معرفی کتاب؛

«سرخِ سفید»

کد خبر: ۲۲۱۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ - 14January 2017
«سرخ سفید» 15 داستان در قالب 15 مبارزه کاراته
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «سرخِ سفید» نامزد نیمه‌‌نهایی شانزدهمین جشنواره کتاب سال شهید «حبیب غنی‌پور» در بخش «رمان انقلاب اسلامی» شد.
 
رمان سرخ سفید، که قبلاً «خون» نام داشت، اثری است که در277 صفحه، به نویسندگی مهدی یزدانی خرم، به زیور طبع آراسته و توسط انتشارات چشمه، در سال  1394، به بازار کتاب عرضه شده است.
 
داستان از یک باشگاهِ ورزشی کوچک در خیابانِ شانزده آذرِ تهران سالِ 1391 آغاز می شود و با فلاش‌بک برمی‌گردد به دی ماه سالِ 1358. خیابان شانزده آذر در جانب غربی دانشگاه تهران فضایی است آکنده از بوی تاریخ معاصر، سرشار از سیاست و جامعه، پر است از خاطراتی که در دل چند نسل به یادگار باقی مانده، از نسلی که انقلاب کرده تا نسلی که درباره آن تنها شنیده است.
 
قهرمان داستان که کاراته‌کار 33 ساله ای ست، برای تبدیل کمربند قهوه‌ای خود به کمربند سیاه دانِ یک، با 15 مبارزه متوالی که انجام می دهد، قصه آدم هایی را بیان می کند که نقطه عطف زندگی‌شان دی ماه 1358 است؛ یک سیگارفروش، یک کشیش یونانی، پسر مسئول سردخانه، زالو انداز، سید قلابی، مهاجم سابق تیم تاج،  جوان تازه ازدواج کرده عضو کمیته، رفتگر، کاردار سفارت لندن که ماموریت گرفته است در دوبلین پایتخت ایرلند باشد و... .
 
ویژگی هایی که خواننده را ترغیب به خواندن این رمان می نماید، 15 داستانی است که در آنها 15 مبارزه روایت می شود و باعث شده کتاب جذاب و پرکشش باشد، داستانها نیز به نکته اشاره دارند که وقتی در خیابان قدم می زنی هر انسانی که از کنارت رد می شود در دل خود یک قصه دارد برای شنیدن. داستان ها در عین جدا بودن به هم پیوسته اند، به قول  راوی «سرنوشت آدم‌ها گاهی با یک اتفاق کوچک عوض می‌شود». در سه ضلع مثلث کتاب (نویسنده، متن و خواننده) این متن است که نقش برجسته و پررنگی را بازی می کند.
 
ویژگی دیگر اینکه پیوند تهران دهه 90 به تهران دهه 50 اوج هنرنمایی نویسنده است؛ گویی خواننده سوار بر ماشین زمان شده که برایش غربتی ندارد و با سیر در تاریخ، متوجه تاثیر وقایع مبارزات قبل از انقلاب در زندگی آدم‌های معمولی آن دهه می‌شود و در انتهای کتاب در نقطه اول پیاده می‌شود.
 
آگاهی پیدا کردن از نتایج مسابقات قهرمان داستان، از دیگر جذابیت‌های رمان است، بعد از روایت هر قصه، به سالن مسابقات برمی‌گردیم، تا ببنیم این مبارز در رویارویی با حریفان خود چه می‌کند. 15 مسابقه که خواننده در آن با ریختن قطرات خون کاراته‌کار 33 ساله بر روی لباس سفیدش همراه می‌شود، ابراز همدردی می‌کند.

انتهای پیام / 171
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار