گفت‌و‌گوی تفصیلی دفاع پرس با محمدحسن آصفری؛

«توان موشکی» سایه جنگ را از سر ملت برداشت/ با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌ها بیشتر می‌شود

«اگر ما توان موشکی نداشتیم، همچنان سایه جنگ بر سر کشورمان بود. برجام سایه جنگ را از سر کشور ما برنداشت. قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران، توانمندی نیروهای مسلح و توان موشکی ما بود که سایه جنگ را از سر ملت برداشت.»
کد خبر: ۲۲۱۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶ - 15January 2017
به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، «محمدحسن آصفری» در دوره نهم مجلس شورای اسلامی دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود و اکنون مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است. از این رو با وی در خصوص تحولات منطقه و برجام به گفت‌وگو پرداختیم که البته ابتدای این گفت‌وگو با گذری به خاطرات دوران دفاع مقدس آصفری گذشت. در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.
 
دفاع پرس: در ابتدای مصاحبه می‌خواهیم که از خاطرات خود در دوران دفاع مقدس و ورودتان به جبهه‌های دفاع از میهن اسلامی‌مان برایمان بگویید.

آصفری: سال 1360 به همراه گردان‌هایی از اراک و در قالب بسیجی و داوطلبانه به مناطقی از غرب کشور اعزام شدم و در مناطق عملیاتی گیلانغرب از جمله جبهه تک درختی و تاجیک حضور یافتیم.
 
دفاع پرس: سال 60، چند سالتان بود؟
 
آصفری: 14 سالم بود. برای اعزام، ثبت‌نامم نمی‌کردند و مجبور به دستکاری در شناسنامه شدم. همچنین قدم کوچک بود و مجبور شدم در صف گروهان، دو عدد آجر زیر پایم بگذارم تا کوچکی قدم در بین نیروها دیده نشود. ضمن اینکه برادرم یکی از مسئولان اعزام نیروها بود و با همکاری او توانستم در جبهه حضور یابم.
 
نخستین بار به پادگان امام حسن(ع) تهران آمدیم و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به مناطق گیلانغرب رفتیم. 3 ماه در آن منطقه بودیم. در آن مدت، رژیم بعث عراق 2 حمله نظامی انجام داد که با مقاومت و دفاع جانانه مردم و نیروها روبرو شد. آن سال برخی ستون پنجمی‌های منافق و عراقی بودند که بین نیروهای خودی نفوذ می‌کردند و اطلاعات را برای استخبارات عراق می‌فرستادند.

یک بار این نفوذی‌ها به آشپزخانه نیروهای مدافع گیلانغرب نفوذ کردند و کودی شیمیایی را به جای نمک در آبگوشت ریختند. در پی این اقدام تمامی نیروهای مستقر در خط مسموم و برای درمان به عقب منتقل شدند. عراقی‌ها که خود عامل این کار بودند، وضعیت خط را پیش بینی کرده بودند لذا حمله‌ای را آغاز کردند. با حمله‌ی بعثی‌ها، مردم با بیل و تفنگ‌های برنو در خط حضور یافتند و آنان را ناکام گذاشتند.
 
«توان موشکی» سایه جنگ را از سر ملت برداشت/ با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌ها بیشتر می‌شود 
 
** از آزادی خرمشهر تا شرکت در عملیات‌های برون مرزی قرارگاه رمضان
 
دومین مرحله حضورم در جبهه، مربوط به عملیات بیت المقدس است. آن وقت با تیپ حضرت معصومه(س) همراه بودم. از آن عملیات خاطره‌ای دارم که مربوط به آن جمله‌ی معروف امام خمینی(ره) است که فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد. از جبهه‌های دارخوین به سمت پل آزادی خرمشهر پیاده روی کردیم. همه به همراه خود اسلحه داشتیم اما گلوله‌ای نداشتیم. چندین کیلومتر پیاده روی کردیم تا به خط عراقی‌ها برسیم. به فرمانده گردان گفتیم پس این فشنگ‌ها کی به ما می‌رسد، گفت قرار است گلوله‌ها را در خط به ما بدهند غافل از اینکه ستون پنجمی‌ها اقدامی کرده بودند که گلوله‌ها به دست ما نرسد. صبح پس از قرائت نماز، پیاده روی خود را ادامه دادیم که به یکباره تیراندازی به سوی ما آغاز شد و عراقی‌ها وقتی متوجه شدند ما پاسخی نمی‌دهیم، به سوی ما هجوم آوردند. با دیدن این صحنه، فرمانده گردان گفت، من الله اکبر می‌گویم و همه به سوی عراقی‌ها هجوم ببرید. در آن حالت که اسلحه‌هایمان خالی از فشنگ بود، اختیار بلند شدن نداشتیم و یک نیروی الهی ما را به این کار وادار کرد و همگی الله اکبر گویان به سمت عراقی‌ها دویدیم. عراقی‌ها با دیدن این صحنه به سمت خاکریزهای خود فرار کردند. همین عمل چند بار دیگر تکرار شد و توانستیم مواضع خود را آزاد کنیم.
 
پس از عملیات بیت المقدس، به قرارگاه رمضان رفتم و در عملیات‌های چریکی حضور داشتم و با پیشمرگان کُرد به مناطق عراق از جمله طوزخورماتو و... می‌رفتیم. بنده تا پایان جنگ از نیروهای قرارگاه رمضان بودم.
 
دفاع پرس: عضو ستادی قرارگاه بودید یا عضو یگان‌های تحت امر این قرارگاه؟
 
آصفری: من از نیروهای تیپ 75 ظفر بودم و فرماندهی اطلاعات این تیپ را بر عهده داشتم.
 
دفاع پرس: فرمانده این تیپ آقای جعفری که اکنون مسئول دفتر آقای لاریجانی هستند، بود؟
 
آصفری: فرمانده ما آقای تهرانی مقدم، برادر شهید حسن تهرانی مقدم بود.
 
دفاع پرس: نقشی در فعالیت‌های دیپلماسی گونه قرارگاه هم داشتید؟
 
آصفری: نه. ولی با پیشمرگان کرد عراقی از جمله اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق ارتباط داشتیم. یکی از دوستان ما به نام حاج محمود الان مسئول کرکوک و سلیمانیه عراق است. با جلال طالبانی نیز عملیات‌های مشترکی در منطقه حلبچه علیه حزب بعث انجام دادیم. با آقای بارزانی نیز ارتباط داشتیم.
 
دفاع پرس: اکنون نیز این ارتباط ها را دارید؟
 
آصفری: با برخی ارتباط دارم و اگر به منطقه بروم با آنان دیدار خواهم کرد. با حاج محمود که پسرش اخیرا در دفاع از عراق و در مقابله با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیده است، نیز ارتباط دارم.
 
دفاع پرس: نزدیکترین فرد به شما که در دفاع مقدس به شهادت رسید، چه کسی بود؟
 
آصفری: برادرم بود.
 
دفاع پرس: از شهادتشان برای ما بگویید؟
 
آصفری: آن زمان رسم بود، آن دوستانی که عضو سپاه می‌شدند، اگر بیش از 6 ماه زنده می‌ماندند، می‌گفتند اینان جان سخت هستند. برادر بنده نیز عضویتش در سپاه به شش ماه نکشید و پس از چند مرحله حضور در دفاع مقدس، در عملیات رمضان، در شب ضربت خوردن امام علی(ع) و شب قدر به شهادت رسید.
 
«توان موشکی» سایه جنگ را از سر ملت برداشت/ با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌ها بیشتر می‌شود 
 
دفاع پرس: همین برادری که فرمودید، مسئول اعزام نیروها بود؟
 
آصفری: بله.
 
دفاع پرس: تلخترین و شیرین‌ترین خاطره دوران دفاع مقدس برای شما چیست؟

آصفری: تلخترین خاطره‌ها، عملیات‌هایی بود که به موفقیت منجر نمی‌شد. ضمن اینکه امام می‌فرمودند جنگ در راس امور است ولی برخی از آقایان مسئول متوجه نمی‌شدند و آن‌ها پشتیبانی‌هایی را که باید انجام می‌دادند، انجام نمی‌دادند. این نیز تلخ بود.
 
شهادت دوستان نیز برایمان تلخ و شیرین بود. از جمله وقایعی که برایمان شیرین بود هم پیروزی‌هایی بود که منجر به خوشحالی مردم می‌شد.
 
** عجله، خوش بینی و عدم پیش‌بینی اقدامات متناظر در برجام مساله آفرین شد
 
دفاع پرس: اگر موافق باشید به بخش دوم مصاحبه با موضوع برجام بپردازیم. همان طور که خود می‌دانید برجام از سوی آمریکایی‌ها نقض شد، نظر شما در خصوص اقدام متقابل چیست؟
 
آصفری: به نظر من دولت در این خصوص عملکرد بدی داشت و خیلی عجله کرد. دولت چون که نگاهش سیاسی و انتخاباتی شد، ضربه خوردیم. در دفاع مقدس نیز اینگونه بود، هر گاه که مغرور می‌شدیم، شکست می‌خوردیم و هر جا که با توکل به خدا پیش می‌رفتیم، پیروز می‌شدیم.
 
من در کمیسیون امنیت ملی بارها، این موضوع را مطرح کردم که دولت یک نفر از مجلس را برای مذاکرات به همراه خود ببرد تا از اطلاعات خبر داشته باشد. جنگ را همگی با هم اداره کردیم، چرا در برجام که یک جنگ بود، تک محوری صورت گرفت؟

موضوع دیگری که مطرح است اعتماد و خوش بینی زیاد ما به غربی‌ها بود. ضمن اینکه مهره‌ها را درست نچیدیم و اگر اقدامات متناظری انجام می‌دادیم، اینگونه نمی‌شد. به طور مثال اگر در برابر تحویل دادن سانتریفیوژها، درخواست برداشتن تحریم‌های کنگره را داشتیم و در مقابل تحویل اورانیوم، لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا را می‌کردیم مطمئنا این وضعیت ایجاد نمی‌شد.
 
طرحی که نمایندگان مجلس برای پیوست به برجام به تصویب رساندند، عجله‌ای شد. ما 200 پیشنهاد داشتیم که خود من 20 پیشنهاد آن را دادم. تصویب 20 دقیقه‌ای آن طرح، متاسفانه کار دست ما داد و اگر دولت برجام را در قالب لایحه به مجلس می‌آورد، این وضعیت را شاهد نبودیم و اگر نگاه دولت به منتقدین، نگاه به مخالفان نظام و برجام نبود و نگاه عقلانی بود، این وضعیت حاصل نمی‌شد. 
 
«توان موشکی» سایه جنگ را از سر ملت برداشت/ با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌ها بیشتر می‌شود   
 
دفاع پرس: شما در کمیسیون امنیت ملی برای چنین موقعی، تمهیدی اندیشیده بودید؟
 
آصفری: در کمیسیون امنیت ملی چهار ماده‌ای به تصویب رسید که در صحن علنی نیز به تصویب نمایندگان رسید. بر مبنای این مواد، اگر طرف مقابل خلاف کرد می‌توانیم اقدام متقابل انجام بدهیم. اما اکنون نیز که طرف مقابل برجام را نقض کرده است، اقدام متقابل ما تنها در حد شعار است.

به اعتقاد من جمهوری اسلامی ایران دیگر هیچ کاری نباید در خصوص تعهدات برجام انجام بدهد. دولت موظف است اقدام متقابل خود را به قدرت شروع و نسبت به سوخت 60 درصد زیردریایی‌ها اقدام بکند و فعالیت‌های هسته‌ای خود که صلح آمیز است را ادامه بدهد. دولت باید مصوبه اقدام متقابل در مجلس نهم را اجرایی کند.

دفاع پرس: جایی فرموده بودید که سفارت عربستان در ایران مشغول به انجام فعالیت‌های جاسوسی است. درباره این موضوع بیشتر توضیح بدهید.

آصفری: در بحث برجام در برهه‌ای کار در حال به سرانجام رسیدن بود که نشستی در عمان برگزار شد و وزیر امور خارجه عربستان در کشور عمان بدون اینکه از هواپیما پیاده شود، برای برجام چالش ایجاد کرد. این سناریو طرحی از سوی رژیم صهیونیستی با بازیگری فرانسه و حمایت مالی عربستان بود که برای به نتیجه نرسیدن برجام اجرا شد.

در موضوعات مختلف نیز، قرائن و شواهدی وجود دارد که عربستان سعودی به دنبال اطلاعاتی در کشور است که رژیم صهیونیستی و آمریکا به آن‌ها نیاز دارند. برای ما با توجه به رفتارها، اقدامات و موضع‌گیری‌های عربستان روشن است که فعالیت‌های جاسوسی دارد.

«توان موشکی» سایه جنگ را از سر ملت برداشت/ با روی کار آمدن ترامپ تحریم‌ها بیشتر می‌شود
 

** توان موشکی سایه جنگ را از سر کشور دور کرد

دفاع پرس: به نظر شما با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، چه تغییراتی در منطقه غرب آسیا به وجود خواهد آمد و آیا آمریکا سیاست‌های مداخله جویانه خود را ادامه خواهد داد و اینکه داعش که به گفته ترامپ، اوباما حامی آن بوده است، چه وضعیتی پیدا خواهد کرد؟

آصفری: من بعید می‌دانم که ترامپ بی عقلی کند و در منطقه اقدامات نظامی انجام بدهد. دولت‌های گذشته آمریکا علاقه داشتند که کار نظامی علیه ایران انجام بدهند ولی با توجه به توانمندهای دفاعی که امروز در کشورمان وجود دارد، دشمنان جرات فکر و اقدام نظامی ندارند. آمریکایی‌ها خود می‌دانند که موشک‌های ایران قابلیت زدن پایگاه‌های آمریکایی در منطقه را دارند.

امروز مهمترین مساله برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها پساداعش است. تکلیف این گروهک‌های تروریستی برای این کشورها مهم است چرا که تهدیدی برای خود آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

دفاع پرس: پیش بینی شما از تهدیداتی که در آینده متوجه کشور خواهد بود، چه تهدیداتی است؟

آصفری: مهمترین تهدیدی که متوجه داخل کشور است، تهدید اقتصادی است. معضل بیکاری، حقوق‌های نجومی، فاصله بین مسئولان و مردم و تقویت اشرافی‌گری از جمله این تهدیدات اقتصادی هستند.

دفاع پرس: به نظر شما با روی کار آمدن ترامپ، وضعیت تحریم‌ها چگونه خواهد شد؟

آصفری: من اعتقاد دارم در دولت جدید، آمریکایی‌ها برنامه ریزی خواهند کرد تا تحریم‌های بیشتر و با برنامه‌تری را علیه ما وضع کنند و سناریو جدیدی را در منطقه خواهند گشود. اگر ما آن اقدام متقابل را هر چه سریعتر انجام ندهیم، مطمئنا آنان با برنامه‌تر پیش خواهند رفت. ما بایستی قبل از اینکه آنان اقدامی علیه ما انجام بدهند، با انجام اقداماتی مقاومت خود را بالا ببریم و از موضع پدافندی خارج به موضع آفندی وارد شویم.

به نظر من مهمترین عاملی که موجب شد طرف غربی را پشت میز مذاکره بنشاند و مهمترین عاملی که باعث شد غربی‌ها علیه ما تحرک نظامی انجام ندهند، بعد از مقاومت ملت ایران، توانایی موشکی ما بود. توان موشکی پادزهری در مقابل هر فکر مخربی است و هرچه این توان را افزایش بدهیم، موجب خواهد شد که طرف غربی بیشتر متوجه اشتباهات خود بشود.

اگر ما توان موشکی نداشتیم، همچنان سایه جنگ بر سر کشورمان بود. برجام سایه جنگ را از سر کشور ما برنداشت. قدرت نفوذ جمهوری اسلامی ایران، توانمندی نیروهای مسلح و توان موشکی ما بود که سایه جنگ را از سر ملت برداشت.

دفاع پرس: همانطور که مستحضرید اتحادیه اروپا به دنبال تاسیس دفتری در ایران است. آن وقت که شما در مجلس شورای اسلامی بودید نیز این بحث مطرح بود؟

آصفری: بله. ما با اینکه صرفا دفتری در ایران تاسیس شود، مشکلی نداریم اما اروپایی که ارتباطات اقتصادی خود را با ما قطع کرده و تبادلات آنچنانی ندارد، دنبال چیست؟ اینکه آن مقام مسئول انگلیسی در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سخنان مداخله جویانه بیان می‌کند، نشان می‌دهد که برخی کشورهای اروپایی به دنبال انجام فعالیت‌های جاسوسی و براندازانه در کشورمان هستند. از این رو تاسیس چنین دفتری در کشور ما لزومی ندارد.

دفاع پرس: از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید، بسیار ممنونم.

انتهای پیام/211
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار