفجر مي‌كرد. اما يگان پدافند هوايي مستقر در نطنز كه نزديك‌تر بود، توانست در يك اقدام بدون نقص و بدون اينكه مشكلی برای ديگر پروازها بوجود بيايد، آن را منهدم كند.
 
قابلیت‌های پهپاد جاسوسی صهیونیست‌ها که توسط سپاه منهدم شد
پهپاد منهدم شده

** قابلیت‌های پروازی، فیزیکی و عملیاتی هرمس

بال‌های بزرگ این پرنده بدون سرنشین بر روی قسمت فوقانی بدنه نصب شده و بالچه‌ها در نوک بال رو به پایین خم شده‌اند. دم این پرنده V شکل بوده و دو سطح آن با زاویه 100 درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند. ارابه این پهپاد ثابت است و جنس سازه آن از مواد مرکب است. محموله استاندارد این هواپیما شامل رادرهای دریچه مصنوعی و ردیابی اهداف متحرک زمینی، دوربین الکترواپتیکی کامپس 4 محصول ایلوپ، نشانگر لیزری، رله ارتباطی و تجهیزات جنگ الکترونیک است.

پهپاد هرمس به جز مانورهای برخاست و نشست در دیگر بخش‌های پروازی به طور کاملا خودکار عمل می‌کند و امکان تغییر مسیر در حین پرواز نیز در آن وجود دارد.
 
در نمایشگاه هوایی پاریس 2001 نمونه‌ای از این پرنده مجهز به آنتن ماهواره‌ای BAE سیستمز به نمایش گذاشته شد. براساس اعلام شرکت البیت برنامه آزمایش هرمس 450 با این پیکر بندی در سال 2005 تکمیل شد. یک سامانه عملیاتی هرمس 450 شامل 4 تا 6 فروند پرنده، ایستگاه کنترل زمینی مستقر در یک کانتینر روی کامیون اس 280 با دو یا سه کنسول کنترل عملیات هرکدام با عرض 48 سانتیمتر، صفحات نمایشگر، چاپگر یک ترمینال تصویر، واحد ارتباطات تاکتیکی و واحد تامین توان می باشد. قیمت هر فروند هرمس 450 به طور میانگین دو میلیون دلار است.
 
این سامانه از یک موتور پیستونی وئی ال ای آر 801 با توان 52 اسب بخار و یک ملخ هل دهنده دو پره بهره می‌برد و دهانه بال آن 11 متر و طول کلی آن 6 متر و ارتفاع آن 2 متر عنوان شده است.
 
وزن خالی عملیاتی این پهپاد 200 کیلوگرم و قابلیت حمل 150 کیلوگرم بمب و موشک به انضمام 100 کیلوگرم سوخت دارد. حداکثر سرعت این پهپاد نیز 174 کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.
 
انتهای پیام/221
نظر شما
پربیننده ها